سلامت بدنسلامت عمومی

عوارض و فواید استفاده از قرص ففول

مکمل ففول چیست:

ففول نامی آشنا برای کسانی است که از کم خونی رنج می برند. این مکمل غذایی سرشار از آهن و اسید فولیک است که ویتامین B9 است و کم خونی یا کمبود آهن را بهبود می بخشد. استفاده از این قرص ها به ویژه در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود.

فواید قرص ففول:

همانطور که گفته شد قرص ففول ترکیبی از سولفات آهن و اسید فولیک است. هر دوی این مواد مغذی در درمان کم خونی موثر هستند. آهن یکی از مواد معدنی ضروری در بدن است و برای تشکیل هموگلوبین و میگلوبین که از اجزای مهم خون هستند، ضروری است. اسید فولیک نیز یکی از ویتامین های گروه B است که به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند که اکسیژن را به سلول های بدن می رساند. اگر اسید فولیک در بدن انسان وجود نداشته باشد، بدن فولات کافی نخواهد داشت و گلبول های قرمز خون نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. کم خونی و کمبود فولات در بدن می تواند باعث خستگی، ریزش مو و بسیاری از علائم دیگر شود. قرص ففول آهن و اسید فولیک را به بدن می رساند و کم خونی را بهبود می بخشد.

به تامین آهن معدنی و اسید فولیک برای بدن کمک می کند
پیشگیری و درمان کمبود آهن و کم خونی
به رفع کم خونی ناشی از قاعدگی شدید در زنان کمک می کند
حفظ سلامت زنان باردار و جنین آنها
پیشگیری از کم خونی در دوران شیردهی
این دارو برای همه مردان و زنان بالای 12 سال قابل استفاده است و افراد زیر 12 سال باید با پزشک مشورت کنند.

عوارض قرص ففول:

بسیاری از مردم از قرص فیفول به عنوان قرص آهن برای استفاده خارجی یاد می کنند. در حال حاضر قرص آهن ففول که ساخت انگلستان است به راحتی در بازار موجود است و فرمولاسیون خاصی دارد. این بدان معناست که ترکیبات موجود در آن به آرامی وارد سیستم گوارشی می شود.

 برخی از عوارض جانبی اصلی قرص ففول به شرح زیر میباشد :

بیماری های گوارشی:
مشکلات معده یکی از عوارض جانبی است. این عوارض جانبی ممکن است شامل درد شکمی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست باشد. این عوارض در همه افراد رخ نمی دهد و ممکن است اصلا بروز نکند. در برخی موارد، مگر اینکه از ففول بیش از حد توصیه شده استفاده شود، ممکن است موارد زیر رخ دهد.
رنگ مدفوع مشکی:
تمام مکمل های آهن باعث سیاه شدن مدفوع می شوند. این عارضه هشداری برای قطع مصرف قرص ففول نیست، بلکه برعکس نشانه جذب خوب این فرآورده در بدن است. مصرف کنندگان نباید نگران تیره شدن مدفوع با استفاده از قرص ففول باشند.
حساسیت به مواد موجود در قرص ففول:
برخی از افراد به ترکیبات قرص ففول حساسیت دارند و ممکن است دچار واکنش های آلرژیک شوند. علائم این واکنش های آلرژیک شامل تحریک پوست، تورم صورت، لب ها، زبان، گلو و مشکل در تنفس است. در این صورت باید فورا مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید. البته باید توجه داشت که احتمال حساسیت به آهن و اسید فولیک بسیار کم است.

سایر عوارض قرص ففول:
عوارض جانبی زیر با استفاده از قرص فیفول ظاهر نمی شود:
سردرد
درد مفاصل و عضلات
ضربان قلب تند
عرق
دشواری در تنفس
فشار خون پایین
درد قفسه سینه

آیا ففول شما را چاق می کند؟

اگر می خواهید به این سوال پاسخی کوتاه و تک کلمه ای بدهید، نه بگویید; قرص فیفول با اسید فولیک و سولفات آهن باعث چاقی نمی شود، زیرا هیچ یک از این دو ماده غذایی نقش بسزایی در افزایش وزن ندارند. با این حال، گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از افراد هنگام مصرف فیفول و درمان کم خونی، اشتهای بیشتری را تجربه می‌کنند. اگر این اتفاق برای شما می افتد و نگران افزایش وزن هستید، به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا افزایش اشتها و افزایش وزن شما ممکن است به چیزی کاملاً متفاوت مرتبط باشد.

تداخلات دارویی نادرست با ففول:

عوارض قرص فیفول را بررسی کردیم. در مورد تداخلات دارویی این فرآورده ها باید گفت که آنتی بیوتیک ها 2 ساعت قبل و بعد از مصرف نباید مصرف شوند. به خصوص اگر در حال حاضر از آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، داکسی سایکلین، گاتی فلوکساسین، لووفلوکساسین، مینوسیکلین یا اسپارفلوکساسین استفاده می کنید. همچنین، در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر، قبل از مصرف ففول با پزشک خود مشورت کنید:
اسید استو هیدروکسامیک
کلرامفنیکل
سایمتیدین
دیمرکاپرول
لوودوپا
متیل دوپا
پنی‌سیلامین
برخی غذاها نیز ممکن است در جذب کپسول های فافول اختلال ایجاد کنند. به عنوان مثال، این قرص را نباید 1 ساعت قبل و بعد از مصرف گوشت، ماهی و محصولات غلات کامل مصرف کرد.

بهترین زمان مصرف ففول:

بهترین زمان مصرف قرص آهن و به طور کلی تمام قرص های آهن زمانی است که معده خالی است. بنابراین 1 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذا می توان از آن استفاده کرد. قرص آهن را با قرص کلسیم مصرف نکنید و آن را با نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه مصرف نکنید. برای جذب بهتر قرص ها می توانید آن را با غذای حاوی ویتامین C مصرف کنید. پنج قرص برای آقایان و خانم ها و همچنین کودکان قابل استفاده است. اما مقدار مصرف برای کودکان باید توسط پزشک تعیین شود. دوز بزرگسالان 1 قرص در روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا