سلامت بدنسلامت عمومی

معایب و مزایای قطره آهن در درمان کم خونی

قطره آهن به عنوان یکی از مکمل‌های مهم برای سلامتی بدن است. قطره آهن در درمان کم خونی کودکان بسیار حائز اهمیت است. اگر آهن مورد نیاز بدن کودک تأمین نشود دچار کم خونی می‌شود. کم خونی در کودکان همراه با علائمی مثل خستگی، مشکل تنفسی، سرگیجه و افزایش ضربان قلب همراه است.

کودکان برای اینکه رشد بهتری داشته باشند نیاز به آهن و ویتامین‌های مفید دارند. در صورتی که میزان آهن در بدن به اندازه کافی باشد کودک دچار کم خونی نمی‌شود‌‌. در این مقاله به معایب و مزایای قطره آهن در درمان کم خونی می‌پردازیم.

معایب و مزایای قطره آهن در درمان کم خونی

مزایای استفاده از قطره آهن در درمان کم خونی

استفاده از قرص آهن برای کودکان بالای شش سال مناسب است، چون با بالا رفتن سن میزان نیاز به آهن هم بیشتر می‌شود. اما برای کودکان زیر شش سال بهتر است از مکمل‌های آهن که به صورت قطره و شربت است استفاده کنند. یکی از مهمترین مزایای قطره آهن جلوگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن است.

استفاده از قطره آهن برای کودکان باعث رشد و نمو مطلوب کودک، افرایش اشتها، پیشگیری از کم خونی و افزایش ایمنی بدن می‌شود. کودکانی که از قطره آهن استفاده می‌کنند نسبت به کودکانی که کمبود آهن دارند فعالیت و انرژی بیشتری دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم نسبت به کمبود آهن کودک خود بی‌تفاوت نباشید، چون ممکن است دچارعوارضی مثل ضعف، خستگی، کمبود وزن، بی اشتهایی و… شود.

معایب قطره آهن در درمان کم خونی

استفاده از قطره آهن برای تمام کودکان الزامی است. میزان مصرف قطره آهن هر کودک بستگی به شدت کم خونی و فقر آهن دارد. استفاده از قطره آهن فواید و مزایای بسیاری دارد، اما ممکن است گاهی اوقات با معایب یا عوارضی هم همراه باشد. به طور کلی هر مکمل‌ آهنی ممکن است باعث معده درد، تغییرات مدفوع و یبوست شود‌.

قطره آهن بهتر است با معده خالی مصرف شود تا بهتر جذب بدن شود. گاهی ممکن است قطره آهن معده کودک را ناراحت کند که بهتر است بین دو وعده شیردهی قطره آهن به کودک داده شود‌. از طرفی زیاده‌روی در مصرف قطره آهن می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی ایجاد کند. پس حتما با مشورت پزشک به کودک خود قطره آهن دهید.

علائم مصرف بیش از حد قطره آهن شامل اسهال شدید، استفراغ، تغییر رنگ ناخن‌ها و پوست و ضعف می‌باشد. اگر به کودک خود بیش از اندازه قطره آهن دادید فورا به پزشک مراجعه کنید.

معایب و مزایای قطره آهن در درمان کم خونی

ویژگی‌های یک مکمل آهن خوب برای کودکان

مکمل آهن بزرگسالان با مکمل آهن برای کودکان متفاوت است‌. هنگام انتخاب مکمل آهن برای کودک خود باید به این مورد توجه داشته باشید که حاوی چه موادی است. ویژگی‌های یک مکمل آهن خوب شامل:

  • قطره آهن حاوی ویتامین سی: ویتامین سی باعث جذب بهتر و سریعتر آهن به بدن می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید غذاها یا مرکباتی که سرشار از ویتامین سی است را به کودک خود دهید تا باعث افزایش جذب آهن در بدن شود.
  • قطره آهن بدون قند: حتما هنگام خرید مکمل آهن به برچسب آن دقت کنید که بدون قند باشد. چون باعث آسیب دیدن و خراب شدن دندان‌ها می‌شود.
  • قطره آهن گیاهی: برخی از کودکان رژیم گیاهخواری دارند، به همین دلیل بیشتر در معرض کمبود آهن هستند. بنابراین باید قطره آهن هم گیاهی باشد.

معایب و مزایای قطره آهن در درمان کم خونی

چه کودکانی به قطره آهن نیاز دارند؟

دریافت آهن توسط کودکان بسیار ضروری و مهم است. چون فقر آهن باعث می‌شود رشد کودک را به تاخیر بیاندازد و با مشکلاتی مواجه شود. کودکانی در زمان مقرر به دنیا می‌آیند و از شیر مادر تغذیه می‌کنند و آهن مورد نیاز تا شش ماهگی برای کودک توسط شیر برآورده می‌شود. این کودکان بعد از شش ماهگی حتما دچار فقر آهن می‌شوند. بنابراین باید تا دو سالکی روزانه قطره آهن مصرف کنند.

کودکانی که نارس و کم وزن هستند چون در سه ماه آخر بارداری مادر آهن مورد نیاز را دریافت نکرده‌اند خیلی سریعتر دچار فقر آهن می‌شوند. توصیه می‌شود با مشورت پزشک این کودکان از همان ابتدا از مکمل آهن استفاده کنند.

برخی دیگر از کودکان هستند که از شیر خشک تغذیه می‌کنند. این کودکان میزان آهن کافی از شیر خشک غنی شده دریافت می‌کنند. اما از شش ماهگی به بعد که شروع به غذاهای کمکی می‌کنند ممکن است غذاها حاوی آهن کافی نباشند، در نتیجه دچار فقر آهن می‌شوند و باید از قطره آهن به طور روزانه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا