سلامت پوستضدآفتاب

انواع پوست‌ها و کرم ضد‌آفتاب مناسب آن

 

همانطور که می‌دانیم  همه افرارد پوست یکسانی ندارند و جنش ونوع پوستشان با هم متفاوت می‌باشد ، بنابراین  کرم ضد آفتاب برای هر فرد باید مختص به پوست خودش باشد تا بتواند پوستی شاداب و سلامت داشته باشد .دانستن نوع پوست به شما این آگاهی را می دهد چگونه با پوست خود برخورد کنید و از چه محصولاتی متناسب با پوست خود استفاده کنید.
نوع پوست ما بیشتر بستگی به ژنتیک دارد اما عادات روزمره ، شرایط محیطی و رفتار با پوستمان بر تغییر نوع پوست موٌثر است .

 

انواع پوست

  • پوست معمولی
  • پوست چرب
  • پوست  خشک
  • پوست مختلط (ترکیبی )
  • پوست حساس

 

پوست معمولی

پوست معمولی نه مانند پوست خشک دچار چروک و پیری زودرس می شود و نه مانند پوست چرب دارای جوش میباشد .
یکی از راههای مراقبت از پوست معمولی دوری از افتاب و استفاده مکرر از ضد آفتاب می باشد . برای پوست‌های معمولی از ضد‌آفتاب با SPF  حداقل 30 استفاده کنید .

پپوست چرب
پوست های چرب در نگاه اول داری جوش و منافذ باز زیادی هستند این نوع پوست معمولا براق می باشند.
برای مراقبت از پوست های چرب باید ابتدا از پاک کننده های مناسب پوست چرب استفاده کرد ، سپس از رطوبت رسان فاقد چربی و در انتها از ضد افتاب مخضوص پوست های چرب استفاده کرد
کسانی که پوست چرب دارند باید ضد آفتابی استفاده کنند که فرمول ساخت ان بر پایه آب باشد و در ساخت آن از چربی استفاده نشده باشد همچنین باعث مهار ترشح سبوم شود . این نوع کرم های ضد آفتاب از براقی پوست جلوگیری کرده و باعث می شود پوستی مات داشته باشید .

پوست خشک
پوست های خشک در نگاه اول براق نیستند و خشک و کدر به نظر میرسند معمولا فاقد منافذ باز می باشند، در این افراد معمولا سن پوستی از سن شناسنامه ایی بیشتر به نظر می رسد، این افراد به دلیل خشکی پوست و پایین بودن سطح چربی مفید پوست مستعد حساسیت ، خارش و قرمزی هستند
برای مراقبت از پوست خشک ابتدا باید از آبرسان و رطوبت رسان های مخصوص پوست خشک استفاده کرد هچنین ضد آفتاب باید حاوی مرطوب کننده های متعدد مانند سیلیکون، لانولین و روغن باشد . هنگام خرید ضد آفتاب مخصوص پوست های خشک حتما spf آن 30 به بالا باشد.

پوست مختلط
پوست های مختلط دارای دو منطقه متفاوت می باشند که در ناحیه t.zone چرب و در ناحیه v.zone خشک است .
در مورد پوست های مختلط باید از ضد آفتابی استفاده کنیم که فاقد چربی باشد و در عین حال آبرسانی و رطوبت پوست را تامین کند .
معمولا در پوست های مختلط از محصولات MIX استفاده می شود.

پوست حساس
پوست های حساس یا تحریک‌پذیر معمولا در مقابل اشعه خورشید سریع واکنش نشان داده و دچار آفتاب سوختگی می‌شوند . این نوع پوست معمولا ملتهب و قرمز می‌باشد . ضد آفتاب مورد استفاده برای این پوست‌ها باید ویژه باشد زیرا پوست‌های حساس مثل پوست کودکان آسیب پذیر هستند . این نوع ضد آفتاب‌ها باید ضد حساسیت و ضد قرمزی باشند . همچنین کرم ضد‌آفتاب این نوع پوست باید فاقد هر گونه رنگ و بو باشد زیرا باعث ایجاد  آلرژی در پوست می‌شود . هنگام خرید کرم ضد‌آفتاب مناسب وست‌های حساس به کلمه هایپو‌آلرژیک روی آن دقت نمایید .

 

 

تشخیص نوع پوست

اگر صد در صد از نوع وست خود مطمئن نیستید با یک آزمایش ساده می توانید نوع پوستتان را تشخیص دهید. در این آزمایش ابتدا باید پوست خود را کاملا با مایع شوینده مخصوص صورت بشویید ، سپس به آرامی با حوله خشک کنید، توجه داشته باشید حوله را روی پوست خود نکشید و فقط با ضربه های آرام آب صورت را بگیرید، یک ساعت صبر کنید ، در طی این یک ساعت از هیچ کرم مرطوب کننده، آبرسان و حتی تونر صورت استفاده نکنید، حالا با یک دستمال کاغذی تمیز روی قسمت های مختلف صورت بکشید، توجه داشته باشید برای هر قسمت صورت از یک دستمال کاغذی استفاده کنید. سپس دستمال کاغذی ها را در نور چک کنید اگر دستمال دارای لکه های چرب بود پوست آن قسمت چرب است اما اگر دستمال چرب نشد پوستتان خشک است اما اگر در بعضی از قسمت های صورت دستمال کاغذی چرب شد و در قسمت دیگر تغییر نکرد یا کمی مرطوب شد پس پوست شما ترکیبی است . فقط دقت داشته باشید لکه های چرب را از رطوبت به درستی تشخیص دهید

به طور کلی تشخیص نوع پوست در انتخاب نوع محصول مورد نظر مانند کرم ضد افتاب ، تونر ، کرم های آرایشی .و …..نبسیار موثر است و نهایتا باعث می شود پوستی شاداب و سلامت داشته باشید

در نهایت آگاهی از نوع پوستتان باعث می‌شود انتخابی بهتر در خرید ضد‌آفتاب داشته باشید  در نتیجه سلامت پوست خود را تضمین کنید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا