سلامت بدنسلامت عمومی

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوانزا

بیماری های آنفلوانزا و سرماخوردگی دو بیماری متفاوت هستند اما در بسیاری از موارد علائم مشابهی را نشان می دهند. آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود، در حالی که سرماخوردگی ممکن است به دلیل عفونت با بیش از ۲۰ ویروس مختلف یا باکتری ها ایجاد شود.

با این حال، علائم آنفلوانزا شدیدتر و ناگهانی تر از سرماخوردگی هستند. علائم آنفلوانزا شامل تب بالا، سردرد، خستگی شدید، درد عضلانی و گلودرد هستند. در مقابل، علائم سرماخوردگی شامل سردرد، گلودرد، گرفتگی صدا، کلافه کننده بودن، بینی پر و خارش، سرفه، عطسه و درد گلو هستند.

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوانزا

علائم مشترک سرماخوردگی و آنفلوانزا

علامت های سرماخوردگی و آنفلوانزا در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند، بنابراین شاید برای فهمیدن تفاوت بین آنها کمی گیج شوید. علائم مشترکی که در هر دو بیماری دیده می شود شامل گرفتگی در گلو، عطسه، سرفه، خستگی، تب (اگرچه در آنفلوانزا بیشتر است)، درد عضلانی و سردرد است.

با این حال، در بعضی از موارد، بیماری های مختلف ممکن است به علائم اضافی منجر شوند. آنفلوانزا علاوه بر علائم فوق، با علائم دیگری همراه است که در سرماخوردگی دیده نمی شوند. این علائم شامل درد عضلانی شدید، خستگی شدید، سرماخوردگی، گلودرد شدید، استفراغ و اسهال است.

همچنین، آنفلوانزا در موارد شدیدتر ممکن است منجر به عوارض جدی مانند التهاب ریه و خطر افت فشارخون شود. برای درمان هر دو بیماری، استراحت کافی، مایعات بیشتر، آنتی هیستامین ها، ضد تب ها و در بعضی موارد آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، برای پیشگیری از آنفلوانزا بهتر است از واکسن نیز استفاده کرد.

چگونه می توانیم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تشخیص دهیم؟

سرماخوردگی و آنفلوانزا دو بیماری انتقالی هستند که به راحتی با یکدیگر قابل اشتباه گرفتن هستند. با این حال، دو بیماری با علائم و نشانه های متفاوتی همراه هستند که در تشخیص آنها به کمک یک پزشک ماهر می توان از یکدیگر تمایز قائل شد.

علائم سرماخوردگی عبارتند از: گلو درد، خستگی، سردرد، سرفه، عطسه و بینی پر پر از خلط. در مقابل، علائم آنفلوانزا شدیدتر هستند و شامل گرفتگی شدید، تب بالا و درد عضلانی است.

همچنین، شایع ترین علائم آنفلوانزا شامل سردرد، خستگی، سرفه و عطسه نیز هستند. برای جلوگیری از ابتلا به هر دو بیماری، بهتر است دست‌ها را به طور منظم شستشو داده و از تماس با افراد مبتلا به بیماری ها خودداری کنید. در صورت بروز علائم، از رفتن به محل کار یا مدرسه خودداری کرده و بهتر است با پزشک معالجه کننده مشورت کنید.

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوانزا

سرماخوردگی یا آنفلوانزا: کدام خطرناک تر است؟

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو اختلالات تنفسی مشابهی هستند که در فصول سرما به شدت رایج می‌شوند. با این حال، آنفلوانزا به طور غیرقابل انکاری خطرناک‌تر است.

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که نوعی ویروس خاص به نام “ویروس آنفلوانزا” مسبب آن است. این بیماری باعث عفونت ریه‌ها و تنفسی شدید شده و می‌تواند به مشکلات جدی ایجاد شود که از جمله پنومونی و یا عفونت خون می‌باشند.

همچنین، آنفلوانزا باعث ایجاد عفونت انسدادی مجاری تنفسی می‌شود که می‌تواند به عفونت بیشتر و حتی فوت منجر شود. از طرفی، سرماخوردگی معمولاً ناشی از یک عفونت ویروسی است که باعث عفونت مجاری تنفسی، سرفه، آبریزش بینی و گلودرد می‌شود. این بیماری به صورت عمومی خطرناک نیست و معمولاً در چند روز خودبخود بهبود می‌یابد. با این حال، در برخی افراد، سرماخوردگی می‌تواند به مشکلاتی مانند التهاب گوش، عفونت حاد حلق و یا حتی عفونت ریه تبدیل شود.

با توجه به این توضیحات، آنفلوانزا به طور قطع خطرناک‌تر از سرماخوردگی به شمار می‌رود. لذا، در صورت بروز علائم شدیدی مانند تب بالا، سختی در تنفس، خلط خونریزی و یا سایر مشکلات مشابه، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوانزا

بیماری های تنفسی: آنفلوانزا و سرماخوردگی

بیماری های تنفسی متعددی وجود دارند که باعث علائمی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت و پنومونیا می شوند. در این میان، آنفلوانزا و سرماخوردگی به عنوان دو بیماری شایع تر در بین آنها محسوب می شوند.

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که باعث تب، سردرد، گلودرد، خستگی و علائم دیگری می شود. این بیماری معمولاً در فصول پاییز و زمستان شیوع دارد و از راه هوا منتقل می شود. درمان آنفلوانزا شامل استراحت، مایعات بیشتر، داروهای ضد ویروسی و داروهای ضد تب است. سرماخوردگی نیز باعث علائمی مانند سرفه، عطسه، گلو درد، تب و خستگی می شود. این بیماری نیز معمولاً در فصل سرما و به عنوان نتیجه از انواع مختلف ویروس ها بروز می کند. درمان سرماخوردگی شامل استراحت، مایعات بیشتر، داروهای ضد التهاب و تسکین دهنده درد است.

برای جلوگیری از ابتلا به این دو بیماری، رعایت بهداشت شخصی مانند شستشوی دست ها و استفاده از ماسک می تواند مفید باشد. همچنین، دریافت واکسن آنفلوانزا می تواند از بروز این بیماری پیشگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا