سلامت بدن

چرا از مولتی ویتامین خارجی استفاده کنیم؟

مولتی ویتامین چیست و چه فوایدی دارد؟

مولتی ویتامین ترکیبی از ویتامین های مختلف است که به طور طبیعی در غذا وجود دارد.مولتی ویتامین ها برای مکمل ویتامین هایی استفاده می شوند که به دلایلی از طریق رژیم غذایی به دست نمی آیند. کمبود ویتامین می تواند ناشی از بیماری، بارداری، تغذیه نامناسب، سیستم گوارشی و دلایل دیگر باشد که در این صورت استفاده از مولتی ویتامین ها ضروری می شود، در بسیاری از موارد بدن فاقد مواد معدنی مانند آهن و کلسیم است که در این صورت باید مولتی ویتامین ها مصرف شود. گرفته شده. مهمترین فواید مصرف مولتی ویتامین عبارتند از:
تقویت سیستم ایمنی بدن
باعث افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی می شود
استرس و اضطراب را کاهش دهید
بهبود حافظه و تمرکز
قدرت بدنی و قدرت عضلانی را افزایش می دهد
بهبود خلق و خو
پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان

نقش ویتامین ها در بدن انسان چیست:

ویتامین ها و مواد معدنی مواد مغذی هستند که صدها نقش مهم و متنوع را در بدن انسان ایفا می کنند. این مواد مغذی از طریق خون انسان به مغز و سایر اعضای بدن می رسد. بدون مواد مغذی، تبدیل غذا به انرژی، ساختن و حفظ استخوان ها، دندان ها، پوست و سیستم عصبی سالم غیرممکن است و سیستم ایمنی بدن نیز قادر به عملکرد صحیح نیست.
بهترین راه برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی بدن از طریق یک رژیم غذایی سالم است. اگر رژیم غذایی روزانه هر فرد شامل تمام گروه های غذایی مانند پروتئین، کربوهیدرات، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و غلات باشد، نیازی به مصرف مولتی ویتامین نیست. اما دلایل متعددی وجود دارد که گاهی اوقات حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، بدن شما همچنان با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه است. به عنوان مثال در برخی موارد افراد به خوبی غذا می خورند اما جذب مواد مغذی در بدن کافی نیست و در نتیجه دوباره کمبود ویتامین بروز می کند. از سوی دیگر سبک زندگی غلط، مصرف بی رویه فست فودها و تنقلات ناسالم باعث شده است که کمبود ویتامین ها و مواد معدنی هر روز بیشتر از گذشته نمایان شود.
برخی از گروه های سنی مانند کودکان و زنان باردار بیش از سایرین به ویتامین ها نیاز دارند. خوشبختانه با پیشرفت علم داروسازی می توان مشکلات تغذیه ای را به راحتی با مصرف مکمل های غذایی برطرف کرد. اما شما باید دقیقا بدانید که کدام مکمل غذایی را انتخاب کنید تا بهترین فواید را از آن ببرید. دانستن تفاوت مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی می تواند در بهترین انتخاب شما بسیار موثر باشد.

تفاوت مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی:

وقتی برای خرید مولتی ویتامین به داروخانه می روید، با تعداد زیادی مکمل مواجه می شوید که با توجه به گستردگی آنها می تواند کمی گیج کننده باشد. در قدم اول باید بدانید که بهتر است هدف خود را از خرید مولتی ویتامین مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر کمبود ویتامین D3 دارید، حتماً باید به دنبال مولتی ویتامین هایی باشید که مقادیر کافی از این ویتامین را در ترکیبات خود دارند. البته اگر بدن شما دچار کمبود این ویتامین است، به گفته پزشک بهتر است از قرص های ویتامین D استفاده کنید نه مولتی ویتامین.
در بازار دارویی انواع مختلفی از مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی وجود دارد که هر کدام را می توان انتخاب کرد اما به طور کلی تفاوت مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی را می توان از 2 جنبه ارزیابی کرد:
ترکیبات مولتی ویتامین ایرانی و خارجی:
مواد تشکیل دهنده یک مولتی ویتامین مهمترین فاکتورهایی هستند که باید هنگام خرید آن در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید یک مولتی ویتامین معدنی دریافت کنید، باید به دنبال آهن یا کلسیم بیشتری باشید. البته، اگر فردی هستید که کمتر از لبنیات در رژیم غذایی خود استفاده می کنید، ممکن است به یک مولتی ویتامین معدنی سرشار از کلسیم نیاز داشته باشید. به طور کلی یک مولتی ویتامین ایده آل، چه ایرانی و چه خارجی، باید حاوی مواد زیر باشد:
ویتامین A
ویتامین های گروه B و ویتامین های C، D و E
او
کلسیم
منیزیم
روی
این بدان معنا نیست که سایر ویتامین ها و مواد معدنی اهمیت کمتری دارند. البته ویتامین K و سایر مواد معدنی مانند مس، منگنز، کروم، ید و غیره. آنها همچنین برای بدن مهم هستند، اما شاید بتوان آنها را به راحتی از طریق منابع غذایی تهیه کرد و نگران کمبود آنها نباشید.
تفاوت مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی از آن جهت حائز اهمیت است که در ترکیب مولتی ویتامین های ساخت هر کشور به ویتامین ها و مواد معدنی که در آن جامعه کمتر وجود دارد توجه بیشتری می شود. به عنوان مثال، کمبود آهن در آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی ممکن است به اندازه ایران نباشد. در این صورت مشخص است که از این ماده بیشتر در محصولات ایرانی استفاده می کنند. پس بهتر است از مولتی ویتامین های ایرانی استفاده کنید.
از طرفی طیف وسیع تری از ویتامین ها و مواد معدنی را در مولتی ویتامین های خارجی مانند قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال می توانید بیابید، اما تعداد نمک های معدنی مورد استفاده در اکثر محصولات ایرانی کمتر است. البته این یک مشکل کلی نیست و برخی مکمل های ایرانی مانند قرص های مولتی ویتامین مینرال ساپلکس نیز حاوی میزان مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

فرمول مولتی ویتامین ایرانی و خارجی:

تفاوت مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی را می توان از جنبه دیگری نیز بررسی کرد و آن فرمولاسیون آنهاست. اگر ترکیب دو مولتی ویتامین ایرانی و خارجی را با هم مقایسه کنیم به راحتی متوجه می شویم که مثلا هر دو حاوی ویتامین C، ویتامین E، آهن و … هستند و حتی گاهی نسبت ترکیبات آنها با یکدیگر یکسان است. پس چرا اثرات آنها کمی با یکدیگر متفاوت است؟
با توجه به تجربه مصرف کنندگان، تاثیر مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی از جهاتی متفاوت است:
طعم:
کودکان یکی از پرمصرف ترین گروه های سنی برای مولتی ویتامین هستند. مولتی ویتامین های کودکان معمولا به صورت شربت تهیه می شود. طبق تجربه مشتریان، کودکان در صورت غریبه بودن با رغبت بیشتری از مولتی ویتامین های کودکان استفاده می کنند و دیگر لازم نیست والدین کودکان را مجبور به خوردن آن کنند.
اثرات مضر:
این یک مشکل رایج نیست، اما به طور کلی، مصرف کنندگان گزارش می دهند که هنگام مصرف مولتی ویتامین های خارجی عوارض جانبی کمتری را تجربه می کنند. مشکلات گوارشی مانند درد معده، استفراغ و حالت تهوع از جمله عوارض مصرف مولتی ویتامین است. همچنین خیلی ها می گویند که مثلا بعد از مصرف مولتی ویتامین های ایرانی، دندان های فرزندانشان تیره می شود، اما استفاده از مولتی ویتامین های خارجی چنین عوارضی ایجاد نمی کند. اما عوارض جانبی در موارد نادری رخ می دهد و اینطور نیست که مولتی ویتامین های ایرانی همیشه پر از عوارض باشند.

قیمت مولتی ویتامین ها در ایران و خارج از کشور:

تفاوت مولتی ویتامین ایرانی با مولتی ویتامین خارجی از نظر قیمت بسیار مهم است یعنی مولتی ویتامین خارجی را می توان با قیمت بالاتری نسبت به مولتی ویتامین ایرانی تهیه کرد اما قیمت بالای محصول توجیه کننده آن نیست همیشه با بالاترین کیفیت گاهی اوقات محصولات خارجی صرفاً به دلیل هزینه واردات آنها با قیمت بالاتری به فروش می رسند، بنابراین قیمت بالای مکمل های خارجی را دلیل موجهی برای کیفیت مکمل فرض نکنید. و با توجه به بودجه و نکات بالا مولتی ویتامین های ایرانی یا خارجی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا