سلامت بدنسلامت عمومی

تأثیر قرص آهن بر سلامت دستگاه گوارش

یکی از بهترین راهکارهای تامین آهن در بدن مصرف قرص یا مکمل آهن است. قرص آهن بر سلامت بدن تاثیرات بسیاری دارد. زمانی که فقر آهن زیاد باشد و راهکاری برای درمان آن وجود نداشته باشد باید از مکمل آهن استفاده کرد. قرص‌های آهن انواع مختلفی دارند بنابراین می‌توان کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان کرد.

ممکن است قرص آهن در برخی افراد بر سلامت دستگاه گوارش آنها تأثیر گذارد. امروزه به دلیل اینکه مشکلات گوارشی به دلیل مصرف آهن مخصوصا در خانم‌های  باردار زیاد شده است قرصی را طراحی کرده‌اند که بدون عوارض گوارشی باشد. اگر شما هم جز افرادی هستید که با مصرف قرص آهن دچار مشکلات گوارشی می‌‌شوید در این مقاله همراه ما باشید.

تأثیر قرص آهن بر سلامت دستگاه گوارش

چرا مکمل آهن عوارض گوارشی دارد؟

زمانی که شما از مکمل آهن بعنوان مکمل غذایی استفاده می‌کنید، می‌تواند مشکلاتی بر سلامت دستگاه گوارش ایجاد کند. مشکلات گوارشی درهمه افراد دیده نمی‌شود اما در اکثر افراد این مشکلات دیده می‌شود. از شایع ترین مشکلات گوارشی که با مصرف مکمل آهن رخ می‌دهد تهوع، سرگیجه، یبوست یا اسهال و تیره شدن رنگ مدفوع و…. می‌باشد.

در پاسخ به این سوال که چگونه قرص آهن بر سلامت دستگاه  گوارش تأثیر می‌گذارد باید گفت مولکول‌های آهن در تماس با لایه پوششی معده هستند که باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود. امروزه با پیشرفت علم داروسازی مکمل‌های آهن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌تواند مشکلات کمتری برای معده ایجاد کند و جذب بهتر و سریعتری در بدن داشته باشد.

شکل این نوع قرص ها به این خاطر هست که در اطراف قرص آهن یک پوشش مخصوصی تشکیل شده است که می‌تواند به صورت مستقیم جذب روده شوند و هیچ تأثیری بر معده نگذارند.

جلوگیری از مشکلات دستگاه گوارش با مصرف قرص آهن

در صورتی که شما با مصرف قرص آهن دچار معده درد، سوزش سر دل، اسهال و حالت تهوع و… شدید می‌توانید قرص آهن را همراه با غذا میل کنید هر چند که مصرف قرص آهن با معده خالی جذب بهتر و تأثیرگذاری بهتری دارد. از طرفی دیگر برخی از قرص‌های آهن هستند که تا حدی بروز مشکلات دستگاه گوارشی را کاهش می‌دهند. بنابراین علاوه بر اینکه می‌توانید همراه با غذا مکمل آهن را مصرف کنید می‌توانید از قرص‌های آهنی که به شکل بیس گلیسینات هستند مصرف کنید.

یکی دیگر از عوارض مصرف مکمل آهن، تیره شدن رنگ مدفوع است. این مشکل کاملا بی‌خطر بوده علت آن هم این است که قرص آهن بطور کامل در بدن جذب نمی‌شود و باعث تیره شدن مدفوع می‌شود. بسیاری از مولتی ویتامین‌ها هستند که در ترکیب آن مکمل آهن هم وجود دارد و ممکن است رنگ مدفوع سیاه شود‌.

تأثیر قرص آهن بر سلامت دستگاه گوارش

بهترین مکمل آهن که مانع بروز مشکلات دستگاه گوارشی می‌شود

برای اینکه قرص آهن عوارضی نداشته باشد و از همه مهمتر باعث بروز مشکلات بر سلامت دستگاه گوارش نشود باید از قرص یا مکمل‌هایی استفاده کنید که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • قرص‌هایی که از طریق روده جذب می‌شوند که حاوی فرمولاسیون سوکروزمیال می‌باشد.در این نوع قرص‌ها مقداری ویتامین سی هم وجود دارد که موجب جذب سریعتر آهن در بدن می‌شود. بنابراین بهترین مکمل برای جلوگیری از یبوست و عوارض گوارشی می‌باشد.
  • قرص‌هایی که به شکل بیس گلیسینات هستند. که مانع از یبوست و عوارض گوارشی می‌شوند در این نوع قرص‌ها ویتامین سی و ب ۱۲برای جذب سریعتر آهن بکار رفته است.
  • برخی دیگر از قرص‌ها هستند که این دارای پوششی بنام پلی‌ساکارید هستند که هیچگونه تماسی با معده ندارند و مستقیماً از طریق روده کوچک جذب می‌شوند.

سخن پایانی

به طور کلی اکثر افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند با مصرف قرص آهن دچار بروز مشکلات گوارشی می‌شوند. امروزه با پیشرفت علم داروسازی مکمل‌هایی طراحی و ساخته شده‌اند که می‌تواند عوارض کمتری بر دستگاه گوارشی داشته باشند. در هر صورت اگر از کمبود آهن رنج می‌برید قبل از اینکه شروع به مصرف قرص آهن کنید با پزشکان گوارشی مشورت کنید. تا پزشک قرص آهنی برای شما تجویز کند که بدون عوارض گوارشی باشد.

تأثیر قرص آهن بر سلامت دستگاه گوارش

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش مشکلات گوارشی به دلیل مصرف قرص آهن این است که مکمل آهن را همراه با غذا مصرف کنید اما مکملی استفاده کنید که حاوی ویتامین سی باشد. در این مقاله به بیان تأثیر قرص آهن بر سلامت دستگاه گوارش پرداختیم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما و مشاوره آنلاین مکملی را انتخاب کنید که فاقد هرگونه عوارض گوارشی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا