سلامت بدنسلامت عمومی

آیا داروخانه سولفاسالازین دارد؟

آیا می‌دانید قرص سولفاسالازین چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟ آیا داروخانه قرص سولفاسالازین دارد؟ اگر سیستم ایمنی بدن به درستی عمل نکند باعث بروز برخی بیماری‌ها می‌شود‌. در چنین شرایطی باید از داروهایی استفاده کرد که سیستم ایمنی ضعیف شده و بیماری را درمان کرد.

اگر فردی دچار بیماری آرتریت روماتوئید یا به عبارتی روماتیسم مفصلی شود بهترین داروی درمانی، قرص سولفاسالازین می‌باشد. روماتیسم مفصلی باعث درد و التهاب مفاصل و تغییر شکل مفاصل می‌شود. با استفاده از قرص سولفاسالازین می‌توان التهاب مفاصل را کاهش داد. همچنین یکی از بهترین داروها برای جلوگیری از التهاب روده و زخم روده سولفاسالازین است. سولفاسالازین در واقع درمان‌کننده بیماری‌های گوارشی و روده نیست اما از بیماری‌های حاد روده می‌توان جلوگیری کرد.

در ادامه مقاله با قرص سولفاسالازین و کاربرد این دارو بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین می‌خواهیم بدانیم آیا داروخانه سولفاسالازین دارد یا خیر؟

آیا داروخانه سولفاسالازین دارد؟

قرص سولفاسالازین چیست؟

برای درمان برخی بیماری‌ها مثل روماتیسم مفصلی، بیماری کرون، بیماری‌های روده و التهاب روده  از قرص سولفاسالازین استفاده می‌کنند. قرص سولفاسالازین از دو قسمت تشکیل شده است یک قسمت آن خاصیت ضدالتهابی دارد و شبیه به آسپرین است و قسمت دیگر آن خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و حاوی سولفور است. قرص سولفاسالازین هم خاصیت ضد التهابی دارد هم اینکه باعث کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود. زمانی که فردی دچار رماتیسم مفصلی شده باشد پزشک معالج برای بیمار سولفاسالازین تجویز می‌کند. این دارو باعث کاهش درد و تورم و التهاب مفاصل می‌شود.

این دارو می‌تواند آسیب‌هایی که در طولانی مدت ممکن است مفاصل را تهدید کند را کاهش دهد. حدود هفتاد الی هشتاد درصد بیماران روماتیسمی که از این دارو استفاده می‌کنند درمان می‌شوند. باید دقت داشته باشید اگر این دارو را به طور نامنظم و بدون دستور پزشک قطع شود علائم بیماری تشدید می‌شود. گاهی اوقات ازاین قرص برای درمان بیماری التهاب روده هم می‌توان استفاده کرد. اما قرص اصلی بیماری روده آساکول است که یک قسمت آن سولفاسالازین می‌باشد.

هنگام مصرف قرص سولفاسالازین چه نکاتی باید رعایت شود؟

چند نکته مهم که در مصرف سولفاسالازین باید رعایت شود عبارتند از:

  • بهتر است تا زمانی که از قرص سولفاسالازین استفاده می‌شود فرد در معرض نور خورشید قرار نگیرد.
  • غیر قابل استفاده در دوران بارداری و شیردهی
  • برای کودکان زیر دوسال قابل استفاده نمی‌باشد.
  • در صورت استفاده از دارو و داشتن حساسیت حتما به پزشک مربوطه اطلاع دهید.
  • سعی کنند بعد از اینکه این دارو را مصرف کردید از رانندگی خودداری کنید چون باعث سرگیجه می‌شود.
  • این دارو ممکن است به طور موقت در مردان نازایی ایجاد کند.
  • دوره درمان را حتما کامل کنید و هرگز اواسط درمان دارو را قطع نکنید چون شدت بیماری بیشتر می‌شود.

هنگام مصرف قرص سولفاسالازین چه نکاتی باید رعایت شود؟

نحوه مصرف قرص سولفاسالازین

قرص سولفاسالازین دارای یک روکش است که باعث می‌شود در معده حل نشود. نحوه استفاده از قرص سولفاسالازین بدین گونه است:

  • باید این قرص را با آب مصرف کنید و هرگز آن را نجوید.
  • براساس دوزی که پزشک معالج برایتان تجویز کرده است مصرف کنید.
  • هر چقدر که میزان بیماری بیشتر باشد دوز مصرفی هم بیشتر می‌شود.
  • شروع درمان با دوز کم است مثلا یک قرص پانصد میلی در یک روز

ممکن است در اوایل شروع دوره درمان با قرص سولفاسالازین تأثیری نداشته باشد در واقع حدود چهار ماه بعد می توان تأثیر این قرص را احساس کرد. بنابراین هرگز دوره درمان را قطع نکنید و زمانی هم که به بهبودی کامل رسیدید بهتر است همچنان ادامه دهید و تا از برگشت بیماری خودداری شود.

آیا داروخانه سولفاسالازین دارد؟

قرص سولفاسالازین یک داروی ضروری است و مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است. به دلیل اینکه سولفاسالازین یک داروی عمومی است آن را در همه داروخانه‌ها می‌توان تهیه کرد. اما باید حتما نسخه پزشک داشته باشید تا تکنسین داروخانه به شما این دارو را دهد.

قرص سولفاسالازین در داروخانه‌های آنلاین معتبر هم می‌توان تهیه کرد و حتی می‌توان با پزشکان داروساز در داروخانه به طور آنلاین ارتباط برقرار کرد تا راهنمایی‌های لازم برای مصرف سولفاسالازین در اختیارتان قرار دهند.

آیا داروخانه سولفاسالازین دارد؟

سخن پایانی

قرص سولفاسالازین در درمان بیماری روماتیسم مفصلی و التهاب روده به کار می‌رود. دوره درمان این دارو ممکن است طولانی باشد بنابراین با گذشت دو الی سه ماه منتظر تأثیرگذاری نباشید. چون تا سه ماه این دارو برای شما هیچ مزیتی ندارد. حتما دوره درمان را کامل کنید و حتی پس از بهبودی بهتر است ادامه دهید

برای اینکه از بروز مجدد بیماری پیشگیری شود. این دارو ممکن از با عوارضی همراه باشد که در صورت شدید شدن عوارض باید حتما به پزشک مربوطه مراجعه کرد. اینکه آیا داروخانه‌ها سولفاسالازین دارند؟ باید گفت تمام داروخانه‌ها این دارو را با داشتن نسخه پزشک به بیمار می‌دهند و در صورت نداشتن نسخه پزشک داروخانه اجازه دادن دارو به بیمار را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا