آرایشی و بهداشتی

چه روش هایی برای جلوگیری از جویدن ناخن وجود دارد؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده باشد که برای جلوگیری از جویدن ناخن چه کاری انجام دهیم؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

چه روش هایی برای جلوگیری از جویدن ناخن وجود دارد؟

روش های متداول ترک کردن جویدن ناخن ها

متخصصان بر این باورند راه های مختلفی برای درمان و ترک کردن عادت زشت ناخن جویدن برای سنین مختلف وجود دارد. جویدن ناخن بیشتر در کودکان دیده می شود، و برای کودکان و نوجوانان که به این مشکل گرفتار شده اند کارهایی باید انجام شود که عبارتند از:

  • با فرد مبتلا صحبت کنید

بهترین و مناسب ترین راه برای درمان کردن این اختلال صحبت کردن با فرد بیمار است. والدین یا دوستان فرد مبتلا باید با اعتماد به او و جلب نظر او زمینه را برای صحبت کردن درباره مشکل درونی فرد را بازگو کند. خوب است در رابطه با بیماری فرد گفتگوهای مناسبی با روان شناس داشته باشد تا ریشه مشکل فرد شناسایی شود.

شما می توانید راهکارهای مختلفی را به او پیشنهاد دهید و با صحبت‌های تسکین‌دهنده سعی کنید استرس یا ترس را از او دور کنید.

  • ناخن ها را کوتاه کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که بسیار موثر است برای ترک کردن عادت جویدن ناخن در افراد، می تواند کوتاه و مرتب نگه‌داشتن ناخن‌ها باشد. با مرتب نگه‌داشتن ناخن‌ها و مانیکور آن‌ها به‌طور مداوم یا استفاده کردن از لاک جیغ در دختران، زمینه جویدن ناخن را از بین خواهد برد.

چه روش هایی برای جلوگیری از جویدن ناخن وجود دارد؟

  • از لوازم سرگرم کننده استفاده کنید.

استفاده از وسایل سرگرم‌کننده به عنوان روشی مؤثر برای ترک ناخن جویدن محسوب می‌شود. بزرگسالان بهتر است یک وسیله مانند: توپ‌های ژله‌ای کوچک را در اختیار داشته باشند تا هنگام قرارگرفتن در شرایط ترس و استرس، به‌جای جویدن ناخن شروع به فشار دادن آن وسایل کنند.

اسباب‌بازی‌های زیادی وجود دارند که برای کنترل خشم و مناسب برای حالت درونی کودک ساخته شده‌اند. مثلاً خمیربازی در دسترس کودکی که به جویدن ناخن عادت دارد، می تواند سبب کنترل آن شود و او را از این عادت دور نماید.

  • برای کودکان هدیه در نظر بگیرید

گرفتن پاداش‌های مختلف هرچند که ساده و کوچک در تشویق کودک به ترک عادت ناخن جویدن مؤثر است.

زمان هدیه و انجام دادن قولی که به کودک داده اید بسیار مهم است زیرا وعده‌های دروغ و به تعویق انداختن جوایز خود عاملی برای وارد شدن استرس بیشتر به کودک است.

  • از دستکش استفاده کنید

استفاده از دستکش برای سن های مختلف، سبب می شود از انجام عادت ناپسند ناخن جویدن جلوگیری شود. با استفاده از دستکش، ناخن‌ها از دسترس فرد نیستند به همین دلیل به‌ مرورزمان در ترک این رفتار مؤثر می باشند.

  • آدامس بجوید

جویدن آدامس در شرایط خاص سبب می شود دهان فرد را به خود مشغول ‌کند، به همین علت عادت جویدن ناخن به‌ مرورزمان ترک می شود.

توجه کنید استفاده طولانی‌مدت از آدامس برای دندان‌های کودک بسیار زیان آور است، و کمک به یک مشکل، موجب بروز مشکل دیگری برای او خواهد شد. همچنین مصرف کردن زیاد از آدامس در بزرگسالان علاوه بر ایجاد مشکلات مختلفی برای دهان و دندان، سبب ابتلا به بیماری دیابت می شود.

بزرگسالانی که  عادت جویدن ناخن را تصمیم دارند با جویدن آدامس کنار بگذارند، توصیه می‌شود از آدامس‌های بدون قند استفاده نمایند.

  • ناخن ها را تلخ نمایید

تلخ کردن ناخن‌ها در کودکان مسبب می شود کمک به ترک این عادت مؤثر باشد، مانند گرفتن شیر از کودکان است. استفاده از خوراکی های تلخ مانند: کندر یا سس‌های تند، سبب می شود از مکیدن و جویدن ناخن‌ها جلوگیری شود. در بزرگسالان استفاده از لاک تلخ هم یکی از روش‌های مؤثر در ترک جویدن ناخن محسوب می شود.

  • کاشت ناخن کنید

بزرگسالانی که عادت دارند در شرایط استرس زا ناخن‌های خود را بجوند، می‌توانند با کاشت ناخن مصنوعی تا حد زیادی این عادت بد را ترک کنند. جویدن ناخن‌های کاشت شده به دلیل سفت و سخت بودن بسیار دشوار تر از ناخن طبیعی فرد است.

به طور کلی هزینه و زمانی که برای کاشت ناخن گذاشته شده است، به‌عنوان یک عامل بازدارنده عمل خواهد کرد و سبب می شود از جویدن ناخن جلوگیری شود.

چه روش هایی برای جلوگیری از جویدن ناخن وجود دارد؟

زمان مراجعه به پزشک متخصص چه زمانی است؟

کودکان ما در طول دوره‌های مختلف زندگیشان امکان دارد با شرایط مختلفی روبه‌رو شوند و شروع به جویدن ناخن‌های خود کنند. اما بسیاری از مشکلات با گذشت زمان و عوض شدن شرایط، مانند: عادت جویدن ناخن خود به ‌خود از بین خواهد رفت.

همچنین داشتن این عادت در سن پایین می‌تواند تاثیر بدی روی رویش دندان‌ها و خارش جای آن‌ها داشته باشد. به طور کلی جویدن ناخن دیگر اصلاً به عنوان یک بیماری نگران کننده نیست، جویدن ناخن با گذشت زمان از بین می رود.

از بین رفتن جویدن ناخن همیشه به این راحتی که بیان شد نیست، در بسیاری از کودکان امکان دارد به یک عادت طولانی تبدیل شده باشد، که حتی تا سنین بزرگسالی هم همراه فرد باشد. ناخن جویدن همواره خیلی بی‌خطر نیست و همان‌طور که بیان شد جویدن ناخن می تواند عوارض و خطرات بسیار زیادی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا