سلامت بدنسلامت عمومی

مکمل بیوتین چیست؟ چه دوز بیوتین مجاز است؟

فواید و عوارض استفاده از بیوتین :

احتمالاً نام مکمل بیوتین را بارها شنیده اید، اما آیا می دانید بیوتین چیست؟ چگونه می توان از این ویتامین استفاده کرد و استفاده از بیوتین در کدام قسمت از بدن تاثیر بیشتری می گذارد؟ مهمترین سوال: اگر از طرفداران بیوتین هستید، چه دوزی از بیوتین برای بدن بی خطر است؟ دانستن پاسخ تمام این سوالات به شما کمک می کند مکمل بیوتین خود را در بهترین و مناسب ترین سطح مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

 

در قدم اول باید بدانیم بیوتین چیست :

قرص بیوتین آپوویتال، یکی از داروهای حاوی بیوتین بوده که به رفع ریزش مو و همچنین شکنندگی ناخن‌ها کمک خواهدکرد. این محصول برای موها، ناخن‌ها و پوست به‌منظور تقویت‌کننده بوده و درنتیجه به بهبود سلامت بدن کمک کرده و منجر به ایجاد شادابی در بدن فرد می‌شود . بیوتین یک کوآنزیم و یک ویتامین B است.این ویتامین با نام ویتامین H نیز شناخته می شود.بیوتین ویتامینی است که در اکثر غذاها محلول است و با مصرف این غذاها می توانید دوز لازم از بیوتین را برای بدن تامین کنید.کمبود آن در ارگانیسم اگر مو و ناخن ضعیفی دارید، احتمالاً بیش از یک بار با پیشنهاد مصرف مکمل های بیوتین مواجه شده اید . دلیل این توصیه نازک شدن موها در نتیجه کمبود بیوتین است. بیوتین کمتر در بدن باعث نازک شدن موها می‌شود، بنابراین برخی از افراد مصرف مکمل بیوتین را توصیه می‌کنند و ادعا می‌کنند که موها را ضخیم می‌کند و رشد آن را تحریک می‌کند. علاوه بر این، گاهی اوقات از این مکمل برای هپاتیت، نوروپاتی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود.
بیوتین نقش کلیدی در بدن دارد. از حفظ و بازگرداندن سلامت پوست گرفته تا تأثیر بر سیستم عصبی، دستگاه گوارش، متابولیسم و ​​سلول ها از جمله نواحی بدن هستند که مصرف بیوتین برای آنها مؤثر است. بیوتین یک ویتامین ضروری است، به این معنی که بدن شما برای عملکرد صحیح به این ریزمغذی نیاز دارد. بیوتینی که در غذا می خورید به بدن کمک می کند غذایی که می خورید (پروتئین، کربوهیدرات و چربی) را به انرژی تبدیل کند. نتایج یک بررسی کوچک نشان داد که بیوتین و سایر ریزمغذی‌ها به درمان نوروپاتی محیطی و درد عصبی در اندام‌ها کمک می‌کنند که ممکن است به دلیل نارسایی کلیه یا دیابت ایجاد شود. در این آزمایش مکمل های بیوتین به عنوان درمانی برای چندین بیمار و مشکلات گروه مورد استفاده قرار گرفت و نتایج رضایت بخش و تا حد زیادی موفقیت آمیز بود و ثابت کرد که مصرف بیوتین نقش موثری در کاهش درد خواهد داشت. این آزمایش همچنین ادعای دیگری داشت مبنی بر اینکه بیوتین می تواند مقاومت به انسولین و علائم عصبی مرتبط با دیابت نوع 2 را کاهش دهد و برای تایید این ادعا به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز است.
چگونه از بیوتین استفاده می کنید؟
بیوتین به شکل قرص موجود است. محصولات موی غنی شده با بیوتین مانند شامپوهای حالت دهنده، ماسک ها و نرم کننده های مو نیز وجود دارند که در ترکیبات اصلی خود حاوی بیوتین هستند. چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده‌اند که مکمل‌های بیوتین می‌توانند به تحریک رشد مجدد مو در افراد مبتلا به کمبود بالینی بیوتین یا آلوپسی (ریزش مو) کمک کنند. این محصولات می توانند گران باشند و حتی برخی از برندهایی که از بیوتین استفاده می کنند از اعتبار و سلامت کافی برخوردار نیستند و باید در خرید و مصرف آن دقت و حساسیت بیشتری داشت. با این حال، محققان همچنین خاطرنشان می کنند که رشد مو اغلب توسط عوامل زیادی ایجاد می شود و ممکن است اصلاً به دلیل مصرف مکمل بیوتین نباشد.
خبر خوب این است که بدن شما می تواند بیوتین را بدون این مکمل ها یا داروها و محصولات مراقبتی دریافت کند. زیرا بسیاری از غذاها سرشار از بیوتین هستند و منبع خوبی از ویتامین های B و بیوتین محسوب می شوند که برای جذب بدن ضروری است.
این دلیلی است که بیشتر مردم نیازی به مصرف بیوتین ندارند و می توانند دوز مورد نیاز برای سلامتی را فقط با خوردن غذاهای حاوی بیوتین دریافت کنند. بدن ما بیوتینی را که قبلا استفاده کرده بودیم بازیافت می کند و کمبود بیوتین در بدن به ندرت مشکل ساز است. یکی از گروه هایی که ممکن است کمبود بیوتین را تجربه کنند، زنان باردار هستند. بنابراین می توان مصرف بیوتین را با نظر پزشک برای این دسته از افراد توصیه کرد.
دوز ایده آل بیوتین چقدر است؟
FDA مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای بیوتین ایجاد نکرده است. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، 30 میکروگرم (میکروگرم) بیوتین در روز برای افراد 19 سال و بالاتر کافی است و این میزان بیوتینی است که می توانند از غذا دریافت کنند. بسته به نیازها و کمبودهای بدن شما، پزشک ممکن است دوز بالاتری را توصیه کند.
منابع غذایی بیوتین چیست؟
بیوتین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. جوانه گندم، غلات کامل، نان سبوس دار، تخم مرغ، لبنیات، بادام زمینی، سویا، چغندر، ماهی قزل آلا و مرغ همگی منابع بیوتین هستند.
“تأثیر بیوتین بر سلامت پوست” به قدری مهم است که با خواندن مقاله ای که قبلا لینک کردیم می توانید به درک درستی از انتخاب رژیم غذایی مناسب و خدمت به سلامت پوست دست پیدا کنید.

عوارض جانبی بیوتین چیست؟
هنوز عوارض جانبی مشخص و واضحی برای مکمل های بیوتین وجود ندارد، اما مصرف بیش از حد بیوتین می تواند مشکلات مختلفی را در بدن ایجاد کند. عوارضی مانند بثورات پوستی، اختلالات گوارشی، مشکلات ترشح انسولین و مشکلات کلیوی از عوارض احتمالی این مکمل برای مصرف دوزهای بالا و خطرناک است.
تا به امروز، آزمایش ها و بررسی های بیوتین نشان داده اند که دوزهای بالای این مکمل برای بدن انسان بی خطر است. محققان هنوز هیچ گونه عوارض جانبی بیوتین را تایید نکرده اند و مشخص نیست که چه دوزهایی ممکن است خطرات سلامتی داشته باشند. با این حال، توصیه می شود بدون مشورت با پزشک از مصرف بیش از حد این مکمل خودداری کنید.

عوارض جانبی: به نظر می رسد بیوتین حتی در سطوح نسبتاً بالا ایمن و قابل تحمل باشد. حداکثر دوز ایمن بیوتین ناشناخته است.
هشدارها در صورت داشتن شرایط پزشکی (باردار یا شیرده): قبل از استفاده از مکمل های بیوتین با پزشک خود مشورت کنید. به کودک بیوتین ندهید مگر اینکه پزشک اطفال توصیه کند.
تداخلات دارویی و غذایی: اگر به طور منظم هر دارویی مصرف می کنید، قبل از شروع استفاده از مکمل های بیوتین با پزشک خود صحبت کنید. بیوتین می تواند اثر برخی داروها را تضعیف کند یا برعکس، بسیاری از داروها مانند آنتی بیوتیک ها می توانند سطح و اثر آن را در بدن کاهش دهند. حتی برخی از داروهای صرع می توانند جذب بیوتین از غذا را کاهش دهند.
مصرف مکمل های اسید لیپوئیک می تواند نیاز بدن به بیوتین را افزایش دهد. همچنین، مصرف مکرر سفیده تخم مرغ احتمالاً بر جذب و تجزیه بیوتین در بدن تأثیر می گذارد.

 

مقدار مصرف بیوتین مورد نیاز:
اگر فردی هستید که با توجه به نتایج آزمایشات و نظر پزشک، کمبود بیوتین دارید، میزان مصرف باید مطابق با نظر پزشک باشد. به طور کلی، میزان مصرف روزانه را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:
کودکان زیر 3 سال: 20 تا 10 میکروگرم
کودکان 6 تا 4 سال: 25 میکروگرم
کودکان 10 تا 7 سال: 30 میکروگرم
افراد بالای 10 سال: 100 تا 30 میکروگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا