سلامت بدنسلامت عمومی

راهنمایی‌های مهم برای استفاده از قطره آهن به درستی

آهن به عنوان یک ماده معدنی و مغذی مهم در رژیم غذایی محسوب می‌شود. استفاده از قطره آهن باید صحیح و در زمان مناسب انجام شود. آهن در بدن وظیفه انتقال اکسیژن در خون را برعهده دارد و برای تأمین انرژی در زندگی روزمره و رشد مغز اهمیت بالایی برخوردار است.

بدن کودکان و نوزادان و حتی نوجوانان در طول رشد خود شدیداً به آهن نیاز دارند و در معرض کمبود آهن هستند. در صورتی که در رژیم غذایی کودکان به اندازه کافی آهن وجود نداشته باشد و از قطره استفاده نکنند دچار فقر آهن و کم خونی می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم راهنمایی‌های مهم برای استفاده از قطره آهن را در اختیارتان قرار دهیم.

استفاده از قطره آهن

چرا باید کودکان قطره آهن مصرف کنند؟

در ابتدای مقاله می‌خواهیم درباره اینکه چرا کودکان باید قطره آهن مصرف کنند توضیح مختصری دهیم. کودکان هم مانند بزرگسالان دچار کم خونی می‌شوند و در سنین شش ماهگی تا دو سالگی نود درصد کودکان دچار فقر آهن می‌شوند. کودکان و نوزادان برای رشد طبیعی مغزی خود نیاز به آهن دارند.

در صورتی که کودکی دچار کم خونی شود نسبت به کودک هم سن خود انرژی کمتر و فعالیت بدنی کمتر و حتی رشد کمتری دارد. همچنین کمبود آهن در کودکان باعث می‌شود قدرت تمرکز در کودک کاهش یابد و کودک همیشه احساس ضعف و خستگی داشته باشد. در نتیجه استفاده از قطره آهن برای همه کودکان لازم و ضروری است.

نحوه مصرف قطره آهن برای کودکان و نوزادان

نحوه صحیح مصرف قطره آهن در کودکان و نوزادان به شرح زیر می‌باشد:

  • کودکانی که به موقع متولد می‌شوند و وزن مناسبی دارند بهتر است از شش ماهگی بر اساس وزنشان بین چهار الی یازده میلی‌گرم روزانه قطره آهن مصرف کنند.
  • در صورتی که کودکی نارس و با وزن کم متولد شود و از شیر مادر تغذیه شود باید به ازای هر کیلوگرم وزن، دو میلی‌گرم قطره آهن از دو هفتگی تا دو ماهگی مصرف کند.
  • اگر کودکی هنگام تولد کمتر از ۵/۱ وزن داشت، باید به ازاری هر کیلوگرم وزنش دو الی سه میلی گرم قطره آهن روزانه مصرف کند.

استفاده از قطره آهن

جلوگیری از سیاه یا لکه شدن دندان‌ها بر اثر قطره آهن

بیشتر کودکان با کمبود آهن و کم خونی مواجه هستند که برای درمان کم خونی باید حتما از قطره آهن استفاده کنند. قطره‌های آهن انواع مختلفی دارند با برندهای ایرانی و خارجی که برای نوزادان تا سن دو سالگی تجویز می‌شود. برخی از قطره‌های آهن هستند که به مرور زمان باعث ایجاد جرم یا لکه روی دندان‌ها می‌شود و شدت تغییررنگ دندان‌ها با توجه به برند قطره آهن متفاوت است.

علت اینکه قطره آهن باعث سیاه یا لکه شدن دندان‌ها می‌شود این است که عنصر آهن همراه با ترکیبات یونی در بدن هستند. این یون‌ها باعث سیاه شدن دندان‌ها می‌شوند. چون هنگامی که یون‌ها با بزاق دهان ترکیب می‌شوند واکنش نشان می‌دهد که این کار باعث ایجاد رسوبات سطحی روی دندان و لثه‌ها می شود.

برای جلوگیری از لکه و سیاه شدن دندان‌ها می‌توان قطره آهن را با چند قطره آب ترکیب کرد، به کمک نی می‌توان از تماس مستقیم قطره با دندان جلوگیری کرد، نیم ساعت قبل و بعد از قطره آهن از دادن آبمیوه به کودک جلوگیری کرد، نوشیدن آب بلافاصله بعد از مصرف قطره آهن توصیه نمی شود و همچنین، قطره آهن را با مواد دیگر هرگز ترکیب نکنید.

استفاده از قطره آهن

راهنمایی‌های مهم برای استفاده از قطره آهن به درستی

برای استفاده از قطره آهن باید توسط پزشک تعیین گردد که چه مقدار مصرف شود. اما به طور معمول میزان مصرف قطره آهن برای کودکان از چهار ماهگی تا دو سالکی یک میلی‌گرم می‌باشد. هنگام استفاده درست از قطره آهن باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. برای اینکه قطره آهن بهتر جذب بدن کودک شود توصیه می‌شود بین دو وعده شیردهی به کودک دهید.
  2. قبل از استفاده از قطره آهن آن را به خوبی تکان دهید.
  3. قطره آهن را می‌توانید با قطره چکان در دهان کودک چکاند یا با کمی آب ترکیب کرد و به کودک داد.
  4. در صورتی که کودک از دارو یا مکمل دیگری استفاده می‌کند حتما با پزشک مشورت کنید.
  5. قطره آهن باید حتما در یخچال نگهداری شود.
  6. در صورت زیاده‌روی در مصرف قطره آهن می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد، بنابراین قبل از شروع قطره آهن حتما با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا