سلامت بدنسلامت عمومی

کاربرد و اثرات قرص آهن در درمان کم خونی

مهمترین اثرات قرص آهن در درمان کم خونی کمک به حفظ گلبول‌های قرمز است. یک از مهمترین مواد معدنی که در زندگی ما نقش تعیین کننده‌ای دارد آهن است. برخی از افراد هستند که به میزان کافی آهن در بدن خود ندارند که باعث ایجاد برخی مشکلات در بدن آنها می‌شود. در نتیجه با مصرف قرص آهن می‌توان از بروز علائم کم خونی در بدن جلوگیری کرد.

در این مقاله راجع به کاربرد و اثرات قرص آهن در درمان کم خونی صحبت می‌کنیم. اگر دچار کم خونی و کمبود آهن هستید پیشنهاد می‌کنیم مطالب این مقاله را ازدست ندهید.

 اثرات قرص آهن در درمان کم خونی

کم خونی چیست؟

در صورتی که فردی به بیماری کم خونی و یا فقر آهن دچار شده باشد سلول‌های خونی سالم برای رساندن اکسیژن به بخش‌های مختلف بدن به اندازه کافی وجود ندارد. علائم کم خونی مثل ضعف، خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، ریزش مو و رنگ پریدگی می‌باشد. با مصرف قرص آهن می‌توان میزان آهن بدن را تا حدی به سطح نرمال رساند.

کمبود آهن می‌تواند مشکلات جدی برای بدن ایجاد کند. همانطور که می‌دانید حدود هفتاد درصد آهن در هموگلوبین‌ها است‌‌. هموگلوبین یک نوع پروتئین در گلبول‌های قرمز است. وظیفه آن نقل و انتقال اکسیژن به بخش‌های دیگر بدن می‌باشد.

قرص آهن چیست؟

مکمل آهن باعث می‌شود میزان آهن در خون را افزایش دهد و از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کند. مکمل‌های آهن انواع مختلفی دارند که باید با تجویز پزشک مصرف شود. مکمل آهن برای افرادی که نمی‌توانند به اندازه کافی آهن از طریق مواد غذایی جذب کنند مناسب است. افرادی مثل زنان باردار، افرادی که مقدار زیادی خون از دست داده‌اند و یا افرادی که دچار بیماری‌هایی مثل سرطان شده‌اند.

در صورت مصرف خودسرانه مکمل‌های آهن ممکن است مشکلات بسیاری برای فرد بیمار بوجود آورد. همچنین مصرف بی‌اندازه قرص آهن ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

اثرات قرص آهن در درمان کم خونی

اثرات و کاربرد مکمل آهن در درمان کم خونی

مکمل آهن برای فقر آهن در خون استفاده می‌شود. از مهمترین کاربردهای مکمل آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم خونی را درمان می‌کند: یکی از مهمترین کاربردهای مکمل آهن درمان کم خونی است. زمانی که کم خونی بوجود می‌آید در واقع میزان هموگلوبین کمتر از حد طبیعی خود می‌شود.

 

  • باعث افزایش هموگلوبین می‌شود: وظیفه اصلی آهن در بدن ایجاد هموگلوبین و پروتئین گلبول قرمز است‌. وظیفه هموگلوبین انتقال اکسیژن به خون می‌باشد. با مصرف مکمل آهن می‌توان میزان هموگلوبین را افزایش داد. چون انسان‌ها به مقدار زیادی هموگلوبین نیاز دارند مخصوصا افرادی که جراحی‌ می‌شوند و…

 

  • کاهش خستگی: بسیاری از افراد هستند که کم خونی ندارند اما دچار فقر آهن هستند که همین باعث کاهش سطح انرژی می‌شود. بنابراین خستگی ناشی از فقر آهن می‌تواند در کارهای روزمره فرد اختلال ایجاد کند.

 

  • استقامت عضلات را افزایش می‌دهد: یکی دیگر کاربردهای هم مهم مصرف مکمل آهن افزایش استقامت عضلات می‌باشد. زمانی که فردی کمبود آهن داشته باشد بافت‌های عضلانی فرد ملهتب و دردناک می‌شود. بنابراین با مصرف مکمل آهن میزان هموگلوبین افزایش می‌یابد و باعث کاهش دردهای عضلانی می‌شود. همچنین بافت‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند.

 اثرات قرص آهن در درمان کم خونی

بهترین زمان مصرف مکمل‌های آهن

مصرف قرص آهن بصورت اصولی باعث می‌شود بهتر و بیشتر جذب بدن شود. بنابراین باید هنگام مصرف قرص آهن نکاتی را رعایت کنید.

  • باید قرص آهن را با معده خالی مصرف کنید یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا مصرف شود. یا قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف قرص آهن است.
  • به هیچ عنوان قرص آهن را با شیر ننوشید چون کلسیم میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد. و یا قرص کلسیم و آهن هرمز با هم مصرف نشود.
  • قرص آهن با برخی داروها مثل داروهای پارکینسون، پوکی استخوان، تیروئید و یا آنتی بیوتیک‌ها تداخل دارد و نباید با هم مصرف شود.
  • بهتر است قرص آهن را با ویتامین سی مصرف کنید. چون ویتامین سی باعث جذب بیشتر آهن در بدن می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله درباره کاربرد و اثرات مکمل آهن در درمان کم خونی صحبت کردیم. آهن در واقع بعنوان یک ماده مغذی و مهم در بدن می‌باشد. زمانی که میزان آهن در بدن تنظیم باشد می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

بنابراین اگر دچار کمبود آهن شدید با مراجعه به پزشک و تجویز مکمل آهن مورد نیازتان را می‌توانید استفاده کنید. با مراجعه به سایت ما می توانید با توجه به میزان کمبود آهن هر نوع مکملی که مدنظرتان است را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا