سلامت بدنسلامت عمومی

راهکارهای پیشگیری از کم خونی با استفاده از قرص آهن

یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری از کم خونی استفاده از قرص آهن است. برای اینکه بدن یک عملکرد صحیحی داشته باشد وجود آهن که یکی از مهمترین مواد مغذی برای بدن است ضروری است. آهن در بدن به اندازه ای مهم است که باید به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه خود حتما مصرف کنید. در صورت کمبود آهن فرد دچار بیماری‌های مختلفی مثل کم خونی می‌شود.  در این مقاله می‌خواهیم درباره راهکارهای پیشگیری از کم خونی با استفاده از قرص آهن صحبت کنیم.

راهکارهای پیشگیری از کم خونی با استفاده از قرص آهن

علت فقر آهن

زمانی که آهن به میزان کمی در بدن باشد فرد دچار فقر آهن می‌شود. دلیل اصلی کم خونی، فقر آهن است. علت اصلی فقر آهن مربوط به غذاهای کم آهن و یا مشکلاتی که بدن برای جذب آهن دارند مربوط می‌سود. در اینجا چند دلیل فقر آهن را شرح می‌دهیم:

  • استفاده نکردن از مواد غذایی حاوی آهن: در صورتی که مواد غذایی حاوی آهن نباشد به مرور زمان باعث فقر آهن می‌شوید. غذاهایی مثل گوشت، حبوبات، سبزیجات حاوی مقدار زیادی آهن هستند.
  • خونریزی داخلی: اگر فردی دچار زخم معده و یا سرطان روده باشد ممکن است خونریزی داخلی کند.
  • دوران بارداری: در دوران بارداری مادر به میزان بیشتری آهن نیاز دارد تا اکسیژن لازم به کودک برسد. بنابراین دوران بارداری یکی از دلایل فقر آهن محسوب می‌شود.

انواع کم خونی‌

کم خونی انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد.

  • کم خونی به دلیل فقر آهن: یکی از شایع‌ترین نوع کم خونی فقر آهن است. بدن برای اینکه بتواند هموگلوبین کافی را بسازد نیار به آهن دارد.
  • کم خونی به دلیل فقر ویتامین: ممکن است بدن شما دچار کمبود ویتامین ب و یا فولیک اسید باشد.
  • کم خونی به دلیل بیماری‌های نهفته: برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری کلیوی هستند که باعث آسیب به توانایی بدن برای تولید گلبول‌های قرمز می‌شود.

راهکارهای پیشگیری از کم خونی با استفاده از قرص آهن

نحوه درمان فقر آهن

برای درمان فقر آهن ابتدا علت فقر آهن و میزان آن را باید تشخیص داد. یکی از راه‌های درمان فقر آهن استفاده از مکمل‌های آهن است. در صورتی که امکان دارد سعی کنید با معده خالی قرص آهن را مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود. همانطور که گفته شد رژیم غذایی محدود ممکن است منجر به فقر آهن شود. با مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ، غذاهای دریایی، حبوبات، سبزیجات، مغزیجات و…. می‌توان تا حدودی از کمبود آهن جلوگیری کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده برای درمان فقر آهن، ویتامین سی هم کمک به جذب بهتر آهن در بدن می‌شود. بنابراین هنگام مصرف مکمل آهن می‌توانید با آب پرتقال یا مرکبات دیگر مصرف کنید. در صورتی که احتمال می‌دهید دچار فقر آهن شدید و یا علائم آن را دارید. می‌توانید با مراجعه به سایت ما و مشاوره آنلاین و خرید بهترین مکمل آهن از بروز برخی مشکلات جلوگیری کنید.

 راهکارهای پیشگیری از کم خونی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. جلوگیری از بروز فقر آهن آسان‌تر از درمان آن است. اولین راه و روش‌های پیشگیری از فقر آهن مصرف مواد غذایی حاوی آهن است. غذاهای بسیاری وجود دارند که حاوی منبع آهن هستند مثل حبوبات، گوشت سبزیجات و مغزیجات و… . در صورتی که روزانه در رژیم غذایی خود قرار دهیم می‌توان از بروز فقر آهن جلوگیری کرد.

گاهی اوقات بدن به میزان آهن بیشتری نیاز دارد. اگر فردی دچار خونریزی داخلی شده باشد، زنان باردار و یا افرادی که عمل جراحی انجام داده باشند نیاز به آهن بیشتری دارند که در چنین شرایطی باید حتما از مکمل‌های آهن استفاده کرد. مکمل‌های آهن انواع مختلفی دارد. هر فردی باید با توجه به میزان و شدت کمبود آهن مناسب‌ترین مکمل با قرص آهن را مصرف کند. سعی کنید که خودسرانه از قرص آهن استفاده نکنید باید حتما با توجه به تشخیص و تجویز پزشک باشد.

راهکارهای پیشگیری از کم خونی با استفاده از قرص آهن

سخن آخر

کم خونی به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در بین انسان‌ها به ویژه خانم‌ها می‌باشد. زمانی که به اندازه کافی گلبول قرمز برای انتقال اکسیژن به بخش‌های مختلف بدن وجود نداشته باشد باعث بروز فقر آهن می‌شود.

برای درمان فقر آهن بهترین راه مصرف مواد غذایی حاوی آهن می‌باشد. غیر از مواد غذایی بهتر است برای پیشگیری از کم خونی از قرص آهن استفاده کنید. قرص‌های آهن انواع مختلفی دارند که باید با توجه به میزان کم خونی مناسب‌ترین مکمل را مصرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا