سلامت بدنسلامت عمومی

سلامت روحی و روان در دوران یائسگی

یائسگی تاثیراتی بر روی سلامت جسم، سلامت روحی و روانی و شیوه زندگی زنان می گذارد که با مطالعه و آشنایی با آن، می توانید بهتر و آسان تر این دوره را طی کنید. یائسگی یک مرحله از زندگی طبیعی هر خانمی است که طی مراحلی علائم آن مشخص می شود.

باورهای غلطی که در ذهن خانم‌ها شکل گرفته است می تواند دلیلی بر اضطراب و استرس شدیدی باشد که برای آنان ایجاد می شود. به طور مثال زنان در رابطه زناشویی سرد هستند یا میل جنسی آنان به شدت کاهش پیدا می کند، می تواند یکی از باورهای غلط باشد که وجود دارد.

توجه به طرز فکر دیگران یا نظرهای منفی که در مورد خانم‌هایی که به دوره یائسگی رسیدند می تواند در روحیه آنها تاثیر بگذارد. مردم این افراد را پیر و میانسال می دانند که باعث می شود فرد از تغیرات هورمونی و بدنی خود احساس شرم کند.

سلامت روحی و روان در دوران یائسگی

استرس

هیپوتالاموس بخش مهمی در مغز است که هنگام مواجه با یک موقعیت در بدن ترشح می شود. هنگامی که ترشح این هورمون در بدن شروع می شود در مقابل پاسخ‌هایی مختلفی در بدن دریافت می کند. یکی از این پاسخ ها استرس و اضطراب در بدن است. استرس یک واکنش ذهنی فیزیکی است که در موقعیت های مختلف با توجه به تجربیات زندگی رخ می دهد.

استرس چه نقشی در یائسگی می تواند داشته باشد

مشاهده کردن علائم یائسگی می تواند دلیلی برای استرس خانم‌ها باشد که در برخی موارد به یائسگی زودرس منجر می شود. استرس فیزیکی، شوک، دویدن مسیر های طولانی، اضطراب، نگرانی و سیگار کشیدن می تواند سیکل قاعدگی را بی نظم کند و باعث استرس در وجود خانم ها شود.

هورمون استروژن نقش مهمی در تنظیم سطح  کورتیزول دارد و وقتی این هورمون در دوران یائسگی کاهش پیدا می کند، بدن شما دچار اختلال می شود و نمی تواند حد تعادل و نرمال را نگه دارد. هورمون کورتیزول برای مقابله با استرس و اضطراب در بدن تولید می شود که ترشح بسیار و دائم این هورمون برای بدن ضرر بسیاری دارد. به همین علت استرس و اضطراب طولانی مدت به نوعی سم حساب می شود.

استرس ممکن است علائم یائسگی را در زمان کوتاه مدت و بلند مدت شدیدتر کند و باعث تغییرات خلقی بدتر شود. استرس نشانه های یائسگی را بیشتر از حد نرمال طولانی می کند و اگر این شدت و زمان طولانی همچنان ادامه پیدا کند شما باید به پزشک مراجعه کنید.

سلامت روحی و روان در دوران یائسگی

راه‌هایی برای کاهش استرس

هیچ روش قطعی برای از بین بردن استرس و اضطراب وجود ندارد و فقط با راه کارهایی می توانید آن را مدیریت و کاهش دهید. با ما همراه باشید تا روش هایی برای کاهش و کنترل استرس و اضطراب به شما ارائه دهیم.

  • عواملی که باعث استرس می شوند را کاهش دهید

اگر مشکلی یا موضوعی باعث استرس شما می شود با مشورت یا پیدا کردن راه حل های منطقی و مناسب شرایط خود آن را برطرف کنید.

  • تغذیه غذایی مناسبی داشته باشید

غذا نقش مهمی در روند زندگی و بهبود آن دارد. با رعایت یک برنامه غذایی مناسب یا رعایت اصول آن می توانید حافظ سلامتی خود و فرزندان باشید و استرس را کاهش دهید.

  • ورزش کردن

کسانی که ورزش می کنند قطعا از سلامت جسمی و روحی بالایی برخوردار هستند چون با تخلیه انرژی و دوری از انرژی های منفی باعث تقویت خود می شوند. در هفته حدود نیم ساعت ورزش کردن سطح هورمون را کنترل می کند و استرس را کاهش می دهد.

  • مدیتیشن و یوگا 

مدیتیشن به آرامش و تمرکز ذهنی و کم شدن استرس و اضطراب کمک بسیاری می کند که می تواند پیشنهاد عالی برای خانم‌هایی که شاغل یا خانه دار هستند باشد.

 

سلامت روحی و روان در دوران یائسگی

  • کاهش استرس با دارو

گیاهان و مکمل هایی برای کاهش استرس و اضطراب وجود دارد مانند گل بابونه، گل‌ گاوزبان، دمنوش چایی سبز، شبدر قرمز، دانه کتان و.. که با مصرف آنها میتوانید استرس و اضطراب را مدیریت کنید. داروهای زیادی وجود دارد برای کاهش استرس و اضطراب اما همانطور که در مطالب بالا گفتیم قطعی نیستند. در برخی موارد که بستگی به شدت و ضعف استرس و اضطراب دارد میتوانید از درمان‌های‌ تکمیلی استفاده کنید.

به طور مثال طب سوزنی، رایحه درمانی، ماساژ، طبیعت درمانی، از طریق گفت و گو و مشاوره و همچنین درمان رفتاری شناختی راه‌هایی است که می توانید در نظر داشته باشید.

  • مصرف دمنوش های گیاهی
  • خواب و استراحت کافی
  • ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا