برنزه کننده‌هاسلامت پوست

آیا استفاده از برنزه کننده‌ها در دوران بارداری مفید است ؟

دوران بارداری در خانم‌ها معمولا با تغییرات جسمی و هورمونی زیادی همراه می باشد . در این دوران معمولا اکثر خانم‌ها نگران ظاهر خود می شوند خصوصا آنها‌یی که به  علاقه‌مند هستند پوستی برنز داشته باشند اگر از هواداران برنزه کردن هستید توصیه می شود در دوران بارداری دنبال برنزه کردن پوست خود نروید .

در دوران بارداری تغیرات هورمونی زیادی در بدن شکل میگیرد که ذات این تغییرات هورمونی به گونه ایست که معمولا مشکلات پوستی زیادی در بدن ایجاد می شود حال اگر یک خانم باردار بخواهد با روش های مختلف برنزه کردن بدن خود را تحریک  کند باعث ایجاد و یا شدت مشکلات پوستی بیشتری می شود .

مشکلات پوستی ناشی از بارداری

  • آکنه
  • جوش
  • تیرگی و لک ‌های پوستی
  • زگیل های پوستی
  • احساس خشکی و خارش
  • ترک های پوستی (Stretch Marks)

در ادامه به عوارض برنزه کردن به روش‌های مختلف می پردازیم.

 

 

برنزه کردن توسط تخت های برنزه کننده در دوران بارداری

اگر از هواداران برنزه کردن هستید همچنین باردار میباشید  توصیه می شود سراغ برنزه کردن پوست نروید ، خصوصا تخت‌های سولاریوم که دمای بدن را تا حد زیادی بالا می‌برند و باعث آسیب به جنین می شوند . این تخت ها حاوی اشعه های خطرناک  UAV و UVB میباشند که مستقیما به بدن تابیده می‌شوند . بیاری کلواسما یا همان ماسک حاملگی که گاهی در اثر تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود توسط این اشعه‌ها تشدید می شود و احتمال بروز آن افزایش میابد .

برنزه کردن در یارداری با نور خورشید

بر هیچ کسی پوشیده نیست یکی از بهترین راههای تامین ویتامین D در بدن نور خورشید می باشد . ویتامین D یک عنصر ضروری برای بدن می باشد . این ویتامین در دوران بارداری برای رشد جنین  و جلوگیری از پوکی استخوان مادر در آینده بسیار مفید می باشد .همچنین میدانیم ویتامین D در سنتز کلسیم  ، منیزیم و فسفر در بدن نقش اساسی دارد.

اما نکته مهمی که باید به ان دقت کنیم این است که آیا اگر  به مدت طولانی در معرض اشعه های مضر خورشید قرار بگیریم و با این روش اقدام به برنزه کردن پوست خود در دوران بارداری کنیم چه عواقبی خواهد داشت ؟

همانطور که می دانید نور خورشید دارای اشعه های خطرناک UVA و UVB می‌باشد‌، که این دو اشعه باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن می شوند . رادیکال های آزاد دارای خاصیت جهش زایی می باشند و باعث جهش در DNA فرد می شوند‌،‌جهش در DNA باعث ایجاد سرطان و تحریک سلولهای سرطانی در بدن می‌شود.

اشعه UVA رنگدانه ملانین موجود در سلولهای وست را فعال می کند و باعث برنزه شدن پوست می گردد ، تیرگی ناشی از اشعه UVA به سرعت ظاهر می شود  و به سرعت هم از بین می رود . این اشعه بر روی لایه های زیرین پوست که به بافت ها متصل باشند اثر می گذارد و باعث می شود الاستینی که در پوست وجود دارد اثر خود را از دست بدهد و چین و چروک ها در پوست ظاهر شوند.

اما اشعه UVB باعث تحریک تولید ملانین جدید در پوست می شود همچنین اشعه UVB  منجر به آفتاب سوختگی شده واحتال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد .

همچنین قرار گرفتن به مدت طولانی در مقابل نور آفتاب دمای بدن را بالا می برد و باعث آسیب به جنین می‌شود .

استفاده از لوسیون ، کرم ،اسپری و روغن های طبیعی برنزه کننده

استفاده از اسپری های برنزه‌کننده به هیچ وجه در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است ذرات اسپری شده از طریق مجاری هوایی وارد گردش خون شده و به جنین اسیب برسانند .

در مورد لوسیون ، کرم و روغن‌های برنزه کننده به دو نکته زیر دقت کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

نکته اول اینکه ابتدا حساسیت بدن خود را نسبت به لوسیون ها ، کرم ها و روغن های طبیعی برنزه کننده بسنجید زیرا در طی بارداری تغییرات هورمونی رخ داده در بدن ممکن است باعث شود نسبت به بعضی مواد حساسیت پیدا کرده باشید

نکته دوم اینکه پوست شما به علت تغییرات هورمونی ممکن است نسبت به قبل از بارداری متفاوت باشد و باعث ایجاد رنگ و نتیجه دلخواهتان نشود .

 

 

 

در پایان باید توجه داشته باشیم در دوران بارداری همواره تحت نظر پزشک متخصص بوده و هنگام استفاده از محصولات ارایشی و بهداشتی و برنزه کننده‌ها حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا