آرایشی و بهداشتی

چرا جویدن ناخن ضرر آور است؟

احتمالاً برای شما هم سوال شده باشد که چرا جویدن ناخن ضرر آور است؟ ناخن جویدن با توجه به اینکه عوارض فیزیکی دارد، احساس بدی هم روی فرد به جا می گذارد. ناخن جویدن مدام سبب قرمز شدن و زخم شدن انگشت ها خواهد شد، و به مرور زمان سبب خونریزی پوست اطراف ناخن های جویده شده و عفونت می شود.

جویدن ناخن در واقع باکتری ها و ویروس های موجود روی انگشت ها را به دهان منتقل می کند، و علاوه بر آن عفونت ها را زیاد خواهد کرد.

خوب است بدانید پوست زخم شده در اطراف ناخن، محل مناسبی برای تجمع انواع ویروس و عفونت های باکتریایی است. مرطوب ماندن بیش از حد ناخن ها و پوست اطراف آنها ابتلا به عفونت های قارچی ناخن و تبخال های دهانی را افزایش می دهد.

چرا جویدن ناخن ضرر آور است؟

جویدن ناخن امکان دارد سبب ریش شدن، بد حالت شدن و از بین رفتن ناخن ها شود. عفونت ها و باکتری هایی که در زیر ناخن ها هستند با ورود به معده سبب بروز مشکلات و عفونت های معده ای و روده ای می شود.

ناخن جویدن در سن کمتر که دندان ها در حال رشد می باشند، تاثیر خوبی روی رشد دندان ها نمی گذارد، و باعث کج رشد کردن دندان ها و صاف نبودن آن ها و یا ملتهب شدن لثه می شود.

دلیل جویدن ناخن ها چیست؟

خیلی از افراد با ناخن جویدن سعی دارند خود را آرام کنند. مخصوصاً در زمان استرس، این افراد به دنبال راهی برای آرام کردن خود می گردند. بعضی ها با جویدن ناخن هایشان حس آرامش بهتری دارند در واقع این رفتار در سیستم عصبی آنها موثر است.

هنگامی که فرد خسته باشد، ناخن جویدن سیستم عصبی آن را تا حد زیادی تحریک می کند. این کار باعث می شود فرد هوشیارتر شود.

چرا بچه ها ناخن می جوند؟

هیجانات و اضطراب های مختلف در کودکان سبب ناخن جویدن در کودک می شود و گاهی کودک این عمل را برای ابراز دلخوری ها و دلواپسی هایش انجام می دهد.

البته در بعضی از مواقع یادگیری از اطرافیان از دیگر عوامل تشدید کننده این اختلال در کودکان هستند. رفتار دیگران با این نوع عادت در کودکان، سبب کاهش اعتماد به نفس و در نهایت ایجاد عوارض بسیاری در بزرگسالی می شود.

چرا جویدن ناخن ضرر آور است؟

گام های بهبود کودکان برای جلوگیری از ناخن جویدن

اولین راه برای بهتر شدن در کودکان، انتخاب زمان و مکانی مناسب است زمانی که این کار اتفاق می افتد و باید اقدامات درمانی نیاز می شود. آگاه کردن کودک دومین راهی است که باید برای کم شدن جویدن ناخن داشته باشید. بهتر است تلاش کنید تا کودک را متوجه عمل زشتی که انجام داده کنید.

خوب است ناخن های سالم و زیبا را با ناخن جویده شده مقایسه و تعریف نمایید، تا کودک به کار خود پی ببرد و فکر تغییر خود بیفتد. یا اینکه می توانید آینه را در مقابل کودک هنگام ناخن جویدن قرار دهید تا او ببیند که این عمل درستی نیست و می توانید کودک را به نقاشی کشیدن ترقیب کنید.

اجازه دهید با دیگر کودکان بازی کند، قرار دادن وسیله ای در دستان کودک هم از دیگر راه های کاهش ناخن جویدن در کودکان محسوب می شود. پزشک ها بر این باورند درمان به علت اصلی شروع این عادت وابسته است و به همین دلیل کاهش استرس را برای روش‌های مختلف تاکید دارند.

چرا جویدن ناخن ضرر آور است؟

شناسایی علت جویدن ناخن

اگر کودک شما تحت فشار زیادی قرار دارد، سعی کنید علت این استرس را شناسایی کنید و آن را کم کنید. به این منظور بهتر است لیستی از شرایط استرس زا تهیه نمایید. (فرض مثال: خستگی و بی حوصلگی، تماشای فیلم‌های پر هیجان، سنگین بودن حجم تکالیف مدرسه و…) سپس راهی برای جلوگیری از این شرایط را جستجو کنید.

درمان کردن اضطراب و استرس کودک بسیار مهم است، از روانپزشک و مشاور هم خوب است کمک بگیرید تا با آموزش روش‌های کنترل استرس، روان درمانی و…علت اصلی از بین برود.

یادتان باشد دعواکردن و سرکوفت زدن به کودکان که این مشکل را دارند کمکی به درمان بیمار آن ها نخواهد کرد. اگر این عادت را در نوجوان خود پیدا کردید ممکن است استفاده از دستکش‌های مخصوص برای نجات دادن انگشتان نوجوان از شر دندان‌های مزاحم، به کار بیاید.

در این هنگام اگر کودک به صورت اتفاقی و ناگهانی انگشت خود را به دهان ‌برد با دستکش مواجه خواهد شد و به یاد می‌آورد که نباید این کار را انجام دهد. روشی دیگر مالیدن ماده‌ای تلخ به انگشتان کرودک است به طوری که وقتی آن را به دهان ببرد مزه تلخ او را از این کار باز دارد.

جدیدترین روشی که به کار می‌رود استفاده از محافظ های دندان است که جویدن ناخن را غیر ممکن خواهد کرد. روش‌های بسیاری برای ترک این عادت پیشنهاد می‌شود اما با توجه به وضعیت بیماری کودک تنها بعضی از آنها استفاده شود. جویدن ناخن ها کار بسیار ضرر آور و مضرری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا