سلامت بدنسلامت عمومی

نحوه تهیه عرقیجات و چای دارچین

نحوه تهیه عرقیجات و چای دارچین به چه صورت است؟ یکی از بهترین عرقیات که خاصیت درمانی بسیاری مثل کنترل چربی و فشار خون دارد عرق دارچین است. دارچین از ادویه‌های پرخاصیت و پرکاربردی است که در بین خانواده محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. استفاده از عرق دارچین، دمنوش دارچین و چای دارچین از دیرباز مورد توجه طب سنتی بوده است. در این مطلب می‌خواهیم درباره نحوه تهیه عرقیجات و چای دارچین صحبت کنیم. همچنین به بیان خواص عرق دارچین و عوارض آن بپردازیم.

 عرقیجات و چای دارچین

نحوه تهیه عرق دارچین

عرق دارچین به دلیل اینکه خواصی دارویی و درمانی بسیاری دارد از گذشته تا به امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل دارچین بعد از زردچوبه و فلفل از ادویه‌های پرمصرف محسوب می‌شود. برای تهیه عرق دارچین از پوست درخت دارچین استفاده می‌کنند. زمانی که پوست آن خشک شد برای تهیه عرق آن، دارچین را با مقداری آب می‌جوشانند. سپس بخار آن را به روش تقطیر سرد می‌کنند در نتیجه عصاره‌ای که به این روش به دست می‌آید را عرق دارچین می‌گویند.

عرق دارچین دارای طبیعت گرم و خشک است و افرادی که با مزاج گرم هستند توصیه می‌شود که با احتیاط از آن استفاده کنند. میزان مصرف عرق دارچین بستگی به نوع بیماری دارد. اما برای اینکه تأثیرگذاری بیشتر و بهتری داشته باشد می‌توان آن را همراه با چایی و یا به اندازه نصف استکان بعد از هر وعده غذایی میل کرد.

خواص عرق دارچین

در زمان گذشته از چای دارچین یا عرق دارچین برای درمان سرفه و گلو‌درد استفاده می‌کردند. عرق دارچین مانند دیگر عرقیات مثل عرق کاسنی خاصیت لاغر کنندگی هم دارد. در ادامه مقاله مهمترین خواص عرق دارچین را شرح می‌دهیم.

  • سلامت قلب: عرق دارچین به دلیل اینکه سرشار از کلسیم و فیبر است می‌تواند بدن را در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کند. بنابراین افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند، می‌توانند در غذاهای خود از دارچین استفاده کنند.
  • کنترل دیابت: دارچین ادویه‌ای است که خاصیت ضد دیابتی دارد و می‌تواند میزان قند در بدن را تنظیم کند. بنابراین عرق دارچین گزینه‌ای مناسب برای افراد دیابتی است. همچنین اگر دچار دیابت نوع دو هستید می‌توانید روزانه از چای دارچین یا عرق دارچین استفاده کنید و سطح قند خون را کنترل کنید.
  • درمان آلزایمر: برای افزایش فعالیت مغز می‌توان از عرق دارچین استفاده کرد. از طرفی عرق دارچین باعث کاهش فشارهای عصبی می‌شود.
  • سلامت پوست: استفاده از عرق دارچین باعث می‌شود جریان خون را آسان‌تر کند. در نتیجه اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن و پوست بهتر انجام می‌شود. هم چنین چون دارچین خاصیت ضدالتهابی دارد می‌توان از آن به عنوان ماسک خانگی استفاده کرد.

از دیگر خواص عرق دارچین برای تسکین دردهای قاعدگی، برای کاهش وزن و لاغری، درمان بی‌اشتهایی، درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی و… می‌باشد.

 عرقیجات و چای دارچین

عوارض عرق دارچین

عرق دارچین با اینکه فواید و خواص بی‌شماری دارد در صورتی که در مصرف آن زیاده‌روی شود ممکن است عوارضی هم داشته باشد. همانطور که گفته شود عرق دارچین دارای طبیعت گرم و خشک است. اگر فردی که دارای طبع گرم است در مصرف عرق دارچین زیاده‌روی کرد دچار خشکی پوست، گر گرفتگی، خارش بدن و خارش گوش و گلو می‌شود.

عرق دارچین هر چند که باعث کاهش غلظت خون می‌شود و به سیستم گردش خون کمک می‌کند اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند مشکلاتی در سیستم گردش خون ایجاد کند. توصیه می‌شود در صورتی که از آسپرین یا دیگر داروهای ضد انعقادی استفاده می‌کنید عرق دارچین را با احتیاط مصرف کنید.

از دیگر عوارض زیاده روی در مصرف عرق دارچین می‌توان به کم خوابی، بالا رفتن تپش قلب، افسردگی، سوزش معده و…اشاره کرد. شما می‌توانید بهترین عرق یا چای دارچین را از سایت ما خریداری کنید و از مزایای استفاده از آن بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

دارچین به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین ادویه‌ها شناخته شده است. عرق دارچین خواص درمانی بسیاری دارد از جمله اینکه می‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌هایی که نسبت به دارو مقاوم هستند را از بین ببرند. همچنین عرق دارچین باعث می‌شود فعالیت مغز را افزایش دهد و مانع از آلزایمر شود.

اگر در مصرف عرق یا چای دارچین زیاده روی شود می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. عوارضی مثل کم‌خوابی، سوزش معده و بالا رفتن تپش قلب و…. همچنین توصیه می‌شود در صورتی که طبع گرمی دارید کمتر از عرق دارچین استفاده کنید. در این مقاله با نحوه تهیه عرقیجات و چای دارچین و عوارض و خواص آن آشنا شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا