آرایشی و بهداشتیسلامت بدن

تاثیر قرص های بارداری بر شیردهی

احتمالاً برای شما هم سوال شده باشدکه بدانید مصرف قرص های بارداری روی شیر دهی تاثیر می گذارد یا خیر؟  در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. 

 

تاثیر قرص های بارداری بر شیردهی

اثر گذاری قرص های ضد بارداری برای دوران شیردهی

مصرف قرص های ضد بارداری سبب ایجاد غلظت در ترشحات دهانه رحم می شود و در نتیجه مانع ورود اسپرم به تخمک می شود. در واقع عملکرد قرص های ضد بارداری به گونه ای است که از تخمک گذاری ماهانه و تشکیل لقاح جلوگیری می کنند. خوب است بدانید مصرف قرص های ضد بارداری بر روی مخاط داخل رحم هم تاثیر می گذارد.

بهترین قرص پیشگیری از بارداری برای دوران شیردهی

خانم‌های شیرده بهتر است ۶ هفته پس از زایمان شروع به مصرف قرص های ضد بارداری کنند. اگر قبل از هفته ششم، قاعدگی اتفاق بیفتد مصرف قرص باید از روز اول عادت ماهیانه شروع شود. تعداد محتوای داخل هر بسته از قرص های ضد بارداری ۲۸تایی است و نحوه مصرفش روزی یک قرص می باشد که باید سر ساعت مشخص، از همان روز اول قاعدگی مصرف شود. بعد از تموم شدن بسته هم مصرف بسته جدید را بدون فاصله شروع کنید حتی اگر قاعدگی شروع شده باشد.

قرص های ضد بارداری در بدن چه کاری انجام می دهد؟

این قرص‌ها باعث افزایش ضخامت مخاط ناحیه دهانه رحم می شوند و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کنند. کار اصلی قرص های ضد بارداری این است که از لایه داخلی رحم محافظت می کنند، و از استقرار تخمک بارور شده در آن جلوگیری می‌کنند. میزان خطای مصرف قرص های ضد بارداری۲ تا ۷ مورد در هر ۱۰۰ زن است. قرص های ضد بارداری، اگر به طور درست مصرف شود ۹۹ درصد و اگر به طور معمولی استفاده شود تا ۹۵ درصد از حاملگی جلوگیری می‌کند.

تاثیر قرص های بارداری بر شیردهی

فراموشی مصرف قرص های ضد بارداری

فراموش کردن مصرف قرص تا 3 ساعت مشکلی ایجاد نمی کند شما بهتر است قبل از 3 ساعت همان قرص فراموش‌شده را بخورید و باقی قرص‌ها را رأس ساعت معین مصرف کنید. اگر خوردن قرص را 3 ساعت بیشتر فراموش کردید برای جبران تاخیر مصرف قرص تا نوبت بعدی، هر زمان مصرف قرص را به یاد آوردید، باید آن را مصرف کنید. قرص بعدی را سر تایم مشخص خود مصرف نمایید و توصیه می شود در هفته اول مصرف قرص های ضد بارداری از روش جلوگیری دیگر استفاده نمایید.

روش جلوگیری که همراه قرص های ضد بارداری باید انجام شود چیست؟

اگر مصرف دو قرص را در 2 شب پشت سر هم فراموش کردید، باید وقتی به یاد آوردید، قرص‌های فراموش شده را با هم بخورید. مابقی قرص‌ها را سر ساعت مقرر میل نمایید. خوب است بدانید تا یک هفته باید از یک روش ضد بارداری دیگر مانند کاندوم هم استفاده کنید. زیرا اثر این قرص‌ها از قرص‌های ترکیبی پایین‌تر است. اگر بعد از 2 تا 4 هفته قاعدگی اتفاق نیفتاد، باید از نظر بارداری چکاب شوید و تست بارداری بدهید.

مزایای قرص های ضد بارداری در زمان شیردهی

  • قرص های ضد بارداری که برای شیردهی تجویز می شوند سبب می شود خونریزی و گرفتگی ماهیچه در بدن خانم ها کمتر شود.
  • خطر ابتلا به سرطان تخمدان و رحم و البته بیماری‌های التهابی لگن هم کاهش پیدا می کند.
  • قرص های ضد بارداری حاوی استروژن نیستند، احتمال اینکه سبب ایجاد لخته خون با قرص‌های ترکیبی اتفاق می‌افتد وجود ندارد.
  • قرص های ضد بارداری انتخابی‌ مناسب برای مادران کم تجربه است که به کودک خود شیر می‌دهند.
  • قرص‌های ترکیبی خوراکی امکان دارد کیفیت و کمیت شیر مادر را کمتر کند.

توصیه ای برای خانم های شیر ده

اگر به طور کلی همزمان با مصرف قرص های ضد بارداری شیر دهی هم انجام می دهید، تا 6 ماهگی به کودک خود شیر دهید زیرا اثربخشی این دارو تقریباً 99 درصد می باشد. قرص های ضد بارداری تیر مخربی روی روند شیردهی نخواهند گذاشت. البته بهتر است با نظر یک پزشک متخصص برای شما تجویز شده باشد. قرص های ضد بارداری را حتماً باید در ساعت ثابت و مشخصی میل کنید تا تاثیر خود را داشته باشد.

تاثیر قرص های بارداری بر شیردهی

طریقه استفاده از قرص های لاینسترنول

هر ورق قرص لاینسترنول حاوی28 عدد قرص است، که باید هر شب رأس یک ساعت مشخصی مصرف کنید. شروع بسته‌ی بعدی دقیقاً پس از اتمام بسته‌ی قبلی می باشد. دقت کنید که بین دو بسته نباید فاصله‌ی وجود داشته باشد. برای اینکه فراموش نکنید بهتر است مصرف کردن قرص را با یک کار مداوم همیشگی مثل مسواک زدن و نماز خواندن هماهنگ کنید.

زمان شروع استفاده از قرص های لاینسترنول

در صورت شروع نشدن قاعدگی‌

اگر کودک خود را فقط با شیر خود تغذیه می کنید بهتر است، 6 هفته بعد از زایمان مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنید.

در صورت شروع شدن قاعدگی‌ها

در صورتی که کودک‌تان را فقط با شیر خود تغذیه می‌کنید و قاعدگی شما هم به طور طبیعی باز گشته است، مصرف قرص را در 5 روز اول قاعدگی و ترجیحاً روز اول شروع نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا