سلامت بدن

درمان مشکلات گوارشی با کپسول رولاکس

قرص رولاکس برای چیست؟

یبوست یک بیماری در دستگاه گوارش است که در آن مدفوع در روده بزرگ سفت می شود و دفع آنها با درد و مشکل همراه است. یبوست شدید ممکن است با انسداد روده همراه باشد که ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد. یبوست می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب، عدم تعادل هورمونی، عوارض جانبی داروها یا آناتومی بدن باشد. گزینه های درمانی شامل داروها، تغییرات رژیم غذایی و ورزش است. مانند بسیاری از بیماری ها و مشکلات دیگر، یکی از بهترین راه ها برای درمان یبوست استفاده از گیاهان و محصولات حاوی آنهاست.

قرص رولاکس چیست؟

کپسول رولکس از پودر برگ سنا ساخته شده است. برگ های سنا حاوی گلیکوزیدهای آنتراکینون هستند که در طی هضم به آنتراکینون های فعال تبدیل می شوند. آنتراکینون های فعال باعث انقباض و تحریک عضلات صاف دیواره روده شده و در نتیجه باعث دفع سریع غذا و درمان فوری و موثر یبوست می شود.

مواد تشکیل دهنده کپسول رولاکس:

این قرص مسهل و ملین با استفاده از گیاه سنا ، یکی از شناخته شده ترین گیاهان برای درمان یبوست تهیه می شود. نام علمی این گیاه Cassia angustifolia است و سالهاست که در طب سنتی ایران و هند برای درمان یبوست استفاده می شود. تحقیقات و مطالعات انجام شده امروزه تاثیرات مصرف آن را در درمان یبوست تایید می کند. Cassia angustifolia یا سنا گیاهی است که در مناطق گرمسیری مانند آفریقا و هند می روید. رفع یبوست یکی از مهم ترین درمان های برگ های این گیاه است.
گیاه سنا حاوی ترکیباتی است که باعث تحریک روده و افزایش حرکات آن می شود و در نتیجه یبوست را برطرف می کند. این ترکیبات همچنین میزان ترشح مایع در روده بزرگ را بعد از غذا افزایش می دهند و در نتیجه اثرات ملین نیز ایجاد می کنند.

هدف از مصرف قرص رولاکس چیست؟

ملین و مسهل
درمان یبوست
تنبلی روده را برطرف می کند
تسریع روند حذف غذا از بدن
موثر در کاهش وزن و لاغری
مشکلات گوارشی و نفخ ناشی از یبوست را بهبود می بخشد

آیا کپسول رولاکس برای کاهش وزن موثر است:

افرادی که اضافه وزن دارند و تصمیم به کاهش وزن دارند معمولا از یبوست رنج می برند. یبوست در این افراد گاهی شدید و طولانی است که روند کاهش وزن را تحت تاثیر قرار می دهد. برای چنین افرادی مصرف کپسول رولکس می تواند در روند کاهش وزن موثر باشد. البته مهم ترین چیزی که باید بدانید این است که قرص رولاکس یک داروی گیاهی کاهش وزن نیست و با هدف کمک به کاهش وزن تولید نشده است. اما با رفع یبوست و کمک به عملکرد روده می تواند روند کاهش وزن را تا حدودی سرعت بخشد. البته مواظب باشید بیشتر از دو هفته رولاکس مصرف نکنید وگرنه باعث شلی روده می شود.
قرص رولاکس یک داروی کاهش وزن نیست و برای کمک به کاهش وزن طراحی نشده است. اما با رفع یبوست و کمک به عملکرد روده می تواند روند کاهش وزن را تا حدودی سرعت بخشد.

نحوه مصرف قرص رولاکس:

دوز کپسول رولاکس برای رفع یبوست بستگی به شدت بیماری هر فرد دارد، همانطور که در زیر به آن اشاره کردیم:
افراد مبتلا به تنبلی روده و یبوست مزمن شدید – 3 بار در روز. 2 قرص به طور همزمان (قبل از صبحانه، ناهار و شام).
بیماران مبتلا به اسهال ناشی از مصرف ملین ها: 1 قرص دو بار در روز (قبل از ناهار و شام)
افراد عادی: 2 قرص 2 بار در روز (قبل از ناهار و شام)
به خاطر داشته باشید که کپسول رولاکس را نیم ساعت قبل از غذای اصلی مصرف کنید تا اثربخش باشد و اثر ملین خود را ایجاد کند.
رولاکس مانند تمام محصولات حاوی سنا نباید بیش از دو هفته استفاده شود در غیر این صورت باعث سستی روده می شود.

عوارض قرص رولاکس:

سنا می تواند باعث کولیک و گرفتگی عضلات شود که باعث ناراحتی معده می شود.
استفاده طولانی مدت یا مصرف بیش از دوز تجویز شده ممکن است باعث اسهال همراه با از دست دادن آب و الکترولیت ها، به ویژه پتاسیم شود.
گزارش هایی از آریتمی، بیماری کلیوی، ادم، پوکی استخوان، اسهال کولون، هیپوگلیسمی، هماچوری و ضعف عضلانی، رنگدانه، رنگدانه مخاط روده و آسیب بافتی با استفاده زیاد و طولانی مدت (به مدت یک سال یا بیشتر) گزارش شده است. .
از رولاکس بیش از دو هفته استفاده نکنید. برای جلوگیری از یبوست پس از قطع مصرف رولاکس، سبک زندگی خود را تغییر دهید. تغییرات سبک زندگی شامل خوردن میوه و سبزیجات و فیبر، ورزش منظم، نوشیدن آب کافی و دوری از استرس است.

موارد منع مصرف رولاکس:

این دارو در موارد انسداد روده به دلیل حساسیت دارویی، تهوع، استفراغ یا سایر علائم آپاندیسیت، جراحی حاد شکم، سفت شدن مدفوع و سایر علل انسدادی و دردهای غیر اختصاصی شکم منع مصرف دارد.
در دوران بارداری و شیردهی استفاده نشود. سنا جزو دسته C است و در دوران بارداری نباید مصرف شود. همچنین به دلیل ترشح مشتقات آنتراکینون در شیر نباید در دوران شیردهی مصرف شود.
استفاده از سنا برای کودکان زیر 3 سال ممنوع است.

تداخلات رولاکس:

اگر از داروهای آرام بخش استفاده می کنید، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
استفاده از قرص های رولاکس و داروهای کاهش دهنده پتاسیم خون از جمله دیورتیک های تیازیدی، ضد آریتمی ها، ریشه شیرین بیان، آدنو کورتیکواستروئیدها و گلیکوزیدهای قلبی می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی و عصبی عضلانی شود.
این کپسول ضد یبوست باعث مهار جذب استروژن و کاهش سطح خون می شود.
ایندومتاسین و نیفدیپین اثر درمانی سنا را کاهش می دهند.
از آنجایی که کپسول رولاکس باعث تغییر رنگ و افزایش PH ادرار می شود، ممکن است در تست های تشخیصی مانند تعیین میزان اوروبیلینوژن در ادرار یا تعیین میزان استروژن به روش کوبر اختلال ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا