سلامت بدن

فواید و مضرات ویتامین آ د برای کودک

مصرف ویتامین آ و د:

ویتامین A و ویتامین D برای رشد و تشکیل استخوان در نوزادان مهم هستند. برای نوزادان تا شش ماهگی، خوردن هر چیزی غیر از شیر، حتی آب ممنوع است. البته باید از پانزده روزگی به کودک قطره ویتامین A (AD) داد. در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، این دو ویتامین به صورت قطره ویتامین A (AD) برای نوزادان از روز پانزدهم تولد تا دو سالگی به میزان ۱۵ تا ۲۵ قطره در روز (بر اساس میزان رشد آنها) تجویز می شود.

نیاز به ویتامین آ:

ویتامین E به عنوان ضروری ترین ماده مورد نیاز بدن انسان باعث بهبود بینایی به خصوص تشخیص رنگ و توانایی دید در شب می شود. علاوه بر این، این ویتامین به ساخت و بازیابی عناصر اصلی سیستم ایمنی بدن کمک می کند و با ویروس ها و انواع بیماری ها مبارزه می کند و همچنین مستقیماً بر روی پوست و بافت موی انسان تأثیر می گذارد. نوزادان و کودکانی که ویتامین E کافی دریافت نمی کنند، مستعد ابتلا به بیماری هستند و یک بیماری ساده می تواند به یک مشکل جدی یا کشنده برای آنها تبدیل شود.
نیاز به ویتامین د:
ویتامین D تاثیر مستقیمی بر رشد و تقویت استخوان دارد. این ویتامین با جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم، معدنی شدن استخوان را تقویت می کند. یکی دیگر از اثرات ویتامین D بر سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین نه تنها با بسیاری از عفونت های خارجی مبارزه می کند، بلکه از خودایمن شدن برخی بیماری ها نیز جلوگیری می کند.
اگرچه بدن انسان می تواند ویتامین D تولید کند که در شیر مادر نیز یافت می شود، اما مقدار آن برای بدن کافی نیست. بنابراین باید این نیاز را با نمونه برداری حاوی ویتامین D و حتی برخی از غذاهای حاوی ویتامین D مانند شیر یا غلات برطرف کرد.
منابع غنی ویتامین D تخم مرغ، نان و ماهی های روغنی هستند.

اثرات قطره ویتامین A D برای نوزادان:

1-یبوست در نوزادان یا کودکان
2-دو چشم بینی

3-اسهال
4- درد عضلانی اسکلتی
5-بی اشتهایی
6-احساس خواب آلودگی و بی حالی
7-حالت تهوع و استفراغ

8- تکرر ادرار (شب ادراری)
9- افزایش سطح کلسیم در خون (هیپرکلسمی)
دردهای شکمی
10-آسیب کلیه
(این ترکیب می تواند سنگ تشکیل دهد؛ این رسوبات در بافت های نرم بدن رسوب می کنند. بسته به تعداد، محل و اندازه این کریستال ها می تواند باعث آسیب بافتی و آسیب اندام ها و در نهایت نارسایی کلیه شود)

11- ضربان قلب نامنظم و حمله قلبی
12- کاهش تراکم استخوان
13- کمبود آب در بدن
14- پانکراتیت
15-آسیب ریه
16- اما مهمترین عارضه مصرف زیاد این ویتامین افزایش فشار داخل جمجمه ای کودک یا کودک است. که باید به عنوان یک خطر جدی در نظر گرفته شود
از دیگر عوارض مصرف زیاد این مکمل می توان به تغییرات پوستی (خشک شدن و ترک خوردن)، شکستگی ناخن ها، ریزش مو، خشکی لب ها، خشکی بینی، بینی و چشم ها، تورم دهان، سر، تحریک پذیری کودکان اشاره کرد. و مردان جوان دیدند.

مقدار مصرف قطره ویتامین D برای کودکان:

به توصیه کمیته ملی تغذیه؛ به کودکان زیر دو سال باید از روز سوم تا پنجم زندگی تا دو سالگی هر روز یک سانتی متر مکعب مولتی ویتامین یا قطره A+D داده شود. به عبارت دیگر یک سانتی متر مکعب قطره ویتامین A برای کودکان معادل 25 قطره ویتامین A است. البته با توجه به قطره چکان های مختلفی که شرکت های دارویی استفاده می کنند، محتویات بسته A + D یا مولتی ویتامین ها را یادداشت کنید. تعداد قطرات را معادل یک سانتی متر مکعب تعیین کرده و به ترتیب ادامه دهید.

روش های پیشگیری از کمبود ویتامین A در کودکان:

رژیم غذایی سرشار از ویتامین A یکی از موثرترین راه ها برای درمان کمبود ویتامین A در کودکان است.
آموزش گسترده مردم در مورد استفاده از ویتامین A و عدم مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین A برای جلوگیری از مسمومیت.
برای تامین ویتامین A به فرزندتان، می توانید یک باغ کوچک از سبزیجات و گیاهان را در حیاط خانه یا در گلدان های بزرگ اجاره کنید تا در برنامه روزانه خود از آن استفاده کنید.
مصرف ویتامین A در کودکان تا یک سال و در مناطقی که کمبود ویتامین A بیشتر است تا دو سالگی روزانه بیست و پنج قطره ویتامین A داده شود.
ویتامین A باید توزیع شود، حدود 100000 کپسول برای کودکان بین شش ماه تا 11 ماه و یک کپسول 200000 برای کودکان یک تا پنج سال.
مصرف ویتامین A فواید زیادی برای بدن کودک شما دارد و او را از برخی بیماری ها و عفونت ها محافظت می کند.
اما مصرف این مکمل با توجه به رشد کودکتان، زیر نظر پزشک متخصص و با توجه به توصیه او ضروری است.
زیرا می تواند باعث ایجاد برخی مشکلات جدی برای بدن کودک و نوزاد و همچنین عوارض جبران ناپذیری شود.
هر چقدر هم که غذاهای غنی از ویتامین A مصرف کنید مسمومیت ایجاد نمی کند اما باید توجه داشت که این مسمومیت در اثر مصرف زیاد داروهای ویتامین A ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا