سلامت بدن

دلایل استفاده از قطره ویتامین آد برای کودکان

ویتامین های A و D چیست؟

ویتامین های A و D برای رشد نوزادان بسیار مهم هستند. این ویتامین ها شیر مادر کمی دارند، بنابراین باید به صورت قطره ویتامین A به نوزاد داده شود. از 15 روزگی تا 2 سالگی باید روزانه 15 تا 25 قطره مولتی ویتامین یا قطره A+D به نوزاد داده شود. بعد از دو سال بهتر است این ویتامین ها را از طریق غذا دریافت کنید. کمبود ویتامین A و D در کودکان او را دچار مشکل می کند.

اهمیت ویتامین D در کودکان:

نوزادان زیر 6 ماه فقط می توانند با شیر مادر تغذیه کنند و ویتامین های خود را از طریق غذا دریافت کنند، بنابراین ویتامین های مورد نیاز آنها باید از مایعات خوراکی کودک تامین شود. به کودکان باید از بدو تولد ویتامین D داده شود.
در کشور ما برای رفع نیاز ویتامین D به کودکان قطره AD یا قطره AD داده می شود. بدن انسان توانایی تولید ویتامین A + D را ندارد، این ویتامین ها برای عملکرد روزانه بدن ضروری و ضروری هستند، زیرا با وجود این ویتامین ها بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن تامین می شود.
“ویتامین A” برای رشد و ساخت استخوان ضروری است، بنابراین کودکان در حال رشد به “ویتامین A” بیشتری نیاز دارند. این ویتامین پوست است، مو، چشم ها در ساختار دندان ها و لثه ها گنجانده شده است. ویتامین A برای تنظیم سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ها لازم است. کمبود این ویتامین در کودکان باعث ضعیف شدن بدن و ایجاد اسهال در کودکان می شود. بروز سرخک و عفونت های تنفسی را افزایش می دهد. ویتامین A بیش از حد باعث افزایش فشار داخل جمجمه کودک می شود.

عدم دادن قطره به نوزاد چه عوارضی دارد:

کمبود ویتامین A در کودکان باعث شب کوری می شود.کمبود این ویتامین ها در کودکان باعث اختلال رشد، کاهش مقاومت بدن و بیماری ها و اختلالات مکرر خون سازی می شود.
کمبود این ویتامین ها در کودکان سیستم تنفسی را در برابر عفونت ها و ذات الریه ضعیف می کند.
بدن کودک باید ذخیره ای از ویتامین های A + D داشته باشد. تمام شدن این ذخیره، کودکان را در معرض بیماری هایی مانند مشکلات تنفسی و اسهال و همچنین توقف رشد قرار می دهد.

قطره های ایرانی یا خارجی:

برخی از مردم همیشه فکر می کنند که قیمت محصولات خارجی از محصولات ایرانی بیشتر است. این افراد حتی برای فرزندان خود قطره های خارجی تهیه می کنند و به این نکته توجه نمی کنند که نیازهای کودکان هر کشوری با کشورهای دیگر متفاوت است. باید دانست که قطره ویتامین در کشور ما با توجه به سوءتغذیه فرزندان خانگی ما تولید می شود.
در ایران متخصصان به این نتیجه رسیده اند که از 15 روزگی تا 2 سالگی باید روزانه 15 تا 25 قطره مولتی ویتامین یا قطره A+D به کودک خود بدهید. اگر از قطره های خارجی استفاده می کنید، مقدار دقیق آن را برای کودک خود نمی دانید، بنابراین ممکن است بخواهید یک ویتامین کمتر و یک ویتامین بیشتر به کودک خود بدهید.

بهترین زمان از روز برای دادن قطره به کودک:

طبق دستور پزشک به کودک خود ویتامین A و D بدهید. این بر عهده پزشک است که تصمیم بگیرد چگونه در روز و شب به کودک قطره اضافه کند. به یاد داشته باشید که مصرف قطره ها را تا زمانی که می خواهید ادامه ندهید، ادامه مصرف این مکمل های غذایی به نیاز و میزان کمبود بدن کودک و کمبود این ویتامین ها و آهن در رژیم غذایی کودک بستگی دارد.

اگر کودک بعد از خوردن قطره استفراغ کرد چه باید کرد:

اگر کودک شما بعد از دادن امتیاز A+D استفراغ کرد، بهتر است بلافاصله بعد از شیر دادن امتیاز A+D ندهید و قبل از شیر دادن به کودک امتیاز بدهید.
به آرامی و با حوصله به کودک ندهید و تمام حجم قطره را یکباره در دهان نوزاد نریزید.
اگر کودک بلافاصله پس از دادن قطره استفراغ کرد، دارو باید تکرار شود.
تبلیغ عوارض جانبی را برای نوزادان کاهش می دهد

در صورت مسمومیت در کودکان علائم زیر مشاهده می شود:

یبوست
دو بینی
اصابت
بی اشتهایی
بیخوابی
تهوع و استفراغ
مکرر (شب)
درد عضلانی و استخوانی
پس از دو سال، مکمل نیز لازم است.
اگر کودک شما سالم است و از غذا استفاده می کند، یعنی غذا بد نیست، نیازی نیست به او مکمل بدهید، اما اگر می خواهید به او ویتامین بدهید، با پزشک خود تماس بگیرید.
بهتر است ویتامین ها از طریق غذا به کودکان بعد از دو سالگی داده شود. غذاهای غنی از ویتامین D و A به شرح زیر است:
شیر و لبنیات، کره، تخم مرغ، جگر، سبزیجات زرد رنگ مانند هویج، کدو تنبل و میوه های زرد و نارنجی مانند گلابی، زردآلو، خرما، خرما و طالبی، سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و جعفری.
تداخلات ویتامین A + D
تتراسایکلین
ضد اسید
باربیتورات ها
محصولات با کلسیم بالا
روغن پارافین خوراکی
مقاومت در برابر استفاده از ویتامین A کاهش می یابد
هیپرنیامین
نارسایی قلبی
هیپر فسفاتمی
مشکلات مزمن کلیه
شنوایی کودک در عاد رو به کاهش است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا