سلامت بدن

آموزش کار در داروخانه جهاد دانشگاهی

برای کار در داروخانه نیاز به مدرک دیپلم یا معادل آن می‌باشد. همان طور که می‌دانید علم داروسازی بسیار پیچیده و گسترده است. تکنسین داروخانه برای اینکه بتواند داروها را بشناسد، نحوه مصرف دارو و میزان مصرف آن و همچنین تاثیر داروها یا مشاوره دادن به بیمار نیاز است حداقل مدرک دیپلم را داشته باشد. یک فرد نسخه خوان باید بشدت دقیق و حساس باشد تا در هنگام خواندن نسخه و تحویل دارو به بیمار هیچگونه اشتباهی نکند.

برای اینکه بتوانید در حرفه تکنسین داروخانه مشغول به کار شوید باید از طریق مسیر درست و تأیید شده‌ای اقدام کنید. از طریق جهاد دانشگاهی می‌توانید در این دوره به صورت حضوری شرکت کنید و بعد از قبولی در آزمون و گرفتن گواهینامه می‌توانید وارد بازار کار شوید. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم آموزش کار در داروخانه جهاد دانشگاهی به چه صورت است.

آموزش کار در داروخانه جهاد دانشگاهی

تکنسین داروخانه چه خصوصیاتی دارد؟

کارمند تکنسین داروخانه به فردی گفته می‌شود که توانایی خواندن نسخه نوشته شده را دارد و می‌تواند داروی نوشاهدشدههمراه با نحوه مصرف را به بیمار نشان دهد. شخص تکنسین داروخانه باید دارای یک سری خصوصیاتی باشد از جمله:

  • با دقت باشند: یکی از مهمترین خصوصیات یک تکنسین داروخانه دقت بالای اوست. چون با کوچکترین اشتباه ممکن است جان بیمار را به خطر بیاندازد.
  • داشتن سرعت عمل بالا: ممکن بیماری شرایط اورژانسی داشته باشد و باید سریعا دارو را به بیمار تحویل داد.
  • مسلط بودن بر رفتار خود: نسخه خوان باید رفتار مناسبی با بیمار و همراهان بیمار داشته باشند‌‌.

وظایف تکنسین داروخانه

وظایف و مسئولیت تکنسین داروخانه به شرح زیر می‌باشد:

  • دریافت نسخه: زمانی که نسخه از بیمار تحویل گرفته می‌شود باید سر نسخه، متن و مهر و امضای نسخه چک شود.
  • خواندن نسخه: تکنسین داروخانه باید بتواند خط پزشک با هر نوع خلاصه نویسی را بخواند. و همچنین نحوه مصرف دارو و اینکه هر دارو مناسب چه سن و جنسی است را بتواند تشخیص دهد.
  • آماده کردن داروی تجویز شده: نسخه پیچ در این مرحله باید سه بار دارو را با نسخه تطبیق دهند یک بار زمانی که دارو را از قفسه بر می دارند یکی از هنگام پیچیدن نسخه و یک بار زمانی که می‌خواهند نحوه مصرف را یاداشت کنند.

آموزش کار در داروخانه جهاد دانشگاهی

چگونه تکنسین داروخانه شویم ؟

برای اینکه بتوانید در داروخانه مشغول به کار شوند و کار نسخه خوانی را انجام دهید باید شناخت خوبی از ویژگی‌های داروها داشته باشید و همچنین باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشید. سپس باید دوره تکنسین داروخانه را در جهاد دانشگاهی بگذرانید. علاوه بر این باید یک دوره شصت روزه هم در داروخانه به صورت عملی بگذرانید. سپس مدرک تکنسین داروخانه زیر نظر وزارت بهداشت به شما داده می‌شود.

دوره آموزشی نسخه خوانی یک دوره مبتدی و یک دوره پیشرفته دارد که شما با داشتن مدرک دوره مبتدی هم می‌توانید به راحتی وارد بازار کار شوید. اگر قصد داشته باشید در این شغل پیشرفت کنید می‌توانید مدرک مدیریت داروخانه و سپس مدرک موسس داروخانه را بگیرید. گذراندن دوره پیشرفته تکنسین داروخانه در پیشرفت و ارتقای شما تاثیر گذار باشد.

فرصت‌های شغلی کار در داروخانه

فرصت شغلی تکنسین داروخانه بسیار زیاد است که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم.

  • داروخانه‌ها: حدود هفتاد الی هشتاد درصد افرادی که آموزش کار در داروخانه را می‌گذرانند، در داروخانه‌های شبانه روزی، داروخانه‌های زنجیره‌ای، دانشگاهی و…. می‌توانند مشغول به کار شوند. بیشترین فعالیت تکنسین داروخانه در سازمان‌دهی داروها، نسخه خوانی و تحویل دارو و کمک در نظافت داروخانه می‌باشد.
  • بیمارستان‌ها: در صورتی که فردی دوره آموزشی تکنسین داروخانه را گذرانده باشد و گواهینامه گرفته باشد می‌تواند در داروخانه بیمارستان مشغول به کار شود. تفاوت تکنسین داروخانه‌های خرده‌فروشی با تکنسین داروخانه بیمارستان تنها در این است که می‌تواند در بیمارستان تعداد نسخه‌های بیشتری در یک روز آماده کند، یا سرم آماده کنند و سرنگ پر کنند. همچنین ساعت کاری تکنسین داروخانه بیمارستان بیشتر از داروخانه‌های خرده‌فروشی است.
  • پرستار خانگی: بیشتر افرادی که دوره آموزشی نسخه خوانی را گذرانده‌اند می‌توانند مراقبت از سالمندان یا معلولین را برعهده بگیرند.
  • کار در سازمان‌دهی بهداشت و مراقبت: این گونه سازمان‌ها به افرادی نیازمند هستند که با انواع بیماری‌ها، نوع داروها و… آشنا باشند. بنابراین تکنسین داروخانه موقعیت کاری در بهداشت، بهداری زندان‌ها و…دارند.

آموزش کار در داروخانه جهاد دانشگاهی

جمع بندی

امروزه بسیاری از افراد هستند که علاقمند به گذراندن دوره نسخه خوانی هستند‌. این دوره علاوه براینکه فرصت شغلی مناسبی برای شما ایجاد می‌کند، کمک بسیاری در زندگی روزمره آشنا شدن با هر دارو و خواص آن دارو برای شما فراهم می‌کند. آموزش کار در داروخانه جهاد دانشگاهی هم به صورت حضوری و هم آنلاین امکان پذیر است. شما می‌توانید با گرفتن مدرک نسخه خوانی مشغول به کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا