سلامت بدنسلامت عمومی

نکاتی که باید پیش از شروع مصرف قطره آهن در نظر گرفت

ص برای درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن باید از قطره آهن استفاده کرد. پیش از شروع مصرف قطره آهن باید حتما نکاتی را رعایت کرد. کم خونی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها به دلیل تغییر سبک زندگی است. علت کم خونی کمبود هموگلوبین است. هموگلوبین باعث می‌شود اکسیژن به خون و سراسر بدن منتقل شود.

اگر کودکی دچار کم خونی شده باشد رنگ پریدگی، خستگی، کم انرژی و اختلال در رشد آنها ایجاد می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی که باید پیش از شروع مصرف قطره آهن در نظر گرفت را مطالعه کنیم.

نکاتی که باید پیش از شروع مصرف قطره آهن در نظر گرفت

آهن در سلامت کودکان چه تاثیری دارد؟

قرص آهن نقش بسیار مهمی در بدن دارد. آهن در بدن باید اکسیژن را به سلول‌های مختلف بدن انتقال دهد. در صورتی که در رژیم غذایی کودک به میزان کافی آهن وجود نداشته باشد کودک دچار فقر آهن می‌شود که ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد.

کودکانی که به میزان کافی آهن در بدن داشته باشند با رشد جسمی و تکامل ذهنی بالایی برخوردار هستند و انرژی بالا و سیستم ایمنی قوی‌تری دارند‌. کودکانی که با کمبود آهن مواجه هستند دچار کمبود وزن، کاهش ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، کاهش قدرت تمرکز و یادگیری، کم اشتها می شوند و همیشه احساس خستگی و ضعف و بی‌حالی دارند. بنابراین باید حتما از شش ماهگی تا دو سالگی کودک چکاپ دهند و با تجویز پزشک از قطره آهن مناسب استفاده کنند.

بهترین سن برای شروع و دادن قطره آهن به کودک

نوزادانی که به موقع و بعد از ۳۸ هفته به دنیا می‌آیند تا شش ماهگی آهن مورد نیاز بدنشان تأمین است و نیازی به خوردن قطره آهن ندارند. همچنین کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند تا چهار ماهگی نیاز به قطره آهن ندارند، اما بعد از چهار ماهگی دچار کمبود آهن می‌شوند. این کودکان باید از چهارماهگی تا شش ماهگی حدود یک میلی‌گرم قطره آهن در روز استفاده کنند.

از سن شش ماهگی به بعد باید با توجه به میزان آهن موجود در غذاهای کمکی، پزشک میزان آهن مورد نیاز را تجویز می کند. نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند توصیه می‌شود از بدو تولد تا یک ‌سالگی از شیر خشک غنی شده که حاوی چهار تا دوازده میلی‌گرم آهن است استفاده کنند.

برخی دیگر از کودکان به دلیل اینکه زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند و نارس هستند به شدت دچار فقر آهن هستند. پزشک با توجه به شرایط جسمی کودک، بهترین نوع قطره آهن را تجویز می‌کند. این کودکان باید از همان بدو تولد به طور روزانه از مکمل آهن استفاده کنند.

نکاتی که باید پیش از شروع مصرف قطره آهن در نظر گرفت

انواع قطره آهن

مهمترین نکته‌ای که باید پیش از شروع مصرف قطره آهن در نظر گرفت نوع قطره آهنی که کودک باید مصرف کند است. سعی کنید قبل از اینکه قطره آهن به کودک خود دهید حتما با پزشک مشورت کنید، به این دلیل که مصرف بیش از حد قطره آهن باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی می‌شود.

زمانی که کودک دو الی سه روز از قطره آهن استفاده می‌کند طبیعتاً هم اشتهای بیشتری دارد هم پرانرژی‌تر از قبل است. اما ممکن است بعضی از کودکان نیاز به دوره درمان طولانی‌تری داشته باشند. مکمل‌های آهن معمولا به صورت شربت، قرص و قطره می‌باشند. مکمل‌های آهن برای کودکان حاوی صد میلی‌گرم آهن است که مواد مغذی حاوی آهن نیاز کودک را تأمین می‌کند.

کودکان بالای ده سال که از قرص آهن استفاده می‌کنند معمولا دوز قرص‌های آهن بالا است و اصلا مناسب کودکان زیر ده سال نمی‌باشد، چون  مسمومیت آور یا کشنده می‌باشد. شربت آهن حاوی ویتامین ب است که بسیار خوش‌طعم است. قطره آهن طعمی مطلوب دارد و مناسب برای کودکان شش ماه به بالا است. با استفاده از قطره‌های آهن معمولا از لکه یا سیاه شدن دندان‌ها جلوگیری می‌شود. قطره آهن نقش بسیاری مهمی در رشد مغزی و ذهنی کودک دارد‌‌.

نکاتی که باید پیش از شروع مصرف قطره آهن در نظر گرفت

سخن پایانی

قطره آهن به عنوان یک ماده معدنی بسیار مهم و ضروری برای رشد ذهنی و جسمی کودکان به شمار می‌آید. بنابراین باید با توجه به دستور پزشک قطره آهن از همان شش ماهگی به کودک دهید و حتی اگر دندان‌های کودک سیاه شده از دادن قطره آهن منصرف نشوید. اگر با لکه و سیاه شدن دندان کودک توسط قطره آهن مشکل دارید می‌توانید با مشاوران سایت ما ارتباط برقرار کنید و مشاوره لازم را دریافت کنید. در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی که باید پیش از شروع مصرف قطره آهن در نظر گرفت را در اختیارتان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا