سلامت بدنسلامت عمومی

تفاوت بین قرص‌های آهن مختلف و نحوه استفاده از آنها

به دلیل اینکه قرص‌های آهن مختلفی وجود دارد و نحوه استفاده از آنها متفاوت است هر فردی باید باتوجه به میزان و شدت کم خونی مناسب‌ترین مکمل آهن را انتخاب کند. آهن به عنوان یکی از مهمترین مواد مغذی در بدن انسان است که نقش حیاتی در بدن دارد. یکی ازمهمترین نقش‌های آهن این است که به سلامت گلبول‌های قرمز کمک کند.

در صورتی که فردی به اندازه کافی آهن در بدن نداشته باشد باعث بروز برخی مشکلات می‌شود.با مصرف قرص و یا مکمل آهن می‌توان تا حدودی میزان آهن مورد نیاز بدن را تامین کرد و از کم خونی جلوگیری کرد. در این مقاله به بیان تفاوت بین قرص‌های آهن مختلف و نحوه مصرف آنها می‌پردازیم.

تفاوت بین قرص‌های آهن مختلف و نحوه استفاده از آنها

انواع قرص آهن

زمانی که به کمک پزشک تشخیص داده شود که فرد دچار کم خونی است باید علاوه بر رژیم غذایی حاوی آهن، قرص آهن هم مصرف شود. مکمل‌های آهن انواع مختلفی دارند که دارای مقدار متفاوتی آهن است. معمولا مکمل‌های آهن به صورت قرص هستند اما ممکن است برخی دیگر به صورت مایع توزیع شوند. ازطرفی دیگر به دلیل اینکه ویتامین سی باعث جذب بهتر آهن به بدن می‌شود ممکن است در فرمولاسیون برخی ازمکمل‌های آهن ویتامین سی اضافه کرده باشند.

قبل از اینکه هر نوع مکمل آهن را بخواهید مصرف کنید باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. حتما دور از دسترس کودکان باشد و از دادن مکمل آهن بزرگسالان به کودکان خودداری کنید.

نحوه مصرف قرص آهن

برای مصرف قرص آهن باید چند نکته را رعایت کنید:

  • به تعداد مورد نیاز قرص و زمان استفاده از قرص حتما توجه کنید.
  • نباید قرص آهن را بجوید یا له کنید باید بطور کامل ببلعید.
  • بهترین زمان برای مصرف قرص آهن دوساعت بعد از غذا یا یک ساعت قبل از است. بنابراین با معده خالی مصرف شود بهتر است.
  • حتما با یک لیوان آب، آن را مصرف کنید.
  • به دلیل اینکه ویتامین‌ سی باعث جذب بهتر آهن به بدن می‌شود می‌توانید با آبمیوه‌های حاوی ویتامین سی مصرف کنید.
  • هرگز قرص آهن را با چایی، شکلات و… مصرف نکنید چون میزان جذب آن را کاهش می‌دهند.
  • قرص آهن را به همراه این داروها مصرف نکنید: کلسیم، داروهای پارکینسون، آنتی‌بیوتیکو داروهای تیروئید‌.

تفاوت بین قرص‌های آهن مختلف و نحوه استفاده از آنها

بهترین زمان مصرف مکمل‌های آهن

برای اینکه استفاده از قرص آهن نتیجه بهتری داشته باشد باید در زمان مناسب مصرف شود.بهترین زمان مصرف قرص آهن صبح‌ها به صورت ناشتا است. اگر شما با معده خالی یا یک ساعت قبل از غذا قرص آهن را مصرف کنید بدن بیشتر و بهتر می‌تواند آهن را جذب کند. به همین دلیل است که اکثر پزشکان توصیه می‌کنند دو ساعت بعد از غذا و یا یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید.

اگر قرص آهن را آخر شب مصرف کنید چندان تاثیری ندارد؛ چون هنگام خواب هضم غذا به کندی انجام می‌شود و در نتیجه میزان جذب آهن کاهش می‌یابد.

تفاوت بین قرص‌های آهن مختلف

قرص‌های آهن علاوه بر اینکه انواع مختلفی دارند شامل برندهای خارجی و ایرانی هم هستند. به طور کلی تفاوت خاصی بین قرص‌های ایرانی و خارجی وجود ندارد. مسئله کم خونی به قدری مهم است که باید ابتدا به فکر یک نوع قرص آهن باشید. سپس به خارجی و ایرانی بودن قرص فکر کنید. ترکیبات قرص آهن چه خارجی و چه ایرانی حاوی ویتامین‌های دیگری مثل ویتامین‌ سی و ب می‌باشد. ویتامین سی به جذب بهتر آهن کمک می‌کند و ویتامین ب و یا فولیک اسید به همراه قرص آهن در درمان کم خونی مؤثر هستند.

برخی از قرص‌های آهن هستند که ممکن است بو یا طعم نامطلوبی داشته باشند، اما امروزه بسیاری از مکمل‌های آهن هستند که با تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شوند. این مکمل‌ها حاوی فرمولاسیونی هستند که استفاده از قرص‌ها را بسیار راحت و آسان می‌کند. بنابراین تفاوت چندانی بین قرص‌های ایرانی و خارجی وجود ندارد. شما می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین با مشاوران پزشکی سایت ما ارتباط برقرار کنید تا شما را برای انتخاب مناسب‌ترین قرص آهن راهنمایی کنند.

تفاوت بین قرص‌های آهن مختلف و نحوه استفاده از آنها

 سخن پایانی

در این مقاله درباره تفاوت بین قرص‌های آهن و نحوه استفاده از آنها و همچنین نکات مهم هنگام مصرف قرص آهن صحبت کردیم. قرص‌های آهن تنوع بسیاری دارند، به همین دلیل باید به میزان آهن در بدن خود توجه داشته باشید و مکمل مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که نوع مکمل آهن و نحوه و زمان مصرف آن سوالی دارید می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید. سوالات خود را می‌توانید از پزشکان سایت ما بپرسید و با راهنمایی‌ها و اطلاعات لازمی که در اختیارتان قرار می‌دهند مناسب‌ترین قرص را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا