سلامت بدنسلامت عمومی

نگاهی به بیماری های شایع سیستم تنفسی

در مورد بیماری های شایع سیستم تنفسی اطلاعاتی دارید؟ توانایی حیات و ادامه دادن زندگی انسان بر اساس ماهیت تنفسی خود، شامل دم و بازدم، ممکن می‌شود. با این حال، تنفس که به نظر بسیار ساده می‌رسد، به دلیل ایجاد تداخل در آن به‌ واسطه هر نوع بیماری تنفسی، می‌تواند عوارض سخت و مشکلات عمده‌ای برای فرد به بیمار به دنبال داشته باشد.

بنابراین، برای حفظ سلامت تنفسی خود، باید به نکاتی مانند تمرین ورزشی،  احتیاط در شغل‌ های خطرناک، بررسی بیماری ‌های تنفسی، مقابله با آلودگی هوا و ترک سیگار توجه کرد.

 بیماری های شایع سیستم تنفسی

بیماری های سیستم تنفسی

بیماری‌های تنفسی شامل تمامی اختلالات راه‌های هوایی و ریه‌ها هستند که باعث تحت تأثیر قرار گرفتن تنفس انسان می‌شوند و از شایع‌ ترین شرایط پزشکی در جهان به حساب می ‌آیند. سیستم تنفسی شما یک سیستم پیچیده است که در آن، شش هزار بار در روز، ریه‌های شما منبسط و آرام می‌ شوند تا بتوانند اکسیژن را وارد بدن کنند و دی‌اکسید کربن را به بیرون از بدن دفع کنند.

ممکن است در صورت وجود مشکلاتی در هر قسمتی از سیستم تنفسی، بیماری تنفسی به وجود آید. ساختارها و اندام‌های مرتبط با تنفس، شامل حفره‌های بینی حنجره، نای، برونش‌ ها و غیره امکان دارد تحت تاثیر بیماری ‌های دستگاه تنفسی قرار گیرند.

علت بیماری های سیستم تنفسی

به سه علت اصلی، دستگاه تنفسی می‌ تواند محل طیف وسیعی از اختلالات باشد. اولین دلیل این است که در معرض محیط قرار دارد و به همین دلیل ممکن است توسط ارگانیسم ‌های استنشاقی و غبار  تحت تأثیر قرار گیرد.

دلیل دوم این است که دستگاه تنفسی دارای شبکه بزرگی از مویرگ ‌ها است که تمام خروجی‌های قلب باید از آن‌ها عبور کنند. به این معنی که بیماری‌هایی که رگ‌های خونی کوچک را تحت تأثیر قرار می‌ دهند، احتمالاً بر روی شبکه مویرگ ‌های دستگاه تنفسی نیز تأثیرگذار هستند

دلیل سوم این است که دستگاه تنفسی یکی از اعضای حیاتی بدن است و هرگونه نقصان در عملکرد آن می‌تواند تأثیرات جدی و گاهاً غیرقابل درمان بر روی سلامت بدن داشته باشد.

 بیماری های شایع سیستم تنفسی

نشانه بیماری

سرفه

سرفه، نشانه مهمی از تمامی بیماری‌هایی است که هر بخشی از درخت برونش را تحت تأثیر قرار می دهد. تولید خلط در حین سرفه، یکی از مهم ترین علائم بیماری ‌های التهابی است که برونشیت، یکی از نمونه‌های شایع آن محسوب می ‌شود. در موارد شدید برونشیت، غدد مخاطی پوشاننده برونش ‌ها به شدت بزرگ شده و به طور عمومی در طی ۲۴ ساعت، میزان تولید خلط بین ۳۰ تا ۶۰ میلی‌ لیتر متغیر است.

درد در ناحیه قفسه سینه

 

درد قفسه سینه، به عنوان یکی از علائم اولیه بیماری ‌های تنفسی مطرح است، اما بسیاری از دردها به دلیل حمله ذات الریه ناشی از پنومونی، به وجود می‌ آید. این درد در حین التهاب پلور واضحاً هنگام نفس کشیدن عمیق احساس می ‌شود.

بیماری های مربوط به سیستم تنفسی

راه هوایی فوقانی

در مطالعات آزمایشگاهی، مشاهده شده است که انسداد راه هوایی فوقانی، به ویژه در افرادی که خروپف می کنند، باعث وقوع آپنه خواب می شود. در این حالت، تنفس به مدت یک دقیقه توقف می شود و سطح اکسیژن خون نیز قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین، فرد مبتلا به آپنه خواب، از خواب بیدار می شود.

برونش اصلی

می تواند الگوی التهابی مزمن مانند برونشیت مزمن یا برونشکتازی در برونش های اصلی ایجاد شود. در برخی موارد، برونشکتازی ممکن است به دلیل بیماری خانوادگی فیبروز کیستیک رخ دهد. علاوه بر این، برونش های اصلی می توانند منبع اختلالات تنفسی باشند.

بیماری پلورا

در فرآیندهای التهابی یا نئوپلاستیک، پلورا ممکن است دچار آسیب شود و باعث تجمع مایع بین دو لایه شود که به آن افیوژن پلور می ‌گویند. علاوه بر این، غشای پلور ریه‌ها ممکن است سوراخ شود و به صورت خود به خود پاره شود. این موارد ممکن است باعث پنوموتوراکس خود به خودی، فروپاشی جزئی در شش‌ ها شوند.

 بیماری های شایع سیستم تنفسی

سخن پایانی

بیماری‌ های شایع سیستم تنفسی، از جمله برونشیت، آسم، عفونت‌های تنفسی و غیره، می ‌توانند برای افرادی که با آنها مواجه هستند، ایجاد مشکلات جدی کنند. برای پیشگیری و درمان این بیماری ‌ها لازم است به مراقبت ویژه‌ای از سیستم تنفسی خود داشته باشیم.  رعایت کردن اصول بهداشتی و پرهیز از عوامل خطر، از جمله مصرف سیگار و تماس با افراد بیمار، بهبود وضعیت سلامتی سیستم تنفسی ما را تضمین می ‌کند.

همچنین، عصاره گیاهان دارای خواص آرام ‌بخش و التیام بخش برای سیستم تنفسی ما هستند که می‌ توانند بهبود وضعیت سلامتی سیستم تنفسی را تسریع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا