سلامت بدن

آیا استفاده از برنزه کننده پوست مضر است؟

قبل از اینکه در مورد مزایا و معایب برنزه کننده صحبت کنیم بهتر است ابتدا بدانیم برنزه کننده چیست؟

برنزه کننده یک محصول آرایشی بهداشتی است ، که در انواع و رنگ های مختلف عرضه می شود . برنزه کننده همانطور که از نامش پیداست بنا بر اندازه  و مقدار پیگمنتی که در آن به کار رفته رنگ آن طیف وسیعی دارد. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که از برنزه کننده به طور موقت برای برنز کردن بدن و تغییر رنگ آن استفاده میشود و دیگر نیازی نیست مدت طولانی مقابل اشعه مضر آفتاب قرار بگیرید تا بدن و صورتی برنز داشته باشید.

 

انواع برنزه کننده ها

برنزه کننده ها از لحاظ رنگ به سه دسته تقسیم می شوند :

  • برنزه کنندههای مات
  • برنزه کننده های شفاف
  • برنزه کننده های درخشان

برنزه کننده ها از لحاظ فرم و ترکیبات موجود به پنج دسته تقسیم می شوند :

  • کرم های برنزه کننده
  • ژل های برنزه کننده
  • اسپری  برنزه کننده
  • پودر های برنزه کننده
  • لوسیون های برنزه کننده
  • روغن های برنزه کننده

 

عملکرد برنزه کننده ها چیست ؟

برنزه کننده ها بدون استفاده از روشهای تهاجمی مانند اشعه UV خورشید و دستگاه سولاریوم  ، گرمی و درخشندگی خاصی به پوست می بخشند .در صورتیکه از برنزه کنند ها استفاده می کنید دیگر نیاز نیست مدت طولانی جلوی نور افتاب قرار بگیرید  و یا از اشعه خطرناک uv ساطع شده از دستگاه سولاریوم استفاده کنید . مزیت دیگر برنزر این است که ما هنگامی که جلوی نور آفتاب قرار می گیریم کنترلی بر درجه تیرگی پوست خود نداریم اما با استفاده از برنزر می توانیم این درجه را کنترل کنیم.

آیا استفاده از کرم و یا لوسیون برنزه کننده مضر است؟

درمورد برنزه کننده ها ابتدا باید مطمئن شوید نسب به مواد به کار رفته در آن ها حساسیت پوستی ندارید ، دی هیدروکسی استون ترکیب اصلی این برنزرها بوده که عارضه جانبی خاصی برای آن گزارش نشده ، اما اگر به مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرند ممکن است در بعضی افراد تغییرات هورمونی بوجود آورند ، همچنین استفاده از محصولات برنزه کننده دوام چندانی ندارد و اگر طرز صحیح استفاده از ان را ندانید ممکن است در رنگ پوست بدن خود ناهماهنگی ایجاد کنید.

برنزه کردن باروش های خانگی

بسیاری از افراد با روشهای طبیعی اقدام به برنزه کردن پوست خود می کنند . این  روش ها به وسیله روغن های گیاهی مانند روغن زیتون ، روغن نارگیل و قهوه انجام می شود . در این روش باید دقت داشته باشید که به مواد گیاهی حساسیت نداشته باشید زیرا گاهی تماس مواد گیاهی با بدن باعث آلرژی می شود . فیتوفتودرماتیت عارضه پوستی است که بعد از تماس پوست بدن با مواد گیاهی اتفاق می افتد . همچنین بعد از برنزه کردن با مواد گیاهی نباید در معرض نور افتاب قرارگرفت

 

برنزه کردن زیر نور آفتاب

یکی دیگر از راههای برنزه کردن پوست قرار گرفتن مقابل نور خورشید می باشد ، همگی ما نسبت به مضرات نور خورشید و اشعه فرابنفش آن آگاهی داریم ، همچنین تاثیر اشعه آفتاب بر پیری زودرس پوست و ایجاد لکه های پوستی بر ما پوشیده نیست . گاهی قرار گرفتن در زیر نور خورشید باعث ایجاد آفتاب سوختگی و احساس سوزش و قرمزی پوست می شود ، در نهایت سرطان پوست عارضه مهم و اصلی اشعه های مضر خورشید می باشد . بنابراین برنزه کردن به وسیله نور خورشید گزینه مناسبی نمی باشد و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

برنزه کردن توسط دستگاه سولاریم:

در سولاریم هیچ ایمنی وجود ندارد  وتمام مدتی که زیر تابش نور سولاریم هستید اشعه uv ساطع شده از دستگاه به پوست و چشم شما آسیب وارد می کند و یاعث سرطان پوست می شود . قابل ذکر آست اشعه uv سولاریوم 6 برابر قوی تر اشعه uv می باشد که خورشید در ظهر تابستان ساطع می کند.

بنابراین برنزه کردن پوست توسط دستگاه سولاریوم به هسچ وجه توصیه نمی شود.

 

 

با توجه به موارد فوق  و آگاهی از مضرات روش های ذکر شده هر فردی می تواند بنابر آگاهی خود تصمیم بگیرد از چه روشی استفاده کند . توصیه می شود کم خطرترین روش را انتخاب کنید مانند استفاده از لوسیون ها و یا کرم های برنزه کننده و یا از روش های گیاهی استفاده نمایید اما به این نکته توجه داشته باشید حتی در روش های گیاهی یا استفاده از برنزر ها ابتدا حساسیت پوست خود را نسبت به ماده مورد استفاده در نظر داشته باشید و هنگام استفاده از برنزر ها در معرض اشعه uv قرار نگیرید

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا