سلامت بدنسلامت عمومی

غذاهایی که می توانند به سلامت سیستم ایمنی کمک کنند؟

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها یکی از مهمترین و حیاتی ترین پاسخ‌های انسان به بیماری ها است. سیستم ایمنی بدن، در صورت ضعف، به راحتی قادر به مبارزه با میکروب‌ ها و بیماری‌ ها نخواهد بود و باعث بروز بیماری در بدن شما خواهد شد.

این مسئله بسیار مهم است زیرا با تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توانید خود را در مقابل بیماری‌های پیش رو محافظت کنید و با اطمینان بیشتری به سلامت خود ادامه دهید.

غذاهایی که می توانند به سلامت سیستم ایمنی کمک کنند؟

غذاهایی که برای تقویت سیستم ایمنی مفید هستند

 تقویت سیستم ایمنی با استفاده از برخی مواد غذایی، امری بسیار مهم است. در این راستا، فهرستی از غذاهایی که در مبارزه با عوامل بیماری ‌زا به بدن کمک می‌ کنند را اشاره می کنیم ، برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان با بار غنی از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B6 محصولی بسیار سودمند می ‌باشد. این دانه‌ها به علاوه ویتامین E  غنی هستند که به عنوان آنتی‌اکسیدان، بسیار قدرتمند عمل می ‌کند. این ویتامین، در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی دارد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی، منبعی غنی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ ها می‌باشد. علاوه بر این‌ها، این سبزیجات دارای کلسیم، پتاسیم و فیبر بالایی هستند و حاوی مقداری از مواد فیتوشیمیایی می باشند که در پیشگیری از بیماری‌ های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ ها مفید هستند.

ویتامین‌ های A  و C  نیز در کلم بروکلی وجود دارند. این نوع کلم همچنین دارای برخی آنتی‌اکسیدان هایی  مانند کوئرستین است که می‌ تواند از سلول‌ ها محافظت کند.

غذاهایی که می توانند به سلامت سیستم ایمنی کمک کنند؟

زنجبیل

زنجبیل، با تاثیرات تسکین بخش بر روی دستگاه گوارش مفید است. طبق بررسی ‌ها زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده نیز می باشد. با این حال، برای مشخص کردن اثرات احتمالی آن در پیشگیری از بیماری نیاز به تحقیقات بیشتری است. همچنین زنجبیل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی می ‌تواند برای بهبود سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

هویج

افرادی که هویج را به عنوان بخشی از برنامه غذایی روزانه‌ی خود در نظر می‌ گیرند به ندرت با سرماخوردگی مواجه می ‌شوند. بتاکاروتن، موجود در این سبزیجات به بدن در تولید سلول‌های کشنده برای مبارزه با بیماری‌ ها کمک می ‌کند . این سلول ‌های مفید برای مقابله و کشتن میکروب‌ ها به بدن کمک می‌ کنند.

بادام

یکی از منابع بسیار خوب ویتامین E  بادام است. این دانه گیاهی، فیبر، منگنز و منیزیم را نیز در خود جای داده است. مصرف هرروز یک چهارم فنجان بادام می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها را افزایش دهد.

سیر

مصرف سیر می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی موثر باشد. این ماده غذایی شامل آلیسین با ترکیب ارگانوسولفور است که در تشکیل بخشی از سیستم دفاعی سیر در مقابل آفات سهیم است.

بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف آلیسین می‌ تواند در درمان باکتری‌ های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ ها مؤثر باشد، اما برای تأیید صحت این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

غذاهایی که می توانند به سلامت سیستم ایمنی کمک کنند؟

سوپ مرغ

سوپ مرغ یک غذای محبوب و با ارزش است و علت محبوبیت آن به سیستئین بازمی‌ گردد. سیستئین یک اسید آمینه است که در هنگام پخت مرغ از آن ساطع می ‌شود و شباهت شیمیایی با استیل سیستئین دارد‌.

استیل سیستئین یک داروی موثر برای دوای بیماری برونشیت است. سیستئین با جلوگیری از تجمع سلول ‌های التهابی در نای می‌تواند به نازک‌ شدن مخاط ‌ها کمک کند و آب گوشت را نیز نرم کند. به ‌منظور افزایش قدرت ایمنی سوپ مرغ می‌ توان به آن سیر و قارچ اضافه کرد.

میگو

میگو، یکی از محبوب‌ ترین غذاهای دریایی است که حاوی مقادیر قابل توجهی از زینک می‌ باشد. اغلب زینک به مقداری مثل ویتامین‌ ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن، نیازمند زینک هستیم

توصیه می ‌شود که به‌ منظور روزانه دریافت مقدار مجاز زینک، میگو را به عنوان یک گزینه ایده‌ آل برای تقویت سیستم ایمنی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

سخن پایانی

غذاهایی که می‌ توانند به سلامت سیستم ایمنی کمک کنند شامل مواد غذایی غنی از ویتامین C  ویتامین D  روی، سلنیوم و پروبیوتیک‌ ها هستند.  این غذاها شامل میوه‌ ها و سبزیجات تازه، ماهی، گوشت مرغ و سویا، دانه‌های کامل، آجیل و محصولات لبنی و غیره می باشند.

با مصرف این نوع غذاها به‌ طور مداوم و در کنار تغذیه سالم و نرمال سیستم ایمنی بدن ما قوی ‌تر خواهد شد و به ما در مقابل بیماری‌ ها و عفونت‌ ها مقاومت بیشتری خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا