سلامت بدنسلامت عمومی

روش های طب سنتی برای درمان بیماری های سیستم ایمنی

آیا می دانید که روش های طب سنتی برای درمان بیماری های سیستم ایمنی چیست؟ سیستم ایمنی نقش اساسی در محافظت از بدن در برابر هجوم عوامل بیماری‌ زا دارد، بنابراین پیروی از یک سبک زندگی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است. برای تقویت سیستم ایمنی، می‌ توان از تمام گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، میوه‌ها و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ که حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی هستند، استفاده کرد و به رعایت تنوع غذایی در برنامه روزانه توجه نمود.

همچنین، فعالیت بدنی مناسب، خواب و استراحت کافی، حفظ آرامش و کاهش استرس و اضطراب نیز به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌ کنند.

درمان بیماری های سیستم ایمنی

سیستم ایمنی در طب سنتی

در حوزه طب سنتی، روش‌ های زیادی برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

کارشناسان طب سنتی تأکید دارند که برخی گیاهان برای افزایش ایمنی بدن بسیار مؤثر هستند که می ‌توان آن‌ ها را به عنوان ادویه در غذاها یا به شکل دمنوش مصرف کرد. این گیاهان به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری‌ زا کمک می‌ کنند.

یکی از مثال‌ هایی که در طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، گیاه زنجبیل است. این گیاه دارای مواد مغذی مانند زینک، منیزیم، ویتامین E  و ویتامین C  است که برای آماده‌ سازی سلول ‌های دفاعی بدن ضروری هستند.

برای بهبود سرماخوردگی، تب و مشکلات گوارشی، عصاره این گیاه در بسیاری از داروهای گیاهی و شیمیایی استفاده می ‌شود.

اسپرولینا

پودر جلبک اسپیرولینا یک منبع غنی از پروتئین و ویتامین‌های موردنیاز بدن است. این پودر دارای رنگدانه‌ های فراوان و خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است. استفاده از پودر اسپیرولینا، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند به حدی که برای افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، مصرف آن ممنوع است.

همچنین، اسپیرولینا می‌تواند به کاهش و درمان حساسیت ‌های فصلی و دیگر حساسیت‌ ها کمک کند. استفاده از پودر اسپیرولینا برای تقویت دستگاه گوارش و رفع یبوست بسیار موثر می باشد.

درمان بیماری های سیستم ایمنی

سرخارگل

سرخارگل یک گیاه با خواص ضدعفونی، ضدالتهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی است. این گیاه با تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم، باعث مسدود شدن مسیر متابولیسمی و متوقف شدن رشد باکتری‌ ها می‌ شود. همچنین، وجود الکیلامید‌ها و پلی‌ساکاریدها دارای اثر ضدالتهابی موضعی است. با افزایش میزان گلبول‌ های سفید فاگوسیتوز افزایش می ‌یابد و مقاومت بدن در برابر بیماری ‌ها بیشتر می ‌شود.

زردچوبه

شاید با شنیدن نام زرد چوبه یکی از گیاهان قدرتمند با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن آشنا شده باشید. این ترکیب دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد التهاب است و می تواند در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزای معمولی و همچنین در برابر شرایط جدی مانند سرطان مفید باشد.

همچنین، به دلیل اینکه التهاب ریشه بسیاری از بیماری های زیادی است، خواص ضد التهابی زردچوبه بسیار مفید می باشد.

زنجبیل

زنجبیل یکی از مواد غذایی پرمصرفی است که به عنوان یک کمک کننده در سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود. این ماده قدرتمند توانایی کمک به تجزیه و دفع گاز روده و یا دیگر اختلالات را دارا است؛ به همین دلیل، می‌ تواند به درمان حالت تهوع نیز کمک کند.

همچنین، در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، مصرف چای لیمو و زنجبیل یا ترکیبات دیگر آن می ‌تواند به درمان بیماری کمک کند. علاوه بر این، به دلیل خواص ضد تهوع زنجبیل، برای درمان بیماری‌ های مرتبط با بارداری نیز مؤثر است.

درمان بیماری های سیستم ایمنی

شیرین بیان

می ‌توان گفت شیرین ‌بیان برای بسیاری از بیماری‌ ها مفید است و قدرت فوق‌ العاده‌ای در تقویت آدرنال و حمایت از واکنش استرسی دارد. سیستم آدرنال با سیستم ایمنی شما مرتبط است؛ زیرا وقتی بیش از حد استرس دارید و غدد آدرنال خسته می ‌شوند، سیستم ایمنی شما به حمله ویروسی آسیب بیشتری برای پاییدن دارد.

کمک به پشتیبانی از واکنش آدرنال‌ ها و استرس راه خوبی برای تقویت سیستم ایمنی است. همچنین به دلیل اینکه شیرین‌ بیان می‌ تواند مواد شیمیایی سیستم ایمنی که به دفع ویروس‌ ها کمک می‌ کنند را افزایش دهد، می‌ تواند در افزایش ایمنی بدن نیز موثر باشد.

سخن پایانی

همانطور که پیش از این هم گفته شد روش های طب سنتی برای درمان بیماری های سیستم ایمنی می تواند به عنوان یک راه حل موثر و کارآمد مورد استفاده قرار گیرد. این روش ها از جمله تغذیه سالم، استفاده از گیاهان دارویی، تمرینات فیزیکی و روش های آرامش بخشی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا