سلامت بدنسلامت عمومی

امگا 3 چیست و عوارضش در بدن

امگا 3 چیست:

امروزه اکثر مردم نام امگا 3 را شنیده اند. به طور کلی چربی ها و روغن ها یکی از مهم ترین مواد در رژیم غذایی انسان هستند. چربی ها در سلول ها و بافت های بدن یافت می شوند و نقش مهمی در تولید سلول دارند.
از آنجایی که یک گرم چربی در بدن به اندازه 9 کیلو کالری انرژی تولید می کند، یعنی دو برابر کربوهیدرات ها (قندها) و پروتئین، چربی می تواند به هر رژیم غذایی برای کودکان در حال رشد اضافه شود.
اسیدهای چرب اجزای تشکیل دهنده چربی هستند. بدن نمی تواند انواع ضروری را تولید کند و باید از طریق غذا تامین شود، از جمله: امگا 3 و امگا 6.
اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل حضور در غشای سلولی نقش مهمی در فعالیت بدنی بدن دارند. این اسیدهای چرب در تمام عملکردهای بیولوژیکی از جمله تنظیم سیستم گردش خون، تولید مثل، ایمنی و عصبی استفاده می شود.
نام دیگر امگا 3 اسید لینولنیک و نام دیگر امگا 6 اسید لینولئیک است. برای اینکه بدن ما مشتقات مورد نیاز خود را از امگا 3 و امگا 6 موجود در غذا بسازد، باید این دو ماده را در تعادل دریافت کند.
نسبت ایده آل امگا 6 به امگا 3 باید 1 به 1 و حداکثر 4 به 1 باشد اما متاسفانه این نسبت در جامعه 11 به 1 به 30 به 1 است که این نسبت امگا 6 به امگا 6 است. مصرف آن در سی برابر بیشتر است. در بیشتر موارد بیشتر از امگا 3 است.
لازم به ذکر است که مصرف انفرادی هر یک از این دو ماده باعث بروز مشکلات عدیده ای در بدن می شود، زیرا زمانی که امگا 6 بیشتر از امگا 3 مصرف شود، بدن از امگا 6 استفاده نمی کند.

علائم کمبود امگا 3 که در بدن رخ میدهد:

کسالت بزرگ
خطر ابتلا به بیماری های التهابی
پوست خشک
تحویل زودهنگام
موهای بی جان
ناخن های شکسته
بیخوابی
تمرکز ضعیف
مشکلات یادگیری
افسردگی
یک بیماری دردناک
اگزما
آراستگی
بیماری قلبی

میزان مصرف امگا 3 در روز:

مقدار روزانه اسیدهای چرب امگا 3 به سن و جنسیت شما بستگی دارد. کارشناسان توصیه می کنند 5 تا 10 درصد کالری مورد نیاز خود را از اسیدهای چرب امگا 3 تامین کنید.

عوارض خطرناک قرص امگا 3:

اگرچه مصرف امگا 3 برای بسیاری از افراد توصیه می شود، اما مصرف بیش از حد قرص های امگا 3 می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.
اسیدهای چرب امگا 3 که عمدتا در ماهی یافت می شود در صورت مصرف بیش از حد ممکن است خطرناک باشد.
اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند که برای سلامت قلب و مشکلات التهابی بسیار مفید هستند. با این حال، محققان می گویند: مصرف بیش از حد اسیدهای چرب امگا 3 می تواند بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. علاوه بر این، برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ، نان، کره، روغن و آب پرتقال حاوی امگا 3 هستند و مکمل های روغن ماهی نیز باعث افزایش سطح این ماده در بدن می شوند.

مضرات مکمل های امگا 3 برای قلب:

تحقیقات در مورد اثرات روغن ماهی در درمان یا پیشگیری از آریتمی های قلبی که می تواند منجر به مرگ شود، نشان داده است که روغن ماهی باعث تشدید آریتمی در برخی افراد می شود.
اگر سابقه بیماری قلبی دارید، قبل از مصرف روغن ماهی با متخصص قلب خود مشورت کنید. آریتمی زمانی رخ می دهد که تکانه های الکتریکی قلب، که ریتم قلب را تنظیم می کند، قطع شود.
قلب شما با انقباض به این تکانه های الکتریکی پاسخ می دهد. انقباض دهلیزها و بطن های قلب باعث پمپاژ خون و انتقال آن به سایر قسمت های بدن می شود. اگر دهلیزها و بطن ها در زمان مناسب منقبض نشوند، قلب نمی تواند خون را به درستی پمپاژ کند.

مضرات قرص امگا 3 برای دیابتی ها:

تغییر در سطح قند خون یکی دیگر از عوارض جانبی اسیدهای چرب امگا 3 است. بنابراین اگر دیابت دارید یا از گیاهان، داروها و مکمل ها برای تغییر سطح قند خون خود استفاده می کنید
مراقبت بیشتری لازم است. همچنین اگر از امگا 3 استفاده می کنید، قند خون خود را چک کنید تا از عوارض و مشکلات جلوگیری شود.

معایب قرص امگا 3 برای مردان:

محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در آمریکا اعلام کرده اند که: مصرف کپسول امگا 3 نه تنها خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد، بلکه احتمال مرگ ناشی از این بیماری را تا 70 درصد افزایش می دهد. .
محققان معتقدند هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد مکمل های غذایی برای سلامت انسان مفید هستند. محققان مرکز هاچینسون خون 834 مرد مبتلا به سرطان پروستات را با خون 1393 مرد سالم مقایسه کردند. نتایج نشان داد مردانی که دارای بالاترین سطح امگا 3 در خون خود هستند، 71 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به نوع کشنده سرطان پروستات هستند.
علاوه بر این، خطر ابتلا به نوع خفیف این سرطان در این افراد 43 درصد افزایش می یابد. این محققان می گویند: هنوز مشخص نیست که چگونه این چربی ها باعث رشد تومور می شوند، اما برخی فکر می کنند که امگا 3 ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند یا به مولکول DNA ارثی آسیب برساند.
با این حال، برخی از کارشناسان مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا: شواهدی مبنی بر تاثیر امگا 3 بر سرطان پروستات متناقض است، متاسفانه مطالعات اخیر این تناقضات را برطرف نکرده است.

مکمل های امگا 3:

اکثر آمریکایی ها به اندازه کافی امگا 3 در رژیم غذایی خود مصرف نمی کنند. بهتر است امگا 3 را از غذا دریافت کنید، اما مکمل ها نیز می توانند کمبودها را جبران کنند. می توانید از کپسول های روغن ماهی یا مکمل های گیاهی ساخته شده از جلبک استفاده کنید. مقدار توصیه شده روزانه برای امگا 3 بین 500 میلی گرم تا 3 گرم است. سطوح بالاتر امگا 3 خطر خونریزی را افزایش می دهد و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف مکمل با پزشک یا متخصص داخلی خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا