سلامت بدنسلامت عمومی

تاریخچه و خواص دارچین در طب سنتی

دارچین یکی از بهترین ادویه‌هایی است که محبوبیت بسیاری دارد. دارچین در طب سنتی خواص درمانی و دارویی بسیاری دارد. از دارچین برای خوش طعم کردن غذاها، دسرها یا برای تزیینات شیرینی‌ها استفاده می‌کنند‌. علاوه بر این می‌توان دارچین را به صورت دمنوش یا عرق و نوشیدنی‌های گرم مصرف کرد.

دارچین در طب سنتی فقط کاربرد طعم‌دهنده‌ غذا ندارد بلکه برای بسیاری از بیماری‌ها خاصیت دارویی و درمانی دارد. در ادامه مقاله تاریخچه و خواص دارچین در طب سنتی را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

دارچین در طب سنتی

تاریخچه دارچین

دارچین در واقع پوست یک درخت همیشه سبز است.این درخت حدود پانصد متر از سطح دریا بالاتر است و باید در دمای 27 درجه سانتیگراد کاشته شوند. قدمت دارچین به حدود چهار هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد‌. امروزه از دارچین برای خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌کنند اما در گذشته در زمان مصر باستان از آن برای خوش عطر کردن مومیایی‌ها استفاده می‌کردند.

دارچین گیاهی آرام‌بخش و حاوی ویتامین‌های بسیاری است به همین دلیل در کتاب‌های طب سنتی به آن بسیار اشاره شده است. برای تهیه دارچین یا پودر دارچین پوست درخت را جدا می‌کنند سپس آن را به صورت تکه تکه خشک می‌کنند‌ و در نهایت آن را آسیاب کرده و استفاده می‌کنند.

انواع دارچین

دارچین دارای انواع مختلفی است که می‌توان بطور کلی آن را به دو دسته تقسیم کرد.

  1. دارچین سیلان: به دارچین سیلان دارچین واقعی هم گفته می‌شود. این نوع دارچین بیشتر در جنوب هند است و از قسمت پوست داخلی درخت تهیه می‌شود. دارچین سیلان به دلیل اینکه بافتی نرم و تازه دارد شبیه به کاغذ است و معمولا به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد دیده می‌شوند.
  2. دارچین کاسیا: این نوع دارچین نسبت به دارچین سیلان رایج‌تر است. در جنوب چین و از قسمت داخلی پوست درخت کاسیا تهیه می‌شود‌. این نوع دارچین بافتی ضخیم و زبر دارد و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز هستند.

دارچین در طب سنتی

خواص دارچین در طب سنتی

دارچین در طب سنتی دارای خواص بی‌شماری است که عبارتند از:

  • دارچین باعث تقویت بینایی می‌شود.
  • دارچین را به عنوان دارویی برای ضد درد، ضد آلرژی، ضد اسهال، ضد تهوع، ضد تب و…می‌توان به کار برد.
  • دارچین برای از بین بردن نفخ شکم بسیار مناسب است.
  • مهمترین خواص دارچین این است که برای از بین بردن وسواس و اضطراب بسیار مفید است.
  • دمنوش دارچین برای منظم کردن عادت ماهانه مناسب است‌.
  • دم کرده دارچین برای درمان فشار خون پایین مناسب است.
  • با استفاده از یک تکه چوب دارچین می‌توان دهان و‌ نفس را خوشبو کرد.
  • در صورتی که فردی دچار مشکلات مربوط به صدای گوش است با چکاندن یک قطره عرق دارچین در گوش می‌تواند صدای گوش را درمان کند.
  • دارچین بسیار آرام‌بخش و نشاط‌آور است.
  • دارچین برای کاهش قندخون، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، درمان سرماخوردگی و… بسیار مفید است.

موارد منع مصرف دارچین در طب سنتی

هر چند که خواص دارچین در طب سنتی بسیار زیاد است اما باید در مصرف آن احتیاط کرد. در صورت زیاده‌روی در مصرف دارچین ممکن است فرد دچار تپش قلب، کم‌خوابی، افسردگی و… شود. این عوارض در افرادی که طبعی گرم و خشک دارند رایج‌تر است.

بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از دارچین استفاده نشود و فقط به اندازه خیلی کم برای چاشنی غذا استفاده کنند. افرادی که دچار زخم های گوارشی یا تب‌ هستند و علت آن هم مشخص نیست هرگز از دارچین استفاده نکنند. برای اینکه بهترین و تازه‌ترین دارچین را تهیه کنید، می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید و از محصولات ادویه‌‌های ما با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

دارچین در طب سنتی

سخن پایانی

دارچین یک از خوش‌طعم و خوشبوترین ادویه‌ها است. این ادویه از گذشته تا امروز به دلیل خواص و فواید درمانی بسیاری که دارد برای انسان بسیار ارزشمند است. در طب سنتی برای دارچین خواص بسیاری از جمله کاهش وزن، تنگی نفس و کاهش فشار خون و قند خون و… مطرح شده است.

تاریخچه استفاده از ادویه دارچین مربوط به دوران مصر باستان می‌شود. به دلیل اینکه این ادویه بسیار ارزشمند و کمیاب بوده به عنوان هدیه به پادشاهان می‌دادند. اما امروزه دارچین ادویه‌ای بسیار ارزان و در همه‌جا هم پیدا می‌شود و در اکثر غذاها قابل استفاده می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم درباره تاریخچه دارچین و خواص دارچین در طب سنتی صحبت کنیم و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا