سلامت پوستضدآفتاب

چگونه از کرم ضد افتاب استفاده کنیم؟

 

بهترین روش برای محافظت از پوست  در مقابل اشعه های ماوراء بنفش خورشید استفاده از یک کرم  ضد آفتاب مناسب می باشد

اما روش مورد استفاده از هر چیزی مهمترین قدم برای گرفتن یک نتیجه مطلوب از آن می باشد .بنابراین بعد از تهیه یک کرم ضد افتاب مناسب و با کیفیت باید طرز استفاده از آن رابه روش صحیح بدانیم ، در این مقاله به روش صحیح استفاده از کرم ضد افتاب می پردازیم.

 

ضرورت استفاده از کرم ضد افتاب

نور خورشید دارای دو اشعه می باشد که ار لایه های پوست عبور کرده و باعث اثرات جبران ناپذری برپوست بدن میشوند .

دو اشعه uva , uvb   پس از گذر از لایه های پوست باعث ایجاد عوارضی در پوست می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم

  • افتاب سوختگی
  • سرطان پوست
  • ایجاد لکه های پوستی
  • ایجاد چین چروک در پوست
  • پیری زود رس

حال که ضرورت استفاده از ضد افتاب را متوجه شدیم باید بدانیم بهترین ضد افتاب مناسب پوستمان را انتخاب کنیم .  همچنین باید بدانیم استفاده از یک ضد افتاب مناسب باعث کاهش آسیب های پوستی تا 98% می شود و از ایجاد موارد ذکر شده در بالا جلوگیری می کند.

ویژگی های ضد افتاب خوب و مناسب

  • spf آن بالای 30 باشد
  • ضد آفتاب گسترده طیف باشد به این معنی که قابلیتمحافظت در برابر اشعه های uva و uvb را داشته باشد
  • مناسب نوع پوست انتخاب شود
  • ایجاد حساسیت قرمزی و التهاب نکند

 

نحوه صحیح استفتده از کرم ضد افتاب

پس از اینکه کرم ضد افتاب مناسب پوست خود را تهیه کردید باید نحوه صحیح استفاده از آن را به روش صحیح بیاموزید .استفاده از کرم ضد آفتاب در عین مهم بودن بسیار ساده می باشد وشما می توانید با رعایت نکات زیر به راحتی از آن استفاده کنید و در نهایت پوشش صحیح در مقابل اشعه های مضر آفتاب برای پوست خود ایجاد کنید.

 

 

در مورد ضد افتاب نکات مهمی وجود دارد که در ابتدا  باید آنها را رعایت کنید :

  • تست حساسیت : قبل از مصرف کرم ضد آفتاب پیشنهاد می شود ابتدا مقداری از کرم را روی پوست دست خود امتحان کنید مقداری از کرم را روی مچ دست خود بزنید و مدتی صبر کنید اگر به کرم مورد نظر آلرژی داشته باشید در پوست شما خارش، قرمزی و یا کهیر ایجاد می شود در نتیجه متوجه خواهید شد این کرم  ضد افتاب مناسب پوست شما نیست و باعث ایجاد حساسیت در پوست صورت شما می شود پس باید کرم دیگری انتخاب کنید.

 

  • زمان مصرف ضد آفتاب : بر اساس ساختاری که ضد آفتاب دارند باید 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج از منزل و در معرض نور خورشید قرار گرفتن از ضد آفتاب استفاده کرد . معمولا ژل  ضد افتاب ، فلوئیدها و اسپری های ضد افتاب قدرت جذب بیشتری دارند پس کافیست 15 دقیقه قبل از خروج از منزل از انها استفاده کرد . اما کرم ها و لوسیون ها قدرت جذب کمتری دارند پس باید قبل از خروج از منزل 30 دقیقه برای جذب  به انها زمان بدهیم.

 

  • مقدار مصرف کرم ضد افتاب :برای پوشش کامل کرم ضد افتاب باید مقدار دو بند انگشت از کرم را برداشته و  به طور کامل روی پوست صورت به غیر از چشم ها و لب ها مالیده شود . علاوه بر صورت باید کل گردن و گوش با ضد افتاب پوشش داده شوند. هر قسمت از اعضای بدن که در معرض نور خورشید قرار میگیرند باید توسط ضد افتاب پوشش داده شوند . بهتر است برای پوشش اعضای بدن از دو انگشت کرم برای قسمت های مختلف استفاده کرد

 

  • زمان تمدید ضد افتاب : ضد آفتاب خود را هر 2 الی 3 ساعت تمدید کنید . برای تمدید ضد آفتاب  نیازی نیست صورت خود را بشویید اما اگر از کرم پودر و لوازم ارایشی دیگر روی پوست خود استفاده کرده اید  و یا آلودگی روی صورتتان وجود دارد ، بهتر است صورت خود را بشویید . اگر  صورت شما دارای کک مک و لکه های پوستی می باشد کم هزینه ترین راه برای جلوگیری از این لکه ها استفاده از کرم ضد افتاب می باشد همچنین اگر لیزر درمانی کرده اید و یا اینکه از هر گونه لایه بردار برای پوست خود استفاده کرده اید ، ضرورت استفاده از ضد افتاب چندین برابر می شود.

 

  • مصزف ضد افتاب در روز های برفی و ابری : در روزهای برفی به علت انعکاس اشعه خورشید استفاده از ضد افتاب ضرووری می باشد همچنین باید بدانید اشعه های فرابنفش خورشید از ابر ها قابلیت عبور دارند بنابرین استفاده از ضد افتاب در روز های ابری و برفی ضروری می باشد.

 

  • ضد آتاب هنگام شنا : هنگام شنا در استخر های رو باز و دریا حتما قبل از خیس شدن از ضد افتاب های ضد تعریق و ضد اب استفاده کنید.

 

  • ضد افتاب مخصوص پوست دور چشم : به علت حساس بودن نواحی اطراف چشم باید از ضد آفتاب مخصوص اطراف چشم و یا کانسیلر استفاده کرد.

 

  • تاریخ انقضای ضد افتاب : حتما هنگام خرید ضد آفتاب به تارخ انقضای درج شده روی آن توجه کنید .کرم های ضد افتاب معمولا بعد از سه سال منقضی می شوند و باید دور انداخته شوند.

در انتها تاکید داریم در استفاده از ضد افتاب دست و دل باز باشید و نکات بالا را رعایت کنید تا پوستی شاداب ، سالم و با طراوت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا