سلامت بدنسلامت عمومی

تكنسين داروخانه آموزش نسخه خوانی

آیا تا به حال در مورد تكنسين داروخانه آموزش نسخه خوانی  دوره ای را گذرانده اید؟ هر شخصی برای شروع فعالیت در هر مجموعه ای لازم است، تا قوانین و مقررات لازم بر آن هر فعالیت را فرا گیرد. داروخانه هم به عنوان موسسه ای که با سلامت جامعه در ارتباط است مقرراتی دارد که رعایت آن مقررات سلامت افراد را تضمین می نماید.

تكنسين داروخانه آموزش نسخه خوانی

تعریف داروخانه

دارو خانه موسسه ای است، که مجوز خود را از وزارت بهداشت و درمان گرفته و در زمینه عرضه دارو،مکمل های غذایی، مواد آرایشی، بهداشتی،غذاهای کمکی نوزادان و… فعالیت می کند.

 تكنسين داروخانه

شخصی است که یا به صورت تجربی این کار را انجام می دهد و یا شخصی است که با گذراندن آموزش هایی طی دوره ای توانسته مدرک آن را اخذ کرده و شروع به کار در دارو خانه نماید.

وظایف تكنسين داروخانه

وظیفه تكنسين داروخانه در درجه اول آن است که بعد از خواندن نسخه شخص، دارو های تجویز شده را جمع آوری نماید.

ارتباطی محترمانه با بیمار و مراجعین داشته باشد.

قیمت زدن روی دارو دستی یا الکترونیکی

چیدمان اصولی دارو ها

ثبت موجودی دارو های موجود در انبار داروخانه

پوشیدن رو پوش مخصوص داروخانه با نصب مشخصات

نام های مختلف یک دارو

هر دارویی 4 تا اسم دارد که هر کدام از آنها معنای خاصی دارا می باشند.

نام شیمیایی دارو: که این نام ساختار مولکولی دارو را نشان می دهد برای مثال داروی سالبوتامول ساختار آن از آلفا 1-1 و 1 دی متیل اتیل آمینو 4 هیدروکسی و 1و3 بنزن دی متانول است.

نام رمزی دارو: وقتی که دارویی تازه ساخته می شود تا وقتی که مراحل آزمایشگاهی و تاثیر آن به ثبت نرسیده باشد با اسم رمز مشخص میشود.

نام عمومی دارو: نامی است که آن دارو در تمام دنیا به آن اسم شناخته می شود و نام بین المللی آن دارو است، که تمام دارو ها یک نام شناخته شده دارند.

نام تجاری دارو: نام تجاری که نام دیگر آن برند دارو است و هر کارخانه دارو سازی موظف است که برای محصول خود چنین نامی را انتخاب نماید، البته نا گفته نماند که باید در کنار نام تجاری نام عمومی آن هم درج شود، که یک نسخه پیچ وظیفه دارد نام تجاری دارو ها را هم بداند.

تكنسين داروخانه آموزش نسخه خوانی

اساس کار نسخه خوانی

مبحث داروشناسی:

یک نسخه پیچ برای ورود به این کار ابتدا آشنایی کامل با اسامی داروها،آشنایی کامل با اشکال مختلف دارو،دسته های رایج دارویی، رفتار صحیح در محل کار و… را فرا گرفته باشد.

تکنیک های نسخه خوانی:

یک نسخه پیچ باید مهارت بالایی داشته باشد که بتواند نسخه های بد خط و هر فرم نوشته ای را بتواند بخواند.

نسخه های آموزشی:

شخصی که قصد دارد وارد این حرفه گردد بعد از پشت سر گذاشتن دوره های آموزشی باید نسخه های آزمایشی زیادی کار کند تا به راحتی بتواند در دارو خانه مشغول به کار شود.

کار آموزی :

همانطور که می دانیم صرفا شرکت در کلاس های آموزشی و گرفتن مدرک نسخه خوانی به تنهایی برای شروع به کار کافی نمی باشد و لازم است شخص مدتی را به عنوان کار آموز در داروخانه ای مشغول به کار شود تا با فرا گرفتن تجربه بتواند کار خود را شروع کند.

نا گفته نماند که اساس کار نسخه پیچ داروخانه تکرار و تمرین است.

تكنسين داروخانه آموزش نسخه خوانی

نسخه پیچی الکترونیکی

این روز ها با پیشرفت علم و تکنولوژی نسخه های کاغذی کم کم جای خود را به نسخه های الکترونیکی داده اند و بیشتر در اغلب داروخانه ها از نسخه الکترونیکی استفاده می شود.

در نسخه الترونیکی دارو ها توسط کد ملی بیمار در سیستم ثبت می گردد و به شخص یک کد رهگیری می دهد که شخص با دادن آن به داروخانه می تواند داروی خود را تحویل بگیرد.

معمولا در هر داروخانه در هر شیفت یک شخص به عنوان اپراتور کامپیوتر مستقر است، که بعد از مشاهده نسخه از آن پرینت می گیرد و پرینت را به نسخه پیچ می دهد تا نسخه پیچ دارو ها را جمع آوری کند و تحویل به دارو ساز می دهد و دارو ساز هم آموزش های لازم و طریقه مصرف را به شخص بیمار می دهد.

ولی در کل نسخه الکترونیکی خوانی کار بسیار سختی نیست، و با کار کردن چند روز در داروخانه می توانید این کار را به طور کامل یاد بگیرید، زیرا در نسخه الکترونیکی به صورت واضح نام دارو ها در نسخه نوشته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا