سلامت بدنسلامت عمومی

عوارض و مشکلات ممکن در مصرف قرص آهن

آیا از عوارض قرص آهن یا فواید مصرف قرص آهن آگاهی دارید؟ آیا می‌دانید راهکارهای پیشگیری از عوارض قرص آهن چیست؟ برای درمان کم خونی و فقر آهن باید از مکمل آهن استفاده کرد. در صورت استفاده نادرست از قرص‌های آهن ممکن است عوارض و مشکلاتی به همراه داشته باشد. زمانی که فردی دچار کم خونی و فقر آهن می‌شود سطح گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون کاهش می‌یابد در نتیجه باعث بروز فقر آهن می‌شود.

فقر آهن علائمی مثل سرگیجه، ریزش مو، تهوع، ضعف، خستگی زودرس و… دارد. در صورتی که در مصرف قرص آهن زیاده روی کنید یا به تجویز پزشک نباشد ممکن است عوارض و خطراتی به همراه داشته باشد.

عوارض و مشکلات ممکن در مصرف قرص آهن

خواص قرص آهن

در صورتی که فردی دچار کمبود آهن باشد می‌تواند عوارض بسیاری به همراه داشته باشد. بنابراین آهن برای همه افراد بسیار ضروری است. از مهمترین فواید و خواص قرص آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم خونی را درمان می‌کند: همانطور که گفتیم کم خونی زمانی ک سطح هموگلوبین خون کاهش یابد اتفاق می‌افتد. بنابراین در کنار رژیم غذایی حاوی آهن باید حتما از مکمل آهن هم استفاده شود تا بتوان کمبود آهن را در بدن جبران کرد.
  • هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد: وظیفه اصلی آهن در بدن تشکیل هموگلوبین است و هدف آن انتقال اکسیژن در خون است. زمانی که انسان به هر دلیلی دچار کم خونی شود بهتر است تا حدودی هموگلوبین اضافی در بدن داشته باشد.
  • خستگی و ضعف بدن را کاهش می‌دهد: یکی از مهمترین فواید استفاده از قرص آهن کاهش خستگی فرد است. چون همانطور که گفته شد کم ‌خونی باعث خستگی فرد می‌شود و این خستگی باعث اختلال در کارهای روزانه فرد می‌شود.

عوارض قرص آهن

در صورتی که در مصرف قرص آهن زیادروی کنید و با تجویز پزشک براساس میزان نیاز نباشد می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. دراین قسمت از مقاله به چند مورد از عوارض قرص آهن اشاره می‌کنیم:

  • یکی از شایع‌ترین عوارض قرص آهن یبوست است که حتی در دوران بارداری شایع‌تر است.
  • اگر در مصرف آهن زیاده‌روی شود باعث می‌شود که آهن در کبد و دیگر اندام‌های بدن تجمع یابد و به بافت‌های بدن آسیب ‌رساند. در نتیجه ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. گاهی هم ممکن است فرد دچار خون‌ریزی داخلی یا تشنج شود.
  • اگر دوز قرص آهنی که مصرف می‌کنید بالا باشد باعث تهوع، سرگیجه و معده درد می‌شود.
  • از دیگر عوارض رایج قرص آهن تیره شدن مدفوع است.

اگر قرص آهن را با توجه به دوزهای توصیه شده و به دستور پزشک مصرف شود بی‌خطر و بدون عوارض است.

عوارض و مشکلات ممکن در مصرف قرص آهن

پیشگیری از عوارض قرص‌های آهن

در مواقعی که علت کم خونی تنها کمبود آهن باشد و مشکل جدی‌تری نباشد می‌توانید برای اینکه مکمل‌های آهن عوارضی نداشته باشند از روش‌هایی استفاده کنید از جمله:

  • مهمترین موضوع برای اینکه مصرف قرص آهن برای شما مشکلی ایجاد نکند این است که حتما یک ساعت قبل غذا مصرف شود.
  • برای اینکه با مصرف مکمل آهن دچار یبوست نشوید می‌توانید از ملین‌های مدفوع استفاده کنید.
  • سعی کنید ابتدا با دوزهای کم شروع کنید و بتدریج دوز قرص را افزایش دهید. در نتیجه می‌توان از آسیب دیدن دستگاه گوارش جلوگیری کرد.
  • اگر از داروهای دیگری هم استفاده می‌کنید بهتر است دوساعت قبل از مصرف قرص آهن مصرف شود.
  • قرص‌های آهن در جای خنک نگهداری شوند.
  • حداقل دوره مصرف قرص آهن حدود شش ماه است تا کم خونی شما بهبود یابد.
  • همانطور که گفته شد بهتر است قرص آهن را با آبمیوه‌های حاوی ویتامین سی مصرف شود تا بهتر جذب بدن شود.

عوارض و مشکلات ممکن در مصرف قرص آهن

سخن پایانی

در این مطلب در مورد عوارض و مشکلات ممکن در مصرف قرص آهن صحبت کردیم.آهن به عنوان یک مواد مغذی در بدن نقش دارد. در صورتی که میزان آهن در بدن به اندازه کافی باشد می‌توان از خستگی زودرس، ضعف و.. جلوگیری کرد.

با مصرف درست و به موقع مکمل آهن می‌توان سیستم ایمنی بدن را افزایش داد و کم‌خونی را درمان کرد. در صورتی که در مصرف قرص آهن زیاده روی شود عوارض خطرناکی به همراه دارد. با توجه به مشاوره آنلاین سایت ما که راهنمایی‌های لازم جهت مناسب‌ترین مکمل آهن را در اختیارتان قرار می‌دهند، بهترین مکمل آهن را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا