سلامت بدنسلامت ذهنسلامت عمومی

فواید امگا 3 بر بدن

نقش و فواید امگا 3 بر بدن:

ما در مورد اثرات مفید امگا 3 بر بدن انسان زیاد شنیده ایم. از اثرات آن بر بهبود عملکرد و سلامت مغز، سیستم قلبی عروقی تا بیماری هایی مانند آسم و سرطان. این ماده یکی از انواع اسیدهای چرب ضروری برای بدن است که بدن قادر به تولید آن نیست، بنابراین نیازهای بدن باید از طریق تغذیه یا مصرف مکمل ها تامین شود. به گفته متخصصان، امگا 3 یک عامل ضد التهابی مطلوب است که بر سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر مثبت می گذارد و التهاب ناشی از بیماری های خاص را کنترل می کند.

فواید امگا 3 برای سیستم اسکلتی عضلانی بدن:

بسیاری از بیماری های انسان به نوعی با فرآیند التهابی مرتبط هستند و یکی از فواید امگا 3 کنترل فرآیند التهابی است. این اسید چرب به عنوان یکی از موثرترین مواد طبیعی در کاهش التهاب شناخته شده است. امگا 3 همچنین به عنوان یک عامل مهم در تعدیل سیستم ایمنی شناخته می شود و بنابراین برای درمان بیماری های خودایمنی مختلف مانند آرتریت روماتوئید استفاده می شود.
مصرف مکمل های غذایی حاوی امگا 3 ممکن است فعالیت بیماری را کاهش داده و مصرف سایر داروهای مرتبط با این بیماری را کاهش دهد. با این حال، اگرچه شواهد محدودی مبنی بر کاهش علائم در بیماران با زانوبند وجود دارد، اثربخشی آن در پیشگیری و کاهش بروز آرتریت زانو هنوز ثابت نشده است. اگرچه تحقیقات کمی در مورد نقش امگا 3 در کاهش درد بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شده است، اما این ترکیب یکی از انواع مکمل های غذایی است که به طور گسترده در چنین افرادی استفاده می شود.
علاوه بر کمبود امگا 3، نسبت مصرف و نسبت امگا 3 به امگا 6 در بدن بسیار مهم است، زیرا در بیماران مبتلا به سندرم درد مزمن این نسبت کاهش یافته و مشخص شد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است علائم درد و خستگی را کاهش دهد، مکانیسمی ممکن است که ما معتقدیم تولید واسطه‌های مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد. علاوه بر عوامل و بیماری‌های بی‌شماری که منجر به احساس خستگی می‌شود، خستگی می‌تواند یکی از علائم کمبود امگا 3 باشد و افرادی که از خشکی پوست و ریزش مو، مشکلات حافظه و تغییرات خلقی در برخی از آنها شکایت دارند. . به دلیل ضعف سیستم ایمنی، همیشه احساس بیماری و سرما می کنید. استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 در بیماران مبتلا به کمردرد و گردن درد می تواند مصرف داروهای ضد التهاب و مسکن ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در برخی موارد جایگزین مناسبی برای این داروها باشد.

فواید امگا 3 برای ورزشکاران:

نتایج نشان می دهد که مصرف امگا 3 باعث افزایش سطح خون رسانی به ماهیچه ها در حین ورزش و کاهش میزان کبودی عضلات در آسیب های ورزشی و تورم ناشی از آنها می شود. امگا 3 می تواند اثرات برخی داروها را افزایش یا کاهش دهد، بنابراین افراد در صورت استفاده از هر دارویی، به ویژه داروهای رقیق کننده خون یا کنترل قند خون، باید با پزشک خود مشورت کنند تا میزان مصرف دارو را نیز تنظیم کند. مقدار و زمان مصرف امگا 3.

فواید امگا 3 در کنترل التهاب:

افراد مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی باید حتماً ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانند، زیرا تحقیقات نشان می دهد که یکی از فواید امگا 3 کنترل التهاب در مفاصل، اسکلت و ماهیچه ها است که باعث کاهش درد مفاصل و عضلات می شود. بنابراین تاکید می شود که ماهی دو یا سه بار در هفته مصرف شود. بسته به وزن، هر فرد می تواند در هر وعده غذایی از 90 تا 150 گرم ماهی بخورد.
اگرچه امگا 3 در منابع گیاهی مانند گلرنگ، کلزا، روغن بذر کتان و روغن سویا یافت می شود، اما بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 بدون شک ماهی و غذاهای دریایی است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی اثر ضد التهابی مطلوب تری دارند. بنابراین تغذیه مناسب می تواند دردهای مزمن بیمار را تا حد زیادی کاهش دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

استفاده تصادفی از مکمل های امگا 3:

برخی افراد خودسرانه به جای خوردن ماهی به مکمل ها و قرص های امگا 3 روی می آورند. اگرچه استفاده از این نوع مکمل ها و قرص ها باعث کاهش التهاب، کاهش سطح تری گلیسیرید خون و رفع مشکلات می شود، اما با توجه به اینکه مصرف زیاد قرص های امگا 3 باعث مایع خون و افزایش قند خون در دراز مدت می شود، حتی باید از مصرف آن خودداری کرد. در صورت امکان. مصرف طولانی مدت و روزانه آن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. با توجه به اینکه امگا 3 نوعی اسید چرب است، در صورت مصرف بیش از حد، با اسید چرب امگا 6 که برای بینایی و عملکرد مغز ضروری است رقابت می کند و جذب آن را کاهش می دهد. مکمل ها و قرص های امگا 3 باید زیر نظر پزشک مصرف شوند. اگر التهاب در بدن وجود داشته باشد و پزشک مصرف مکمل امگا 3 را توصیه کند، مصرف آن برای مدتی بی خطر است. افرادی که اصلاً از خوردن غذاهای دریایی بدشان نمی آید، می توانند منابع گیاهی مانند روغن کانولا را در رژیم غذایی خود بگنجانند یا در نهایت از مکمل های امگا 3 دو بار در هفته استفاده کنند.

مکانیسم پیچیده استخوان سازی:

برخی از مطالعات روی انسان نشان می دهد که اسیدهای چرب با زنجیره بلند مانند امگا 3 باعث افزایش تشکیل استخوان، تاثیر بر رشد استخوان در جوانی و کاهش تحلیل استخوان در سنین بالا می شود. با این حال، مکانیسم سلولی ساخت اسیدهای چرب امگا 3 پیچیده است و شامل تغییراتی در متابولیت‌های اسیدهای چرب مانند پروستاگلاندین‌ها، رزولوین‌ها و مدافعان می‌شود که بر مسیرهای سیگنالینگ مختلف، سیتوکین‌ها و فاکتورهای رشد تأثیر می‌گذارند. البته هنوز در برخی موارد اختلاف نظر وجود دارد. اسیدهای چرب امگا 3 بر گیرنده های هسته ای موجود در سلول های استخوان یا استئوکلاست ها تأثیر می گذارد و از تحلیل استخوان جلوگیری می کند.
تنها نقش امگا 3 در پیشگیری و درمان پوکی استخوان مشخص نیست، اگر نقش امگا 3 را در نظر بگیریم نقش کمکی برای کلسیم و کلسیم دارد. تاثیر مثبتی بر سلول های استخوان ساز دارد.

اشاره:
نکته مهم این است که افرادی که وارفارین یا آسپرین مصرف می کنند نمی توانند به تنهایی مکمل مصرف کنند و باید تحت نظر پزشک خود و بر اساس آزمایشات منظم مکمل مصرف کنند. از سوی دیگر، از آنجایی که مکمل دارای عوارض گوارشی است، بهتر است آن را با معده خالی مصرف نکنید و بهترین زمان مصرف آن همراه یا بعد از غذا است. علاوه بر این، برای جذب بهینه، نسبت امگا 6 به امگا 3 باید 2 به 1 به 3 باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا