برنزه کننده‌هاسلامت پوست

آیا استفاده از برنزه کننده ها می تواند باعث ایجاد تیرگی و لکه های پوستی شود ؟

لکه های پوستی نوعی تیرگی پوست می باشند که رنگ های متفاوتی دارند این لکه ها ممکن است در اثر عوامل مختلف  ایجاد می شوند  است نشان دهنده یک بیماری یا مشکل خاصی در بدن باشند. بعضی از لک های پوستی به راحتی از بین می روند و می توانند موقت باشند معمولا این تیرگی ها به دلیل افزایش فعالیت ملانوسیت ها در پوست ایجاد می شوند . عامل اصلی ایجاد لکه ها و تیرگی ها تعداد ملانوسیت ها نیست بلکه افزایش فعالیت آنها می باشد . از دلایل دیگر تغییر رنگ پوست افزایش ملانین می باشد .

انواع لکه های پوستی

  • لکه های ناشی از افزایش سن
  • کک مک ها
  • لک های پوستی مادرزادی
  • خال های قهوه ایی
  • جای جوش
  • لک های ناشی از سوء تغذیه
  • لک های ناشی از آکنه

 

لکه های ناشی از افزایش سن

افرادی که سنشان بالا می رود  و مدام در معرض نور خورشید قرار میگیرند به تدریج روی صورت و دست هایشان لکه های قهوه‌ایی ایجاد می شود . با افزایش سن معمولا رنگ این لکه ها پررنگ‌تر می شود و تعداد آنها افزایش میابد این لکه که ناشی از افزایش سن می باشند معمولا بی خطر هستند .

لکه های ناشی از بارداری

لکه هایی که در دوران  بارداری به وجود می آیند به علت تغییرات هورمونی می باشد که در دوران بارداری اتفاق می افتد این لکه ها معمولا در نیمه دوم بارداری به علت تفییرات هورمونی شدید بیشتر دیده می شوند ، این لکه های قهوه‌ایی معمولا ابتدا کم رنگ تر هستند به تدریج پررنگ‌تر شده و اندازه آنها بزرگ‌تر می شود . این نوع لکه ها معمولا در خانم هایی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند نیز دیده می شود .

کک‌مک‌ها

این نوع لک‌ها بسیار شایع بوده و معمولا در افرادی دیده می شود که پوست سفید و حساس دارند . این لکه‌ها اغلب به رنگ قهوه‌ایی یا قرمز دیده می شوند . علت به وجود آمدن این لکه‌ها ممکن است قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر UVA و UVB  باشد و یا اینکه به علت توزیع نامتوازن رنگدانه‌های ملانین در پوست باشد .

لک های پوستی مادرزادی

این نوع لکه ها همانطور که از نامشان پیداست از بدو تولد همراه فرد می باشند  از نکات مثبت این نوع لکه‌ها به پیشرفت نکردن ان می توان اشاره کرد.

خال‌های قهوه‌ایی

خال‌ها نیز جزء لکه های پوستی به شمار میروند و رنگ آنها معمولا قهوه‌ایی روشن و یا تیره و گاهی آبی می باشند

جای جوش

بعضی افراد پوستشان دارای جوش می باشد و حتی بعد از از بین رفتن جئش جای آن بر روی پوست فرد باقی می ماند.

 لک های ناشی از سوء تغذیه

گمبود انواع مختلفی از ویتامین ها باعث ایجاد لک در بدن می شود مثلا کمبود ویتامین B12 باعث ایجاد لکه های پوستی می شود و کمبود ویتامین A باعث افزایش این لکه‌ها می شود. همچنین کمبود اسید فولیک ، ویتامین C و انواع کم خونی ها باعث ایجاد لک بر روی پوست می شوند.

لک های ناشی از آکنه

این لک ها عموما در اثر اکنه به وجود می آیند و حتی بعد از بهبودی روی پوست باقی می مانند و باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند می شوند ..

 

 

به طور کلی لکه های پوستی در اثر عوامل مختلفی از جمله نور خورشید ، استفاده از دستگاه های برنزه کننده  ، تغذیه ، تغییرات هورمونی ، استرس ، بی خوابی ، استعمال دخانیات ، گرما و آلودگی ایجاد می شود . هورمون‌های بدن موثرترین عامل در ایجاد لکه های پوستی می باشند ، به لکه‌هایی که در اثر تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شوند ملاسما گفته می شود . بقیه عوامل مانند استعمال دخانیات ، استرس ، گرما  می توانند در روند پیری پوست موثر باشند اما علت اصلی به وجود  آمدن لکه‌های پوستی نمی باشند .

در اینجا ما به انواع لکه های پوستی اشاره کردیم همچنین علت های به وجود امدن این لکه ها را توضیح دادیم حال سوال اصلی این است آیا برنزه کننده‌ها می توانند باعث ایجاد تیرگی و لک در پوست شوند ؟

غالبا افراد برای برنزه کردن پوست خود از روش های مختلفی استفاده می کنند . اگر شما از بزنزه کننده های طبیعی  مانند روغن های گیاهی و یا اسپر‌ی‌های برنزه کننده به روش صحیح استفاده کنید بدنتان آسیب نخواهد دید و پوستتان لکه لکه نمی شود ، امااگر از نور خورشید و یا سولاریوم به همراه روش های طبیعی استفاده کنید احتمال بروز لکه های پوستی و آسیب های احتمالی را به مقدار زیاد افزایش می یابد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا