آرایشی و بهداشتیسلامت بدن

تاثیرات مصرف کراتین بر رشد عضلات و قدرت بدنی

احتمالاً برای شما هم سوال شده باشد که مصرف کراتین چه تاثیری روی رشد عضلات، قدرت بدنی و انرژی بدن ما دارد؟

به طور کلی مصرف کراتین بر روی سلامتی و عملکرد ورزشی تاثیرگذار است. کراتین سبب عضله سازی در بدن می شود.مکمل کراتین به عنوان یک مکمل برای ورزش های شدت بالا به حساب می آید. کراتین سبب می شود فسفوکراتین در بدن بیشتر ذخیره شود. وجود فسفوکراتین در واقع برای افزایش عضلات مناسب است.

تاثیرات مصرف کراتین بر رشد عضلات و قدرت بدنی

تاثیر کراتین در افزایش حجم عضلات

مصرف کراتین سبب افزایش آب در سلول های ماهیچه می شود و در نتیجه عضلات حجم بیشتری پیدا خواهند کرد. استفاده از مکمل ها باعث تشکیل پروتئین ها می شود. مصرف کراتین علاوه بر افزایش حجم عضلات سبب ایجاد توده های عضلانی می شود. تحقیقات نشان داده مصرف کراتین باعث کم شدن تجزیه عضلانی خواهد شد. وجود کراتین در تمرین های مختلف ورزشی سبب حفظ عضلات بدن می شود.

خوب است بدانید مصرف کراتین در بدن کاری می کند که شخص توانایی انجام تمرینات بیشتر را داشته باشد و بتواند به راحتی وزنه های سنگین را بلند کند. مکمل کراتین زمانی تاثیر بسزایی دارد که در کنار یک برنامه ورزشی اصولی و البته تغذیه مناسب مصرف شود. در صورتی که به طور منظم از وزنه استفاده می کنید و به دنبال افزایش عضلات خود در کوتاه مدت هستید استفاده از مکمل های کراتین سبب می شود شما خیلی زود به نتیجه دلخواه خود برسید.

مزایای مصرف کراتین برای بدنسازان

مکمل های کراتین دارای مزایای بسیاری هستند. به بیشتر ورزشکاران و بدنسازان توصیه می شود از کراتین به عنوان یک تقویت کننده استفاده کنند. در ادامه مزایای مهم استفاده از کراتین را شرح می دهیم:

  • مصرف کراتین سبب افزایش رشد عضلات می شود.
  • توان و قدرت شخص را چند برابر می کند.
  • سبب بیشتر شدن قدرت هوازی می شود.
  • برای افراد بدنساز و ورزشکار توصیه می شود.
  • کراتین تاثیر بسزایی روی ذخایر گلیکوژن دارد.
  • سبب کم شدن التهاب و کاهش آسیب به سلول ها می شود.
  • مصرف کراتین باعث بیشتر شدن هیدراتاسیون می شود.
  • مصرف کراتین سبب بهبود استرس می شود.
  • مصرف کراتین برای افزایش تراکم و مقاومت استخوان ها مناسب است.
  • کراتین سبب افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش قدرت بدنی می شود.

علاوه بر ورزشکاران و بدنسازان که مجاز به استفاده از مکمل های کراتین هستند افراد سالخورده، بیماران عصبی و افرادی که به طورکلی مقدار کراتین بدنشان کم است، مانند گیاه خواران می توانند از کراتین استفاده کنند.

تاثیرات مصرف کراتین بر رشد عضلات و قدرت بدنی

مزایای مصرف کراتین برای افراد غیر ورزشکار

همان طور که بیان شد مکمل های کراتین برای افراد غیر ورزشکار هم توصیه می شود و دارای فواید زیادی است. مصرف کراتین برای افراد غیر ورزشکار سبب افزایش گلوگز در بدن می شود. مکمل کراتین برای عملکرد بهتر مغز و رفع خستگی مناسب است. کراتین به عنوان یک تقویت کننده است که از بیماری های عصبی و آلزایمر جلوگیری می کند. مکمل کراتین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است. افرادی که کلسترول بالایی دارند می توانند از کراتین برای تنظیم کلسترول و یا کاهش آن استفاده کنند.

همچنین مکمل کراتین افسردگی را از بین می برد و به بدن حس نشاط و آرامش را می دهد. مکمل ها علاوه بر مزایایی که مطرح شد سبب افزایش رشد عضلات و افزایش قدرت بدنی می شوند. افراد مختلف می توانند برای تقویت ذهن و مغز خود از مکمل های کراتین استفاده کنند. البته لازم به ذکر است مصرف کراتین از تحلیل عضلات در افراد مسن جلوگیری می کند.

نقش کراتین بر قسمت های مختلف بدن

شاید سوال کنید آیا با مصرف کراتین قد ما هم افزایش پیدا خواهد کرد؟ خوب است بدانید وجود کراتین در رژیم غذایی افراد به خصوص نوجوانان و کودکان نقش زیادی دارد. مطالعات نشاده داده مصرف روزانه 1 گرم کراتین باعث افزایش 3 تا 6 سانتی متری قد خواهد شد. علاوه بر قد مکمل های کراتین روی مو هم تاثیر زیادی می گذارند. مکمل کراتین به طور چشم گیری موها را پرپشت و از ریزش آن ها می کاهد.

مصرف کراتین علاوه بر افزایش قد بر روی کبد و بیماری های کبدی و یا کبد چرب هم سبب کاهش تولید هموسیستئین خواهد شد. مصرف کراتین روی پوست هم تاثیر زیادی می گذارد. تحقیقات نشان می دهد مصرف کراتین باعث جلوگیری از ایجاد علائم پیری، کاهش چین و چروک می شود. مکمل کراتین سلول های جدید را وارد پوست می کند و همین کار سبب درخشان تر شدن پوست ما می شود.

تاثیرات مصرف کراتین بر رشد عضلات و قدرت بدنی

دوز مصرف کراتین

توصیه می شود افراد در سنین مختلف روزانه 5 گرم کراتین مونوهیدرات استفاده کنند. میزان دوز مورد نیاز بدن خود را می توانید از طریق حاصل ضرب وزن بدن به کیلوگرم در عدد 0.3 بدست آورید. فرض مثال اگر فردی 80 کیلوگرم وزن داشته باشد، در زمان مصرف کراتین بهتر است به طور روزانه 24 گرم از مکمل کراتین مصرف کند. ذخیره مکمل در بدن با قطع مصرف کمتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا