سلامت بدنسلامت عمومی

آیا مصرف کراتین برای همه مناسب است؟

احتمالاً برای شما هم سوال شود که افراد در تمامی سنین می توانند از مکمل های کراتین استفاده کنند. خوب است بدانید از مکمل های کراتین می توانید در تمامی سنین استفاده کنید اما دوز و نوع مکمل کراتین می تواند متفاوت باشد. بهتر است تحت نظر مربی یا پزشک برای افراد تجویز شود.

آیا مصرف کراتین برای همه مناسب است؟

مصرف کراتین سبب چه می شود؟

کراتین به طور طبیعی در سلول های عضلانی وجود دارد. در بدنسازی ماهیچه های عضلانی شخص هنگام بلند کردن اجسام سنگین شروع به کار می کنند. استفاده از کراتین در بین ورزشکاران باعث افزایش عضلات، افزایش قدرت و بهتر شدن عملکرد ورزشی خواهد شد. کراتین ها شباهت بسیاری به اسید آمینه ها دارند. بدن ما می تواند کراتین را از اسید آمینه گلیسین و آرژنین تولید نماید.

امروزه داشتن یک برنامه غذایی مناسب و داشتن تحرک بدنی بسیار مهم است. لازم به ذکر است نحوه مصرف گوشت، انجام ورزش، میزان توده های عضلانی و سطوح هورمون‌هایی مانند تستوسترون در بدن برای ذخیره سازی کراتین بدن شما بسیار موثر است. به طور کلی 95 درصد از کراتین در ماهیچه ها به شکل فسفوکراتین قرار می گیرد. تنها 5 درصد دیگر کراتین در مغز، کلیه‌ ها و کبد ذخیره خواهد شد.

مصرف کراتین برای افراد زیر ۱۸سال

امروزه بسیاری از نوجوانان به باشگاه های بدنسازی مراجعه می کنند. نوجوانان تمایل بیشتری برای شرکت در باشگاه و استفاده از لوازم ورزشی دارند. نوجوانان فعال و با انگیزه در آینده ای نه چندان دور به بدنی عضلانی و فیزیکی‌ مناسب دست پیدا خواهند کرد. در سنین نوجوانی داشتن یک فیزیک بدنی و تناسب اندام مناسب رابطه مستقیمی‌ با اعتماد به نفس آن‌ها دارد. در صورتی که نوجوان خود را کوچک‌تر از هم سن های خود بداند همین امر سبب کاهش اعتماد به نفس و سرخوردگی در آن‌ها می‌شود.

برای نوجوانان توصیه می شود با توجه به نیاز بدنشان از مکمل ها استفاده کنند. به صورت خودسرانه به هیچ عنوان به دنبال خرید و مصرف مکمل های تقویتی برای خود نباشند. در صورتی که مکمل ها به طور اصولی وارد بدن نشوند سبب ایجاد عوارض و مشکلات در بدن خواهند شد.

آیا مصرف کراتین برای همه مناسب است؟

عوارض کراتین در افراد زیر ۱۸سال چیست؟

با توجه به عوارض مصرف مکمل‌های دیگر می‌توان گفت که کراتین مونوهیدرات هیچ عوارضی نخواهد داشت. اما به طور کلی مصرف طولانی مدت مکمل های کراتین باعث افزایش فشار به کبد وکلیه‌ها می شود. استفاده مکمل‌ها در سنین نوجوانی سبب ایجاد اختلال در وضع طبیعی بدن آن ها خواهد داشت. البته مصرف مکمل ها باعث ناهنجاری‌های رشدی و آسیب به اندام‌های داخلی مانند کلیه‌ها و کبد و دستگاه گوارشی در سنین پایین می‌شود.

فواید استفاده از مکمل کراتین

مصرف کراتین مونوهیدرات سبب افزایش سنتز پروتئین، افزایش احتباس آب، املاح جذب آمینو اسیدها در عضلات اسکلتی در بدن خواهد شد. این اتفاق باعث افزایش قوای جسمانی بدنسازان خواهد شد. لازم به ذکر است این مکمل برای انجام تمرینات سخت مناسب است و سبب افزایش حجم و توده ماهیچه می‌شود.

کراتین انرژی زیادی به بدن شما می رساند. مکمل کراتین برای ترمیم عضلات هنگام انجام تمرین های ورزشی کمک زیادی می‌کند. بنابراین با مصرف آن می‌توانید سریع‌تر بدوید، توانایی انجام تمرینات بیشتری را خواهید داشت. به طور کلی عملکرد شما در ورزش بهتر خواهد شد.

مصرف کراتین برای افراد لاغر مناسب است؟

خوب است بدانید مصرف کراتین سبب افزایش وزن می شود. اگر برای اولین بار از مکمل های کراتین استفاده می کنید و فاز بارگیری سریع را در مصرف این مکمل اجرا کردید. بهتر است مصرف روزانه 20 الی 25 گرم به مدت 5 الی 7 روز را داشته باشید. امکان دارد در ابتدا 1 الی 2 کیلوگرم وزنتان اضافه شود. اگر خود را برای مسابقه ای آماده کرده اید باید حتما در وزن خاصی قرار بگیرید. البته خوب است بدانید مصرف کراتین سبب می شود وزن شما کمی تغییر کند.

همان طور که بیان کردیم مکمل می‌تواند به افزایش عملکرد ورزشی فرد و عضله سازی کمک کند. ارزش غذایی مکمل کراتین ترکیبی از سه آمینو اسید گلیسین، ال آرژنین و ال متیونین است. در کل ارزش غدایی موجود در کراتین در هر اسکوپ 48 گرم است. میزان کالری آن 150، دارای 95 میلی گرم سدیم، پتاسیم آن 80 میلی گرم است. کراتین بدون چربی و پروتئین است.

آیا مصرف کراتین برای همه مناسب است؟

مصرف کراتین برای بانوان

خانم ها ترس های زیادی برای مصرف مکمل کراتین دارند. یکی از علل مهم برای این ترس ها می تواند داشتن اندام و عضلات بزرگ باشد که بسیاری از بانوان این را نمی پسندند.

استفاده از مکمل های کراتین برای بانوان مشکلی ایجاد نمی کند. بلکه مصرف آن از ایجاد عضله های بزرگ و چاقی شکمی جلوگیری می کند. مصرف کراتین برای خانم ها سبب چربی سوزی بیشتر و تناسب اندام آن ها خواهد شد. علاوه بر این، بر حالات جسمی و روحی بانوان نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. به طور کلی داشتن تناسب اندام و روحیه عالی دارای اهمیت زیادی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا