سلامت بدن

چگونه می توان مجوز داروخانه گرفت؟

آیا می دانید چگونه می توان مجوز داروخانه گرفت؟ امروزه برخی از افراد هستند که در رشته های داروسازی و یا رشته هایی که مرتبط با داروخانه هستند تحصیل کرده اند و به دنبال این هستند که بتوانند مجوز تاسیس کردن داروخانه را بگیرند. تاسیس کردن داروخانه به عوامل بسیاری مانند جمعیت شهر، مدرک تحصیلی فرد موسس داروخانه، دارا بودن سهمیه هایی مانند ایثارگران یا جانبازان، بومی بودن فرد موسس و… بستگی دارد، این عوامل باعث شده است که تنها افرادی که دارای چنین مواردی هستند بتوانند برای تاسیس کردن داروخانه و مجوز آن اقدام کنند.

در واقع تاسیس کردن یک داروخانه یکی از کارهای مهم برای افرادی است که در رشته هایی مرتبط با آن تحصیل کرده اند. افرادی هم که مدرک تحصیلی آنها بالاتر باشد شانس بیشتری برای گرفتن مجوز و تاسیس کردن داروخانه دارند. در ادامه به توضیحات بیشتر در مورد اینکه چگونه میتوان مجوز داروخانه گرفت خواهیم پرداخت.

چگونه می توان مجوز داروخانه گرفت؟

شرایط دایر کردن داروخانه

همانطور که گفته شد تاسیس کردن داروخانه به عوامل زیادی بستگی دارد. افرادی که قصد تاسیس کردن داروخانه را داشته باشند باید تمامی این شرایط را دارا باشند تا بتوانند به راحتی مجوز داروخانه را بگیرند. در بعضی مواقع هم ممکن است از طریق دانشگاه علوم پزشکی آگهی و یا فراخوانی انتشار دهند تا افرادی که واجد شرایط هستند بتواند یک داروخانه را دایر کنند. در ادامه به بعضی از شرایط  تاسیس داروخانه خواهیم پرداخت :

١. افرادی که قصد تاسیس و مجوز گرفتن داروخانه را دارند باید حتما کارت پایان خدمت را دارا باشند.

٢. فرد متقاضی باید مدرک تحصیلی مربوطه به شغل داروخانه را داشته باشد تا بتواند با شانس بیشتری برای مجوز اقدام کند.

٣. یکی دیگر از شرایطی که باید افراد متقاضی داشته باشند بومی بودن آنها است، بومی بودن به معنای این است که فرد موسس باید حداقل حدود 5تا 8 سال در محلی که قصد دایرکردن داروخانه را دارد زندگی و یا تحصیل کرده باشد.

۴. یکی از شرایطی که اگر افراد موسس داشته باشند می توانند راحت و آسان یک داروخانه را دایر کنند و این داشتن امتیاز شهدا و ایثارگران است.

۵. یکی از شرایط مهم دایر کردن داروخانه داشتن حسن اخلاقی مناسب با مشتریان است.

۶. نداشتن سابقه زندان و محکومیت  و نداشتن اعتیاد به مواد روانگردان و دیگر مواد مخدر هم یکی دیگر موارد مهم برای گرفتن مجوز و تاسیس کردن داروخانه است.

شرایط دایر کردن داروخانه

داروخانه چیست؟

امروزه به دلیل اینکه افراد زیادی دارای مدارک تحصیلی بالا هستند ولی از بیکاری رنج می برند به دنبال شغل های تخصصی مانند داروخانه ها هستند تا بتوانند به صورت دائم آن را داشته باشند. داروخانه‌ها مثل دیگر شغل ها شرایط و قوانین خاصی دارد که افرادی که می خواهند این شغل تخصصی را داشته باشند باید این قوانین و شرایط را داشته باشند. افرادی که در داروخانه ها مشغول به کار هستند باید از اخلاق و رفتار عالی برخوردار باشند تا بتوانند به خوبی به مشتریان خود خدمات رسانی کنند.

افراد می توانند داروخانه ها را هم به صورت حضوری و هم اینترنتی دایر کنند. برای مجوز گرفتن داروخانه های آنلاین باید شرایطی مانند داشتن نماد اعتماد الکترونیکی، پروانه و مجوز گرفتن از سازمان های پزشکی و غذا و دارو و… را دارا باشند.

به چه دلایلی ممکن است داروخانه ها مجوزشان باطل شود؟

داروخانه ها هم مثل دیگر شغل ها باید چند ماه و یا چند سالی یک بار تمدید شوند تا فرد موسس بتواند به خوبی به شغل خود ادامه دهد و دچار مشکل نشود. اگر افرادی که داروخانه ها را تاسیس کرده اند در طولانی مدت در آن فعالیتی نداشته باشند چندین بار توسط سازمان نظام پزشکی به آنها اخطار داده خواهد شد و در صورت نادیده گرفتن اخطارها سازمان نظام پزشکی مجوز داروخانه را باطل کرده و مسئولیت داروخانه را به فردی دیگر واگذار خواهد کرد. برخی از افراد که مجوز داروخانه را گرفته اند میخواهند سریعا برای جابجایی داروخانه اقدام کنند اما فرد موسس باید حداقل حدود ٢تا۴ سال در محله ای که داروخانه وجود دارد فعالیت کند و بعد برای جابجایی داروخانه اقدام کند.

اگر فرد بدون هماهنگی با سازمان هایی که با آنها ارتباط دارد این کار را انجام دهد آن سازمان ها سریعا به باطل کردن مجوز آن اقدام خواهند کرد. اگر افرادی که در داروخانه ها هستند دست به گرانفروشی و یا تخلفات دیگری مانند عدم  خدمات رسانی مناسب به مشتریان، دارو دادن اشتباه به بیماران، و… بزنند مشتریان می توانند در صورت مشاهده کردن چنین مواردی از داروخانه شکایت کنند و سازمان نظام پزشکی و قضایی مجوز داروخانه را باطل کنند.

چگونه می توان مجوز داروخانه گرفت؟

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اینکه چگونه می توان مجوز داروخانه گرفت، شرایط دایر کردن داروخانه، و چه دلایلی ممکن است باعث باطل شدن مجوز داروخانه شود، مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. اگر شما هم به دنبال یک شغل دائم و مناسب هستید داروخانه یکی از این مشاغل عالی است که می توانید در صورت داشتن شرایط آن به راحتی برای مجوز و تاسیس کردن آن اقدام کنید. امیدواریم که شما عزیزان از این مطالب به خوبی بهرمند شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا