سلامت بدنسلامت عمومی

تأثیر قطره آهن بر سلامتی کودکان و نوزادان

آهن به عنوان یکی از مهمترین مواد معدنی و لازم در غذای کودکان برای رشد و تکامل کودکان است. قطره آهن بر سلامتی کودکان و نوزادان تاثیر بسیاری دارد. آهن باعث می‌شود که اکسیژن به تمام بافت‌های بدن و ساخت برخی هورمون‌ها کمک کند.

براساس تحقیقات انجام شده کمبود آهن در میان نوزادان بسیار زیاد شده است. هر چند  که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر دچار کمبود آهن می‌شوند، اما برای رشد و تکامل طبیعی باید از مکمل آهن استفاده کنند.

تأثیر قطره آهن بر سلامتی کودکان و نوزادان

کودکانی که به قطره آهن نیاز دارند

مصرف قطره آهن برای کودکان و نوزادان علاوه براینکه باعث جلوگیری از کم خونی می‌شود در رشد و تکامل کودک کمک بسیاری می‌کند. در صورتی کودکانی رژیم غذایی مناسب و متعادلی ندارند برای جبران کمبود آهن باید حتما از مکمل آهن و قطره آهن استفاده کنند. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نیازی به مکمل آهن ندارند. در ادامه با شرایط کودکانی که نیاز به قطره آهن دارند آشنا می‌شوید.

  • کودکانی رژیم غذایی نامناسب و نامتعادلی دارند.
  • کودکانی که دچار عفونت‌های مزمن هستند.
  • کودکانی که دچار بیماری‌های روده‌ای یا گوارشی هستند.
  • کودکانی که در مصرف شیر گاو زیاده‌روی می‌کنند.
  • نوزادانی که با کمبود آهن متولد می‌شوند.
  • نوزادان کم وزن یا نارس

تاثیر قطره آهن بر سلامتی در کودکان و نوزادان

در صورتی که کودک شما دچار کمبود آهن شود باید با مراجعه به پزشک و تجویز قطره آهن میزان کمبود آهن مورد نیاز بدن را تأمین کند. در صورتی که کودکی دچار کمبود آهن باشد در رشد او مشکلاتی بروز می‌دهد از جمله مشکلات رفتاری، کاهش اشتها و ضعف و… . این کودکان معمولا رنگ پریده به نظر می‌رسند و در مقایسه با هم سن وسالان خود انرژی کمتری دارند.

با مصرف مکمل آهن در کودکان باعث می‌شود سیستم ایمنی قوی‌تر و رشد جسمی بهتری داشته باشند و رشد ذهنی کودک را تقویت می‌کند. میزان مصرف مکمل آهن در کودکان در سنین مختلف متفاوت است. کودکان چهار ساله حدود چهار میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند. اما کودکان بالای چهار سال به هشت میلی‌گرم آهن در طول روز نیاز دارند. هرگز از مکمل‌های آهن بزرگسالان به کودکان ندهید.

تأثیر قطره آهن بر سلامتی کودکان و نوزادان

فواید قطره آهن برای کودکان

یکی از مهمترین مواد مغذی برای رشد کودک، آهن است. در صورتی که کودکی دچار کمبود آهن باشد بر رشد و سلامت او تأثیر گذاشته و در نتیجه به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می‌شود. کودکان تا چهارماهگی می‌توانند آهن مورد نیاز را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت کنند. بعد از چهار ماهگی شیر مادر به تنهایی پاسخگوی آهن مورد نیاز کودک نیست. بنابراین باید از مکمل آهن استفاده کنند.

آهن در بدن باعث می‌شود اکسیژن از ریه به سایر بخش‌های بدن منتقل شود. بنابراین استفاده از قطره آهن در کودکان یکی از راه‌های جلوگیری از فقر آهن است. زمانی که میزان آهن در بدن کودکان به اندازه کافی باشد باعث می‌شود کودک به خوبی رشد کند و سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشد.

میزان قطره آهن مورد نیاز کودکان در سنین مختلف

میزان مصرف مکمل آهن برای هر فرد با توجه به سن و میزان کمبود آهن متفاوت است. در ادامه با میزان آهن مورد نیاز برای کودکان در سنین مختلف آشنا می‌شوید.

کودکان از بدو تولد تا شش ماهگی به دلیل اینکه از شیر مادر تغذیه می‌کنند دچار فقر آهن نمی‌شوند. اما اگر کودکی نارس یا کم وزن متولد شود حدود۲۷/  میلی‌گرم آهن نیاز دارند. کودکان بین هفت تا یازده‌ ماهگی، یازده میلی‌گرم آهن نیاز دارند. کودکان یک تا سه سال باید روزانه هفت میلی گرم آهن مصرف کنند.

قطره آهن یا مکمل‌های آهن انواع مختلفی دارند که باید با توجه سن کودک و شرایط کودک مکمل مناسب استفاده کرد. معمولا کودکان زیر دو سال بهتر است از شربت یا قطره آهن استفاده کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که قبل از مصرف قطره آهن در صورتی که کودک بیماری زمینه‌ای دارد با پزشک مشورت کنید‌. همچنین اگر کودک نسبت به قطره آهن حساسیتی نشان داد باید از مصرف آن پرهیز شود.

تأثیر قطره آهن بر سلامتی کودکان و نوزادان

جمع بندی

کمبود آهن در کودکان موجب تداخل در رشد کودک، تاخیر در رشد یا وزن‌گیری کودک، اختلال در یادگیری، مشکلات رفتاری و… می‌شود. وجود آهن در بدن و برای سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. در صورت فقر آهن کودک مدام دچار سرماخوردگی، عفونت‌ و… می‌شود.

در بدن کودکان از بدو تولد تا چهار یا شش ماهگی آهن کافی وجود دارد، اما از بعد از شش ماهگی نیاز به مکمل آهن دارند. در این مقاله درباره میزان تاثیر قطره آهن بر سلامتی کودکان و نوزادان صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا