سلامت بدنسلامت عمومی

چه غذاهایی به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند؟

می توان گفت خیلی از غذاهای مفید به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند. اگر دچار مشکلاتی مانند سوزش معده، نفخ و رفلاکس معده هستید، این مقاله برای شما مفید است. باید بدانید که نحوه عملکرد دستگاه گوارشتان بستگی بسیار زیادی به رژیم غذاییتان دارد. بعضی از مواد غذایی ممکن است توانایی هضم شما را کاهش دهند و مشکلات گوارشی را به وجود آورند. از طرف دیگر، مصرف برخی مواد غذایی می ‌تواند بهبودی در مشکلات گوارشی شما به دنبال داشته باشد. مشکلات گوارشی و عملکرد غیرعادی دستگاه گوارش می توانند بسیار آزاردهنده و دردناک باشند و حتی باعث اختلال در زندگی روزانه شما نیز شوند.

غذاهایی که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند

تاثیر چند مواد غذایی روی گوارش

ما به شما چند ماده غذایی عالی را برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش معرفی می کنیم. با مصرف این مواد غذایی، هضم غذا و کارایی دستگاه گوارش بهبود می یابد و عملکرد بهتری را نشان می دهد.

ماست

ماست یکی از مهمترین تولیدات شیری است که توسط باکتری‌های اسید لاکتیک تخمیر می‌ شود. این ماده غذایی حاوی باکتری ‌های مفیدی به نام پروبیوتیک است که در دستگاه گوارش زندگی می‌ کنند و به بهبود هضم و سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها کمک کننده هستند. افزایش مصرف پروبیوتیک‌ ها می‌ تواند مشکلات گوارشی را کاهش دهد. علاوه بر این ماست کم هزینه است و برای هضم غذا بسیار مؤثر می باشد. این ماده غذایی معمولا بدون مواد نگهدارنده و رنگ مصنوعی تهیه می‌ شود و به غیر از کمک به گوارش، مزایای دیگر برای سلامتی دارد. ماست پروبیوتیک در درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست یاری کننده است و همچنین بهبود هضم قند شیر را فراهم می ‌کند.

زنجبیل

مزه زنجبیل ممکن است برای برخی افراد تند باشد، اما خواص بسیار مفیدی برای سلامت دستگاه گوارش دارد. زنجبیل به حرکت مواد غذایی درون سیستم گوارشی کمک می‌ کند و از ایجاد گاز و نفخ پیشگیری می‌ کند. مصرف تازه زنجبیل در تسکین هرگونه درد و کاهش علائم یبوست موثر است. علاوه بر کمک به حرکت منظم مواد غذایی در روده، زنجبیل به تحریک بزاق، آنزیم های معده نیز کمک می کند؛ که این موارد هم هضم غذا را تسهیل می کنند. همچنین، زنجبیل می تواند حالت تهوع و استفراغ را به خصوص در دوران بارداری و تهوع ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی کاهش دهد.

غذاهایی که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند

کلم ترش

باید دانست که کلم ترش به سلامت گوارش کمک می کند. کلم ترش خوراکی است که با روش تخمیر و ترشی کردن کلم پیچ تهیه می‌ شود. وجود باکتری ‌های مفید روده در کلم ترش، آن را به یک خوراکی با نقش مهم در هضم غذا تبدیل می ‌کند. مصرف کلم ترش می‌ تواند به کاهش علائم سندروم روده تحریک ‌پذیر کمک کند و در برخی موارد برای درمان این بیماری نیز مؤثر باشد.

برای تهیه کلم ترش ابتدا برگ ‌های خراب را از کلم جدا کرده و سپس آن را به صورت خلال‌ های باریک خرد می‌ کنیم.‌ سپس کلم را با نمک دریا مخلوط کرده و حدود ۲۰ دقیقه استراحت می‌ دهیم تا کلم نرم شود و آب رها کند.‌ در این مرحله با دست کلم را له می‌ کنیم تا آب بیشتری آزاد شود و نرم ‌تر شود. سپس کلم را درون شیشه ‌ای منتقل کرده و با یک قاشق چوبی آن را فشرده می‌ کنیم.‌ شیشه را پس از هواگیری در دمای اتاق و دور از نور خورشید به مدت ۱ ماه نگهداری می ‌کنیم تا فرآیند تخمیر تکمیل شود و کلم ترش آماده استفاده باشد.

دانه چیا

دانه چیا یک منبع غنی از فیبر است که تاثیر زیادیدر سیستم گوارشی دارد. با مصرف این دانه‌ها یک مایع ژلاتین مانند در معده شکل می ‌گیرد که عملکرد گوارش و حرکت غذا را بهبود می ‌بخشد. علاوه بر این دانه‌ های چیا به عنوان پروبیوتیک عمل کرده و به رشد باکتری‌ های سالم و مفید در روده کمک می ‌کنند و فرایند هضم را بهبود می‌ بخشند. الیاف موجود در دانه ‌های چیا با تنظیم حرکات روزمره روده و آسان ‌تر شدن فرایند دفع به تنظیم منظم روده کمک می‌ کنند.

غذاهایی که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند

سخن پایانی

نگرانی درباره سلامت گوارش برای همه انسان ‌ها حائز اهمیت است. غذاهایی که به سلامت گوارش کمک می ‌کنند، نه تنها به ما کمک می‌ کنند به درستی غذا بخوریم و مواد مغذی را هضم کنیم، بلکه باعث می‌ شوند قدرت ما در برابر بیماری‌ ها و عوامل آسیب رسان کاهش یابد.‌ بنابراین ما باید به خاطر داشته باشیم که تغذیه بهینه و متناسب با نیازهای بدنمان برای حفظ سلامتی و عملکرد بهینه گوارش بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا