سلامت بدن

کدام داروخانه واکسن پرونار دارد؟

امروزه اکثر افراد برای جلوگیری از عفونت‌هایی که از باکتری‌های پنوموکوک از واکسن پرونار استفاده می‌کنند. واکسن پرونار هم برای کودکان و هم بزرگسالان قابل استفاده می‌باشد. عفونت پنوموکوک یک عفونت باکتریایی است که بسیار خطرناک است و هر ساله تعداد زیادی از کودکان زیر پنج سال به دلیل مبتلا شدن به سینه پهلو یا ذات‌الریه جان خود را ازدست می‌دهند. در واقع واکسن پرونار دارای سیزده نوع مختلف باکتری پنوموکوک می‌باشد که با زدن این واکسن هم بزرگسالان و هم کودکان می‌توانند از مبتلا شدن به این بیماری عفونتی جلوگیری کنند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل واکسن پرونار و کاربرد این واکسن و اینکه کدام داروخانه واکسن پرونار دارد، می‌پردازیم.

کدام داروخانه واکسن پرونار دارد؟

مفهوم واکسن پرونار

به واکسن پرونار، واکسن پنوموکوک هم می‌گویند. از این واکسن برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های عفونتی پنوموکوک چه در سنین کودکی و چه بزرگسالی استفاده می‌کنند. در واقع باکتری پنوموکوک به راحتی می‌تواند گوش، سیسنوس و ریه و حتی مغز را درگیر کند و حتی ممکن است باعث مرگ شود. باید دقت کنید که زمانی که دچار عفونت باکتری پنوموکوک شده‌اید تزریق واکسن پرونار دیگر باعث بهبود بیماری نمی‌شود.

پدر و مادر باید بیشتر مراقب این باشند که کودک به این بیماری عفونتی مبتلا نشوند، چون باکتری پنوموکوک تاثیر مستقیمی بر ریه‌ها، مننژیت مغز می گذارد و باعث عفونت شدید در خون می‌شود. با تزریق واکسن پرونار می‌توان از عفونت گوش و ذات‌الریه جلوگیری کرد. همچنین بدن را در برابر بسیاری از بیماری محافظت می‌کند.

واکسن پرونار چه کاربرد و فوایدی دارد؟

عملکرد واکسن پرونار بدین گونه است که بدن فرزند شما یک دوز کوچکی از باکتری پنوموکوک را دریافت می‌کند و بدن در برابر این بیماری ایمن می‌شود. واکسن پرونار نمی‌تواند عفونتی که قبلاً در بدن ایجاد شده را درمان کند. گاهی ممکن است این واکسن مانند دیگر واکسن‌ها از ابتلای فرد به بیماری جلوگیری نکند یا حتی با تزریق این واکسن ممکن است عوارضی مشاهده کنید.

واکسن پرونار برای کودکان سنین شش ماهگی تا ده سالگی تزریق می‌شود که از بیماری‌های عفونی گوش، ریه و مننژیت پیشگیری شود. این واکسن برای سنین ۱۸ سال به بالا هم برای اینکه بدن را در برابر پنوموکوک، مننژیت و…. محافظت کند استفاده می شود.

نحوه استفاده از واکسن پرونار

اولین دوره تزریق واکسن پرونار در کودکان در سن دوماهگی است و بعد از آن برای تقویت کردن این دوره ایمن سازی در ۴ و ۶ ماهگی تا ۱۲ و ۱۵ ماهگی ادامه دارد. در صورتی که فراموش کردید از دو ماهگی این واکسن را برای کودک تزریق کنید. بهتر است از هفت ماهگی شروع کنید و تا قبل از سن ده سالگی تزریق شود.

همچنین بهتر است برای کودکان زیر یک سال دو دوز تقویت کننده تزریق شود. اما اگر سن کودک بین یک سالگی الی یک سال و نیم باشد تنها یک دوز واکسن تقویت کننده نیاز دارد. و اگر کودکی بیشتر از دو سال سن داشته باشد یک دوره تزریق واکسن بدون دوز تقویت کننده نیاز دارد.

کدام داروخانه واکسن پرونار دارد؟

رعایت نکات لازم قبل از تزریق واکسن پرونار

قبل از تزریق واکسن پرونار باید برخی موارد را رعایت کنید.

  • اول اینکه در صورتی که فرزند یا خودتان به مواد مؤثر در واکسن پرونار یا واکسن دیگری حساسیت زیادی دارید توصیه می‌شود از این واکسن استفاده نکنید.
  • در صورتی که فرزندتان دچار تب و عفونت حاد می‌باشد از زدن واکسن تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید.
  • واکسن پرونار را می‌توان به طور همزمان با دیگر واکسن‌های نوزادی زد.
  • این واکسن را با واکسن آنفولانزا همزمان می‌توان تزریق کرد.
  • قبل از تزریق واکسن مصرف هر گونه دارو یا واکسن دیگر را به پزشک مربوطه اطلاع دهید.
  • در دوران بارداری مخصوصا سه ماه اول از تزریق واکسن پرونار خودداری کنید.

آیا تزریق واکسن پرونار عوارض دارد؟

همان طور که گفته شد واکسن پرونار واکسنی کاملا ایمن و بی‌خطر است. بنابراین بسیاری از افراد با تزریق این واکسن دچار عوارض جانبی نمی‌شوند. اگر نوزاد شما یا خودتان بعد از تزریق واکسن دچار عوارضی شدید این عوارض بسیار خفیف است و نهایتا یک الی دو روز است. توصیه می‌شود پانزده دقیقه بعد از تزریق واکسن در مطب بمانید.

عوارضی که ممکن است همراه شود مثل مشکلات تنفسی، کهیر، تورم در زبان یا گلو یا تنها فقط قرمز و تورم و درد در محل تزریق واکسن ایجاد شود. یا برخی دیگر از افراد دچار درد عضلانی، خواب‌آلودگی، تب، اسهال و استفراغ شوند تمام این عوارض بسیار خفیف هستند و دو روز بیشتر طول نمی‌کشد.

سخن پایانی

واکسن پرونار حاوی هفت نوع باکتری است و از بیماری‌های عفونی باکتری مثل عفونت ریه، گوش و سینوزیت جلوگیری می‌کند. عفونت پنوموکوک بسیار خطرناک است و حتی ممکن است موجب از بین رفتن فرد شود. بنابراین با تزریق واکسن پرونار می‌توانید خودتان و فرزندتان نسبت به این بیماری ایمن کنید. این واکسن معمولا عوارضی ندارد و اگر هم داشته باشد بسیار خفیف است و یک الی دو روزه می‌باشد.

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که کدام داروخانه واکسن پرونار دارد؟ برای دریافت واکسن پرونار می‌توانید به داروخانه‌ها مراجعه کنید حتی برخی از داروخانه‌های هلال احمر واکسن پرونار را توزیع می‌کنند. این واکسن طی چند مرحله انجام می‌شود و در کودکان از دو ماهگی و چهار ماهگی و شش ماهگی و یک سالگی و یک سال و نیم انجام می‌شود در بزرگسالان هم در ۱۸ سال به بالا انجام می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا