سلامت بدن

پودر فرامکس چیست و چه تاثیری بر روی بدن دارد:

پودر فرامکس:

پودر فرامکس یک کمپلکس پلی ساکارید است که برای درمان فقر آهن و کم خونی فقر آهن استفاده می شود. آهن برای تشکیل هموگلوبین، میوگلوبین، سیتوکروم ها و پراکسیدازها مورد نیاز است. آهن عامل مهمی در حفظ سلامتی است و به تشکیل گلبول های قرمز کمک می کند.

خواص پودر فرامکس:

برای درمان کمبود آهن استفاده می شود
کمک به پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن
محلول در آب

نحوه استفاده از پودر فرامکس:

پودر فرامکس را در آب حل کنید یا آن را با غذاهای نرم یا دانه های پودر شده مخلوط کنید. باید چند ساعت قبل یا بعد از مصرف دارو مصرف شود.

مقدار مصرف پودر فرامکس:

کودکان 0-2 ماهه: 1/4 قاشق چایخوری در روز (حاوی 15 میلی گرم آهن عنصری).
کودکان 2 ماه تا 13 سال: 1/4 – 1/2 قاشق چایخوری (حاوی 15-30 میلی گرم آهن عنصری) در روز
سنین 14 سال به بالا: 1/4 – 3/4 قاشق چایخوری (حاوی 15-45 میلی گرم آهن) در روز.
یا طبق دستور پزشک مصرف کنید.
فواید استفاده از پودر فارمکس را بشناسید:

مزایای استفاده از پودر فارمکس :

پودر فارمکس حاوی آهن است که جزء ضروری و مهم پروتئین های دخیل در انتقال اکسیژن و متابولیسم است. مرکز هموگلوبین گلبول های قرمز از پروتئین های خاصی و آهن تشکیل شده است. یک فرد سالم در هر 100 متر مکعب خون حدود 15 گرم هموگلوبین دارد.

هر گرم هموگلوبین حاوی 3.5 میلی گرم آهن است. یک فرد بالغ و سالم 4-5 گرم آهن در بدن خود دارد. 60-70 درصد آهن بدن در هموگلوبین موجود است و ذخایر کبد، طحال و مغز استخوان بزرگترین منبع آهن بعد از هموگلوبین هستند که 30-35 درصد آهن بدن را تشکیل می دهند.
آهن یکی از عناصر کمیاب است که برای داشتن بدنی سالم و قوی لازم است، زیرا بخشی از هموگلوبین خون است. هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن از ریه ها به تمام سلول های بدن از طریق خون است. علاوه بر این، آهن در فرآیند تبادل انرژی شرکت می کند و همچنین نقش مهمی در سیستم حفاظتی بدن دارد. به خصوص در دوران بارداری و شیردهی نیاز بدن به آهن افزایش می یابد و نیاز آن شدیدتر احساس می شود.
پودر فارمکس خطر کم خونی ناشی از فقر آهن را در زنان باردار کاهش می دهد. برخی از این خطرات عبارتند از:
تولد زودرس
نوزاد با وزن کم هنگام تولد
افزایش احتمال مرگ نوزاد
احساس افزایش خستگی
عوارض قلبی عروقی نوزاد مرتبط با کم خونی مادر
اختلال در اکسیژن رسانی به جنین
کاهش مقاومت در برابر خونریزی شدید در هنگام زایمان که هم برای مادر و هم برای جنین مشکلات جدی ایجاد می کند
کاهش عوارض ناشی از جراحی

نقش آهن و استفاده از پودر فارماکس در سلامت بدن:

انتقال اکسیژن:
Heme یک ترکیب حاوی آهن است که در تعدادی از مولکول‌های مهم بیولوژیکی مانند هموگلوبین و پروتئین‌های حاوی آهن یافت می‌شود که در انتقال و ذخیره اکسیژن نقش دارند. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز یافت می شود و دو سوم آهن بدن را تشکیل می دهد. میوگلوبین نقش مهمی در انتقال و ذخیره موقت اکسیژن در ماهیچه ها دارد و به رساندن اکسیژن مورد نیاز عضلات فعال بدن کمک می کند.
هنگامی که اکسیژن کافی وجود ندارد (هیپوکسی)، به عنوان مثال در افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند یا مبتلا به بیماری مزمن ریوی هستند، پاسخ فیزیولوژیکی بدن افزایش می یابد و تشکیل گلبول های قرمز خون افزایش می یابد. رشد مویرگ های خونی را تحریک می کند و تولید آنزیم های دخیل در متابولیسم بی هوازی را افزایش می دهد. آهن در تمام مراحل ذکر شده نقش مهمی دارد.

تولید انرژی:
سیتوکروم ها ترکیبات حاوی هم هستند که نقش مهمی در تولید انرژی و بقای سلولی از طریق نقش خود در انتقال الکترون در میتوکندری ایفا می کنند. آنزیم های حاوی آهن غیر هم مانند NADH دهیدروژناز و سوکسینات دهیدروژناز نیز در متابولیسم مهم هستند.
سم زدایی:
سیتوکروم 450-P متعلق به خانواده ای از آنزیم ها است که در متابولیسم تعدادی از مولکول های زیستی مهم و در سم زدایی و متابولیسم داروها و آلاینده ها نقش دارند. مانند بقیه سیتوکروم های این گروه، این سیتوکروم نیز حاوی آهن است.
عملکرد سیستم ایمنی:
کاتالاز و پراکسیداز آنزیم های حاوی هم هستند که از تجمع پراکسید هیدروژن (H2O2) محافظت می کنند. به عنوان بخشی از پاسخ‌های سیستم ایمنی، باکتری‌ها توسط گلبول‌های سفید خون غرق می‌شوند و در معرض ROS (نوع‌های فعال اکسیژن) قرار می‌گیرند تا باکتری‌ها را از بین ببرند. حذف ROS توسط آنزیم های آلوپروکسیداز آهن با کمک نوتروفیل ها کاتالیز می شود.
DNA سنتز:
آنزیم مهم دیگر وابسته به آهن ریبونوکلئوتید دداز است. برای سنتز DNA مورد نیاز است بنابراین آهن برای انجام فرآیندهای مهم بدن مانند رشد، تولید مثل، سلامت و فعالیت بدنی بسیار مهم است.

توصیه های درمانی برای پودر فارمکس:
پودر فارمکس در دوزهای بیشتر از 35 میلی گرم در روز، برخی از افراد ممکن است مشکلاتی مانند یبوست، اسهال یا استفراغ را تجربه کنند. مدفوع تیره در طول درمان با آهن رایج است.
پودر فرامکس را با فاصله 3-2 ساعت از این داروها مصرف کنید: تتراسایکلین، سیپروفلوکساسین و سایر کینولون ها، پنی سیلامین، آلندرونات، لووتیروکسین و آنتی اسیدها، این فرآورده حاوی مقادیر زیادی آهن است، بنابراین مصرف آن در بیماران حساس به آهن ممنوع است. .
پودر فارمکس یک مکمل غذایی است که برای تشخیص، پیشگیری یا درمان در نظر گرفته نشده است.
احتیاط در استفاده از پودر فارمکس
خانم های باردار و شیرده باید قبل از استفاده از پودر فارمکس با پزشک خود مشورت کنند.
اگر دارویی مصرف می کنید، قبل از استفاده از پودر فارمکس با پزشک خود مشورت کنید.

شرایط نگهداری پودر فارمکس:

دور از نور و در دمای 15 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
دور از دسترس اطفال نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا