سلامت بدن

ویتامین c بر چه چیز هایی تاثیر میگذارد

ویتامین C :نگهبان سلامتی شما

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش های حیاتی متعددی در بدن ایفا می کند. مصرف  این ویتامین نه تنها سیستم ایمنی بدن شمارا تقویت میکند، بلکه  بر سلامت پوست، مو، قلب و عروق نیز تاثیر زیادی دارد. در این مقاله میخواهیم به بررسی ویتامین C بپردازیم.

خاصیت های ویتامین c

تقویت سیستم ایمنی با استفاده از ویتامین C

ویتامین C با تولید گلبول های سفید در خون، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. این گلبول های سفید، خط مقدم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا هستند. شما با مصرف ویتامین C میتوانید در مقابل بسیاری از بیماری ها، آنفولانزاها و ویروس های سرماخوردگی مقاومت کنید.

نقش ویتامین C در تولید کلاژن

ویتامین Cنقش مهمی در کلاژن دارد، کلاژن پروتئینی ضروری برای استحکام و انعططاف پذیری پوست میباشد. مصرف کافی ویتامین C به حفظ سلامت پوست، کاهش چین و چروک و روند پیری زودرس کمک می کند. همچنین کافی بودن مقدار این ویتامین در بدن به درمان سریع زخم ها و بهبود جای زخم کمک میکند.

داشتن موهای درخشان و سالم با تامین ویتامین C بدن

ویتامین C با جذب آهن که حیاطی ترین ماده برای سلامت مو است، میتواند نقش زیادی در درخشان و تامین سلامت موی شما داشته باشد. این ویتامین با تقویت عروق خونی، سبب خونرسانی بهتر به فولیکول های مو شده و به رشد موهای سالم و درخشان کمک می کند. مصرف کافی ویتامین C  از ریزش مو و داشتن موهای ضعیف و شکننده جلوگیری میکند.

سلامت قلب و عروق با ویتامین c

ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، از اکسیداسیون کلسترول بد خون (LDL) جلوگیری می کند. تجمع LDL در عروق، منجر به تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی بشود. مصرف کافی ویتامین C به سلامت عروق و کاهش درصد مبتلا شدن به بیماری های قلبی کمک میکند.

 ویتامین C به تنظیم فشار خون کمک می کند

تحقیقات نشان داده است مصرف کافی ویتامین C میتواند به تنظیم فشار خون بالای بدن شما کمک کند. این ویتامین با خاصیت ارتجاعی کنندگی عروق، فشار خون را در حد متعادل نگه می دارد.

 

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها با ویتامین C

ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی خود، از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. رادیکال های آزاد با رشد و تکثیر سلول های سرطانی مرتبط هستند. مصرف کافی این ویتامین میتواند خطر مبتلا شدن به برخی سرطان هارا کاهش دهد.

علائم کمبود ویتامین C در بدن

ویتامین C یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است. این ویتامین در بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن نقش دارد و کمبود آن می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. اما چگونه بفهمیم دچار کمبود ویتامین C شده ایم؟

خستگی و بی حالی مداوم

احساس کسالت و خستگی یکی از مشکلاتی است که میتواند از کمبود ویتامین C در بدن ایجاد شود. ویتامین در متابولیسم سلولی و تولید انرژی نقش دارد، برای همین کمبود آن باعث خستگی مزمن و بی حالی در طول روز می شود.

خونریزی لثه

باید بدانید که لسه های سالم، سفت و صورتی رنگ هستند. اگر هنگام مسواک و یا کشیدن نخ دندان لسه های شما دچار خونریزی میشود، ممکن است دلیل ان کمبود ویتامین C  باشد. این ویتامین به حفظ سلامت لثه ها و استحکام بافت های دهان کمک می کند. کمبود ویتامین C باعث ضعیف شدن لثه ها و خونریزی آسان آن ها می شود.

مدت زمانی طولانی برای درمان زخم

ویتامین C در تولید شنتژ کلاژن که در ترمیم و استحکام پوست تاثیر میگذارد، نقش دارد. کمبود این ویتامین میتواند باعث کند شدن فرایند بهبود زخم شود. برای همین با مشاهده این علائم میتوانید به کمبود ویتامین C بدنتان شک کنید. همچنین ممکن است در چین و چروک و خشکی پوست شما تاثیر بگذارد.

افسردگی و تغییرات خلقی

تحقیقات نشان داده است کمبود ویتامین C میتواند در خلق و خو تاثیر زیادی بگذارد. این ویتامین در تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند، دخیل است. به همین علت کمبود ویتامین C میتواند باعث افسردگی، اضطراب و تغییرات خلقی شود.

اگر چند مورد از علائم ذکر شده را به طور همزمان تجربه می کنید، بهتر است برای بررسی دقیق تر و تشخیص کمبود ویتامین C به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایش خون می تواند میزان ویتامین C بدن شما را اندازه گیری کرده و در صورت لزوم، مصرف مکمل را برایتان تجویز کند.

 

نکته: به یاد داشته باشید، داشتن یک رژیم غذایی که شامل میوه ها و سبزیجات های مختلف میشود میتواند تاثیری زیادی در دریافت  ویتامین  Cبدنتان  داشته باشد. از جمله مصرف مرکبات، فلفل دلمه ای، کیوی، توت فرنگی، بروکلی و گوجه فرنگی از منابع عالی ویتامین C هستند.

جمع‌بندی:

میزان توصیه شده مصرف روزانه ویتامین C، بسته به سن و شرایط سلامتی افراد متفاوت است. اما به طور کلی، مصرف روزانه 80 تا 120 میلی گرم ویتامین C برای بزرگسالان کفایت می کند.

ویتامین C یک محلول یک ویتامین محلول در آب است که بدن به طور خودکار نمیتواند آن را تولید کند. به همین دلیل شما نیازمند مصرف غذا و داروهای مکمل این ویتامین برای تامین ویتامین C بدن خود هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا