سلامت بدنسلامت عمومی

بررسی انواع قرص های بارداری و تاثیر آن بر شیردهی

احتمالاً برای شما هم سوال شود، مصرف قرص های بارداری در زمان شیردهی مناسب است؟

خوب است بدانید در زمان شیردهی هم مثل دوران بارداری نمی‌توانید هر قرصی را استفاده کنید. بر اثر شیردهی به کودک امکان دارد بخشی از مواد دارویی به نوزاد هم انتقال پیدا کند که برای او خطرناک باشد. در نتیجه انواع داروهای غیرمجاز برای شیردهی وجود دارد که باید از آنها دوری کنید.

قرص بارداری - شیردهی

تاثیر قرص بارداری بر میزان شیردهی

اگر از قرص های تک هورمونی پروژسترونی استفاده می کنید امکان دارد بر شیردهی تاثیر مثبتی داشته باشند. تحقیقات نشان داده است داروهای ضد بارداری دارای استروژن هستند. مثل: قرص های ضد بارداری در دوران شیردهی احتمال دارد سبب کاهش شیر و قطع زودهنگام شیردهی شود.

به طور کلی همه مادرانی که از داروهای ضد بارداری حاوی استروژن استفاده می‌کنند، دچار کم شدن شیرشان نخواهد شد، اما بسیاری از آنها چنین حالتی را تجربه خواهند کرد.

احتمال پریود نشدن بعد از قطع مصرف بارداری وجود دارد؟

معمولاً بعد از زایمان طبیعی به دلیل شیردهی پریود اتفاق نمی افتد و امکان دارد در عمل سزارین اولین پریود زنان تا 6 ماه طول بکشد. مصرف قرص‌های ضد بارداری در دوران شیردهی می‌تواند این زمان را تعویق بیاندازد. امکان دارد زمانی که شما مصرف قرص های ضدبارداری را قطع می کنید، دوره های قاعدگی شما دچار نامنظمی شود. بهتر است شما تا 3 ماه اجازه دهید تا چرخه قاعدگی طبیعی شما به طور کامل دوباره برقرار شود.

قرص های ضد بارداری به دلیل داشتن هورمون‌هایی سبب می شود آزاد شدن تخمک و انجام تخمک گذاری هر ماه متوقف شود. شاید برای شما هم سوال شده باشد که قرص های ضد بارداری تا چند روز اثر دارد بستگی به میزان هورمون ها و مدت زمانی که آن را مصرف کرده‌اید خواهد داشت. در زمان استفاده از قرص های ضد بارداری هنگام شیردهی، بهتر است دقت نمایید که احساس حالت تهوع، زیاد شدن وزن، درد سینه وجود خواهد داشت.

با توجه به ایجاد این عوارض بسیاری از متخصصین روش‌های جایگزین دیگری را برای پیشگیری از بارداری پیشنهاد می‌کنند. انجام دادن آی یو دی‌ها در زنان می‌تواند بسیار موثر باشد و برای چندین سال از بارداری جلوگیری کنند. هنگامی که از این روش‌ها استفاده کنید، لازم نیست کار بیشتری را انجام دهدی تا از بارداری جلوگیری کنید.

مصرف قرص‌های ضد بارداری احتمال دارد سبب ایجاد اختلال در خانم ها شود و شما بهتر است همیشه حواستان به مصرف و استفاده از روش صحیح مصرف این قرص‌ها باشد. خیلی از افراد از روش‌های بسیار ساده‌تری مانند کاندوم برای پیشگیری استفاده می‌کنندکه روشی نسبتاً مناسب است زیرا دارای هرمون خاصی نیست.

قرص بارداری - شیردهی

چگونگی مصرف قرص های ضد بارداری

نحوه مصرف قرص های ضد بارداری در زمان شیردهی دارای اصول و مراحلی خاصی است. برای مصرف انواع قرص های ضد بارداری بهتر است با پزشک خود مشورت داشته باشید. فرض مثال مصرف قرص لاينسترنول یا قرص لونژیل هر کدام دوره‌ و طریقه‌ی مصرف خود را خواهند داشت.

بیشتر قرص‌های ضد بارداری به صورت روزانه یک عدد و در ساعت مشخصی باید استفاده شود، با این حال دوره‌ی مصرف می‌تواند فرق داشته باشد البته در اثرگذاری قرص ها نقش بسزایی دارد. لازم به ذکر است مصرف و خرید قرص ضد بارداری با نسخه و مشورت پزشک انجام شود.

بهترین قرص ضد بارداری در دوران شیردهی کدام است؟

قرص‌های ضد بارداری شامل قرص های تک هورمونی یا چند هورمونی هستند. مهم ترین نکته در زمان شیر دهی این است که مصرف قرص های اورژانسی مانعی ندارد.  اطلاع از نام قرص ضد بارداری در دوران شیردهی بسیار موثر است.

داروهای ضد بارداری معمولاً حاوی پروژستین، یا مینی پیل‌ها، فقط حاوی یک هورمون پروژستین (هورمون زنانه) هستند. استفاده از قرص های ضد بارداری ضرری برای خانم های شیرده ندارد. استفاده از قرص های ضد بارداری امکان دارد مقدار کمی هورمون را وارد شیر مادر کند. به طور کلی نیازی نیست نگران ورود این هورمون‌ها به شیر باشید، زیرا هیچ اثر بدی روی نوزاد ندارد.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از قرص ضد بارداری مخصوص دوران شیردهی تاثیر خوبی بر کمیت و کیفیت شیر دارند. هنگامی که شیردهی به نوزاد را متوقف شود، یا هنگام قاعدگی  به حالت اولیه خود باز می‌گردد. متخصصان پیشنهاد می کنند که قرص‌های ترکیبی تاثیر بالاتری دارند.

خوب است بدانید بهتر است در مورد اسم قرص ضد بارداری در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت داشته باشید. به طور کلی مصرف قرص های ضد بارداری برای همه خانم ها توصیه می شود اما اگر خانمی با مصرف قرص ها دچار عوارض شد بهتر است ادامه مصرف را قطع کند.

قرص بارداری - شیردهی

عوارض مصرف قرص های ضد بارداری در دوران شیردهی

قبل از اینکه نحوه استفاده قرص های ضد بارداری در دوران شیردهی را بدانید باید از عوارض آن مطلع شوید. عوارض متعدد قرص های ضد بارداری در دروان شیردهی خطرناک نمی باشد و همه‌ی افراد آن را تجربه نخواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا