اسکرابسلامت پوست

آیا لایه برداری پوست باعث بهبود رنگ پوست میشود؟

رنگ پوست افراد ممکن است در گذر زمان به دلایل مختلف تغییر کند و شفافیت و طراوت خود را از دست بدهد . پوست ما به طور طبیعی هر سی روز یک بار سلول های مرده خود را از دست می دهد  و سلول های جدید رشد می کند ، حالا اگر سلول های مرده روی پوست جمع شوند ، منافذ پوست بسته شده و باعث ایجاد لکه های پوستی می شود.

در لایه برداری از روش های مختلفی استفاده می‌شود:

  • فیزیکی : شامل دو روش میکرودرم ابریژن و درم ابریژن میباشد
  • شیمیایی : در روش شیمیایی از  اسیدهای ضعیف ،رتینول و آنزیم ها برای لایه برداری استفاده می کنند .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

  •  میکرودرم  ابریژن نوعی عمل لایه برداری مطمئن و بدون خونریزی  می باشد . این عمل برای درمان آسیب های ناشی از نور آفتاب ، اختلالات رنگ پوست ، اسکار و آکنه به کار می رود . میکرودرم ابریژن باید طی چند جلسه پی در پی مثلا هفته ایی یک یا دو بار در هفته انجام شود تا اثر آن نمایان شود.

 

  • در درم ابریژن از یک برس سیمی یا فرز الماس که بر روی موتور چرخنده ایی قرار دارد ، برای برداشتن لایه های پوست استفاده می شود درم ابریژن بیش از همه برای رفع اسکار ناشی از آکنه به کار برده می شود . یکی ار راههای برداشتن تتو استفاده از روش درم ابریژن می باشد.

خواص لایه برداری پوست

  •  لایه برداری پوست به روش موثر باعث درخشندگی و بهبود پوست می شود ، زیرا علاوه بر از بین رفتن سلولهای سطحی و مرده پوست   همچنین باعث لایه برداری عمقی پوست می شود . لایه برداری پوست اگر به طور منظم و مطابق نوع پوست شما انجام شود از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری می کند و باعث کاهش جوش‌های پوست میشود.
  •  لایه برداری به طور پیوسته باعث کلاژن سازی در پوست می‌شود کلاژن دلیل شادابی جوانی و زیبایی پوست می باشد .  کلاژن پروتئینی است که از پیری پوست جلوگیری می‌کند باعث کاهش چین و چروک و خطوط پوستی می شود .

تفاوت های اسکراب با لایه بردار

اسکراب و لایه بردار هر دو برای پاکسازی پوست به کار میرود . اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که شامل موارد زیر است:

  • تفاوت در جنس ماده به کار رفته است : اسکراب حاوی ذرات لایه بردار در یک معجون مبتنی بر کرم و یا ژل است ، اما لایه بردار یک ماده مکانیکی و شیمیایی که روی پوست استفاده می شود می شود و باعث پاکسازی عمقی پوست می شود
  • تفاوت در لایه برداری سطحی و عمقی : اسکراب عمل لایه برداری را به طور سنتی انجام می‌دهد بنابراین لایه سطحی پوست پاکسازی می شود اما مواد شیمیایی موجود در لایه بردار به عمق پوست نفوذ می‌کند و لایه های زیرین پوست را پاکسازی می‌کند.

 

  • تفاوت در میزان آب رسانی : به طور کلی لایه بردارها میزان آبرسانی بیشتری نسبت به انواع اسکراب ها دارند و به منظور از بین بردن سلول های مرده پوست به کار می‌رود ، اما لایه بردار بیشتر برای جوانسازی ، از بین بردن لکه های پوستی و همچنین اصلاح رنگ پوست کاربرد دارد.

 

  • تفاوت در نحوه مصرف : لایه بردار نیاز به شستشو ندارد چون حاوی اسیدهای آنزیم هایی می باشند که خاصیت شیمیایی دارند و جذب پوست می شوند در صورتی که اسکراب پا پس از استفاده باید از سطح پوست شسته شود.

 

تفاوت در احتمال حساسیت : لایه بردارها احتمال حساسیت زایی بیشتری نسبت به اسکراب دارند و ممکن است ایجاد خارش و قرمزی کنند اما در مورد اسکراب مشکل حساسیت کمتر دیده می شود.

 

لایه برداری شیمیایی به طور چشمگیری می تواند ظاهر پوست را بهبود می بخشد و معمولا رنگ پوست را درخشان کرده شادابی و لطافت و طراوت خاصی به پوست میبخشد همچنین لایه برداری باعث می‌شود پوستی جوان داشته باشیم این نوع لایه برداری از مشکلات ناشی از آسیب خورشید مانند لکه های پوستی ، پیری و چین و چروک جلوگیری می کند و باعث بهبود این مشکلات می گردد .

در پایان اگر پوست ناهموار دارید  و حتی اگر صورت خشک داشته باشید لایه برداری مناسب با نوع پوستتان به شما کمک می‌کند سلول های مرده ی پوستتان از بین رفته و سلول های  جدید جای آن را بگیرد . لایه برداری ظاهری نرم لطیف به پوست شما می بخشد و سبب بهبود بافت و رنگ پوست شما می شود و باعث می‌شود جوانتر به نظر بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا